A-merk 90 procent duurder dan huismerk

photo_news
We vullen onze winkelkar almaar vaker met huismerken. Die maken nu al ruim de helft uit van het aanbod in de supermarkten. Het prijsverschil met de A-merken is in zeven jaar tijd gestegen van 78 procent tot 90 procent. De opmars van de huismerken, zoals Boni en Everyday van Colruyt of 365 van Delhaize, is niet te stuiten. Eén op de twee producten op de schappen van de supermarkten is nu van eigen makelij. En dat aandeel blijft stijgen.

De reden? Huismerken zijn geen flauwe afkooksels meer van de bekende merken, maar een kwaliteitsvol alternatief, zo stelt het vakblad RetailDetail. In een enquête van marktonderzoeksbureau Nielsen zegt 86% van de Belgische consumenten evenveel of meer huismerken te kopen dan een jaar geleden. Slechts 8% koopt er minder en 3 procent géén.

Steeds grotere kloof
De klanten maken de overstap omdat ze vinden dat de voedselprijzen in ons land te hard stijgen. "En dat is bijna volledig toe te schrijven aan de grote merken", zegt Tom Penninckx van Nielsen. "De huismerken verhogen hun prijzen niet in dezelfde mate. En dat vertaalt zich in een almaar grotere kloof." In 2009 was een merkproduct nog gemiddeld 78 procent duurder dan een huismerk, vorig jaar was dat verschil gestegen tot 90 procent. Concreet: als een fles frisdrank van een A-merk 1,90 euro kost, dan betaal je voor een eigen merk slechts 1 euro.

Waarom zijn A-merken zo duur en kunnen huismerken de prijs relatief laag houden? Lees het in onze Pluszone, exclusief voor abonnees. Proef nu vier weken voor maar 1 euro.