4 op de 10 Belgen rijden hele jaar met zomerbanden

Shutterstock
Bestuurders laten rond deze tijd van het jaar weer massaal hun zomerbanden vervangen door winterbanden. Maar er zijn ook heel wat Belgen die dat níet doen en die het hele jaar door met zomerbanden blijven rijden. Volgens een steekproef van bandenproducent Bridgestone gaat het om 40 procent van de automobilisten.

Bridgestone liet een marktonderzoeksbureau 803 Belgen bevragen. Vier op de tien van hen blijken vast te houden aan zomerbanden voor het hele jaar. Ze vinden de winters in onze contreien niet streng genoeg (39%), vinden ze de investering te groot voor de meerwaarde (19%), of rijden in hun ogen te korte afstanden om winterbanden te laten plaatsen (12%). Uit de enquête blijkt verder dat 17% voor all-seasonbanden kiest, bedoeld voor gebruik in alle seizoenen.

“Belgen liggen niet echt wakker van hun bandenkeuze en onderschatten de risico’s van zomerbanden in herfst en winter”, aldus Stefaan Moonen van Bridgestone. Moonen benadrukt de voordelen van winterbanden, die onder meer al voor een betere grip op de weg zorgen bij temperaturen onder de 7 graden. “Neem nu de remafstand”, betoogt Moonen. “Een zomerband doet er gemiddeld 61 meter over om bij 40 km/u tot stilstand te komen. Bij een vierseizoenenband is dat gemiddeld 42 meter, terwijl een doorsnee winterband die remafstand nog verkort tot 29 meter.”

Het specifieke profiel van winterbanden zorgt voor een betere afvoer van water, de samenstelling van het rubber voor een betere wegligging. Winterbanden hebben ook speciale kleine inkepingen voor meer grip in de sneeuw bij optrekken en afremmen. In heel wat Europese landen zijn ze ook verplicht, zeker in wintersportgebieden.




23 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • raf peeters

    Er zijn er hier die niet snappen blijkbaar dat de test op sneeuw is doorgevoerd ,waarom anders nut van winterbanden bewijzen.Met zomerbanden heb je 61 meter nodig om stil te komen OP SNEEUW uiteraard en maar 29 meter met winterbanden.

  • Jan Verstrepen

    Ja evident en volgen die firma zou je waarschijnlijk ook lente en herfstbanden moeten monteren. En met zijn wedde is dat inderdaad niet duur maar voor de modale Belg. En ze spreken altijd over prestatie bij sneeuw maar hoeveel keer sneeuwt het hier, moesten die dingen werken op ijzel en zelf ijs dan ja maar daar zijn ze totaal nutteloos en wat doe je al het s' morgens 4° is en in de namiddag 13°? wat vaak bij ons gebeurt, omwisselen? Het is natuurlijk nooit verkeerd om alle voorzorgen te nemen.

  • Eric Grosemans

    Als je nooit winterbanden gehad hebt, kan je er niet over oordelen. Voor mijn nu twee jaar oude wagen heb ik wel een setje aangeschaft, en ik kan u garanderen, het is een enorm verschil. Je moet natuurlijk niet de macho gaan uithangen, en denken dat u niks meer kan overkomen, zo werkt het niet. Maar het kan wel het verschil maken tussen tijdig stoppen voor een onverwachte hindernis, of een besneeuwde helling oprijden of niet.

  • mertens jean

    Ik rijd al meer dan 50 jaar het hele jaar door met dezelfde banden en duizenden km afgelegd en het is totaal ONNODIG om winter en zomerbanden te gebruiken. Dat verhaal is enkel in leven geroepen om de verkoop van banden te stimuleren.

  • Sven Neirynck

    Snap ik dat je het te duur vindt als je puur naar de prijs kijkt. Maarre, ga ervan uit dat je 80.000 km met je auto, nieuw of 2ehands, gaat rijden, dan heb je na 40.000km alleszins een nieuw setje nodig, op die 80.000 km koop je dus 1 extra setje banden aan. Koop dit extra setje als winterband op velg aan in november na aankoop auto, en wissel die elke winter/zomer en zij zo je 80.000km. Op gebruikstijd auto iets duurder dan een zomerband, plus wissels kosten wel als je het niet zelf kan doen.