"Zeven op de tien Belgen willen elektrische auto als die evenveel kost als gewone wagen”

Steven Richardson
Zeventig procent van de Belgen zou bij de aankoop van een nieuwe wagen een elektrische auto kopen als die evenveel zou kosten als een gewone wagen. Meer dan de helft van de Belgen (54 procent) zou de auto ook graag wat meer laten staan. Dat zijn de belangrijkste conclusies uit een iVOX-studie over mobiliteit, van 2 tot 8 januari afgenomen bij duizend actieve niet thuiswerkende Belgen, in opdracht van Greenpeace. 

iVOX peilde onder meer naar de opinie over bedrijfswagens. De helft van de Belgen die niet thuiswerken (49 procent) vindt dat het systeem van de bedrijfswagens volledig afgeschaft mag worden. Ze beschouwen het als een onrechtvaardig systeem met veel nadelen. Dat beseffen ook de werknemers mét een bedrijfswagen. "De helft van deze groep is het ermee eens dat de fiscale steun aan bedrijfswagens een belangrijke oorzaak is voor het mobiliteitsprobleem in ons land. 42 procent ziet hierin ook een belangrijke oorzaak voor het milieuprobleem", aldus de milieuorganisatie.

Ruim de helft van de respondenten (54 procent) zou de auto graag wat meer laten staan. Drie kwart van de Belgen is het ermee eens dat het openbaar vervoer een goede oplossing zou zijn voor het fileprobleem, maar volgens 61 procent is er geen goede verbinding voorhanden voor zijn/haar woon-werkverkeer.

Ook met de gevolgen voor het klimaat en de luchtvervuiling houdt de Belg meer rekening. Amper 8 procent zou bij de aankoop van een nieuwe wagen nog een diesel overwegen. Bijna 70 procent zou een elektrische auto kopen als die evenveel zou kosten als een andere auto.

“Alternatieven moeten betaalbaar en toegankelijk zijn”

Greenpeace ziet in de resultaten het "bewijs dat de Belg best open staat voor verandering, maar dan moeten de alternatieven betaalbaar en toegankelijk zijn". De organisatie roept de federale en regionale overheden op om in 2019 eindelijk werk te maken van een ambitieus mobiliteitspact. "Een pact dat de auto-industrie duidelijk stuurt door snel een vervaldatum op de inschrijving van alle auto's op fossiele brandstoffen te plakken. Landen als Noorwegen (tegen 2025), Zweden, Denemarken, Frankrijk, Groot-Brittannië en India deden dat al, China zal binnenkort volgen. Het pact moet daarnaast ook komaf maken met de salariswagens en zwaar inzetten op comfortabel openbaar vervoer, veilige fietsinfrastructuur en nieuwe duurzame manieren om ons te verplaatsen", houdt Joeri Thijs, expert Duurzame Mobiliteit en Luchtkwaliteit bij Greenpeace, voor.




79 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Maarten Heynderickx

    Dan Midden, ik zou dringend van elektriciteitsleverancier veranderen. 35 cent/kWh??? Dan zouden u zonnepanelen heel snel terugverdiend zijn.. (moest je die hebben). Reken 20 cent als je snachts laadt. En reken een pak minder met zonnepanelen. Waar halen jullie toch die cijfers???? En sorry maar gelijk welke benzine wagen kost makkelijk 9 euro per 100km om te rijden. Elektrisch rijden kost max 4 euro per 100km..

  • Chris Devlaeminck

    Evenveel kosten als gewone wagen. Even ver kunnen rijden als een gewone wagen. Even vlug kunnen terug opladen als een gewone wagen.

  • Koen Verbeeck

    @raf peeters: erg kort door de bocht. Als zaakvoerder van een klein it bedrijf kan ik stellen dat onze firmawagend broodnodig zijn. Als mij medewerkers zelf een auto moeten kopen dan blijft het totaal aantal auto's gelijk (alleen rijden ze er mss 10j mee). Niet onbelangrijk is dat salariswagens jammer genoeg nog het enige middel is om te verlonen op een voor het bedrijf betaalbare manier (en dan nog). Kortom als ze dat systeem afschaffen kunnen wij niet meer competitief verlonen en stopt het..

  • marc van de poel

    Dat is je reinste flauwekul. De helft van de mensen zijn niet in staat om zo een wagen op te laden, gewoonweg wegens gebrek aan een garage of aansluitpunt. (Met een verlengdraad vanuit de 15 de verdieping is vrij onhandig). En zolang de actieradius zo beperkt is lijkt het mij de meest overroepen verplaatsing modus. Maar ja : Greenpeace kan moeilijk komen verkondigen dat slechts 3% zou geïnteresseerd zijn, hé.

  • Dan Midden

    E wagens verbruiken rond de 20kwh/100km à 35cent dus 7 euro/100km. Een diesel verstookt 5l/100km à 1.4 dus 7 euro/100km. Hoe ga je de 20 000 euro meerkost terugverdienen? Tevens is de batterij na 200 000km aan vervanging toe terwijl een dieselmotor vlot 400 000km aankan. Momenteel verbruiken we jaarlijks 8miljard liter brandstof, waar gaan we 32 miljard kwh halen? Dit is 4 keer de jaarlijkse capaciteit van Doel3, beseft iemand dit?