"Komst Jumbo zorgt voor prijzenoorlog supermarkten”
De consumentenorganisatie ging shoppen bij Jumbo in Pelt, waar de Nederlandse discounter op 6 november de eerste vestiging van ons land opende. Ze rekenden aan de kassa een representatieve winkelkar met 50 producten af, van huismerken tot internationale merken, groenten en fruit. Goed voor een kasticket van 124 euro. Daarna trok Test-Aankoop de grens over, naar Jumbo Budel, om er exact dezelfde kar te winkelen. Daar moesten ze 145 euro betalen. “Een prijsverschil van bijna 17 procent”, merkt November op. “Hoewel altijd beweerd wordt dat winkelen in Nederland goedkoper is.”
Niet in regio Pelt dus. “We wisten dat Jumbo met scherpe prijzen zou komen, maar dit is een opvallend verschil. Op die manier wordt de concurrentie, zoals bijvoorbeeld Colruyt, gedwongen om ook lager te gaan. De Nederlandse supermarkt voert net als Colruyt een regionale prijzenpolitiek, wat betekent dat men de prijzen verlaagt als ook de concurrentie scherper gaat in een bepaald gebied. In Pelt is er heel veel concurrentie, de prijzenoorlog is gestart. De strijd om de consument is begonnen.”
Test-Aankoop maakt zich vooral zorgen om de kwaliteit. “Coca-Cola blijft Coca-Cola en Dash blijft Dash, maar garnaalsalade… de kans bestaat dat daar binnenkort meer mayonaise dan garnalen in zit. Daarom moeten we in de toekomst toch meer op kwaliteit gaan controleren.”
91 reacties
Bart Morren
Supermarkten in België hebben grote marges , ik koop mijn groenten en fruit bij de plaatselijke boer altijd super kwaliteit en veel goedkoper
Katrien Caers
Alles draait hier overal maar om prijs. Wat denken jullie dat iets waard is als ze het quasi gratis weggeven? Welk werk zou u doen aan halve prijs? Maak maar eens de berekening van productie tot consument en nooit geraak je aan dergelijke prijzen. Waarom dan wel? Omdat 1 kilo kip curry sla met 1 gram kip nu eenmaal ook kip curry is volgens deze prijsbreker. .. ze hebben zelfs gelobbyed om onze wet wat betreft mayonaise aangepast te krijgen om minderwaardig spul op de markt te kunnen verkopen..
ed Dams
heel goed, die prijzen oorlog
Mick Mich
Goed voor de marginalen, kunnen ze nog meer brol eten. En ja ik weet het want werk zelf in de ontwikkeling van voeding voor supermarkten. Hoe goedkoper hoe meer dikmakers er in terecht komen om van iets slecht toch iets lekker te maken.
pierre De Smet
Goed de prijzen vergelijken is de boodschap zowel hier , Nederland of Frankrijk . En wees gerust als ik naar Frankrijk rij wat iets meer is dan een uurtje rijden en reken de kosten aan kom ik nog goedkoper uit .