"Elektrische bedrijfswagens kosten honderden miljoenen aan kabels”

Photo News
Als alle bedrijfswagens elektrisch worden, zijn er voor honderden miljoenen, misschien zelfs miljarden, euro investeringen nodig in het netwerk. Dat zegt de Vlaamse energieregulator VREG in het Vlaams parlement. De regulator stelt voor om een capaciteitstarief in te voeren en pleit ook voor andere maatregelenzoals het aanmoedigen van slim laden en het promoten van flexibiliteit.

Federaal informateur Paul Magnette (PS) wil de bedrijfswagens zo snel mogelijk vergroenen. Ook Vlaams minister van Energie Zuhal Demir (N-VA) is voorstander. Om de Vlaamse doelstellingen te halen, moeten we volgens haar zo snel mogelijk naar zero-emissiebedrijfswagens, wat ook in het Vlaamse regeerakkoord is afgesproken.

België telt meer dan een miljoen bedrijfswagens, dus een dergelijke maatregel zou enorme gevolgen hebben voor het elektriciteitsnetwerk. "Als we niets doen, gaan we heel veel koper in de grond moeten steken", zegt Pieterjan Renier, directeur van de VREG. "Voor honderden miljoenen, misschien zelfs miljarden, euro. Maar is dat wel nodig?", vraagt hij.

De VREG ziet een oplossing in de invoering van een capaciteitstarief. De kosten voor het gebruik van het net zouden in dat systeem niet op basis van verbruik worden berekend, maar op basis van de capaciteit van de aansluiting. Met het capaciteitstarief zou iemand met een ‘grote’ aansluiting veel meer moeten betalen. Het alternatief is een ‘kleine’ aansluiting, waardoor de auto de hele nacht zou moeten opladen. 

Een gemiddeld gezin heeft op dit moment pieken in het verbruik van maximaal 7 KW. Met een elektrische auto zou dat stijgen tot 27 KW. Als iedereen die wagen begint op te laden om 17 uur, volgt er een piek in de straat die op dat moment niet kan worden opgevangen. Met een capaciteitstarief zal technologie ontwikkeld worden om slim te laden en zo pieken te vermijden.

"We stellen vast dat er enkele jaren geleden nog geen draagvlak was voor een dergelijke tariefhervorming, dat is er nu wel", zegt Renier. De VREG verwerkt momenteel de input van alle stakeholders en komt in maart met een verslag. 




71 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Hendrik Patyn

    Goed bezig in Nederland, hogere prijzen elektriciteit door de extra vraag waardoor leveranciers meer co2 uitstoten, een direct bewijs dat elektrische wagens eveneens co2 uitstoten, misschien niet bij de eigenaar van een elektrische wagen, maar wel in iemand anders buurt waar de centrale staat, en de kleine man betaald nog eens extra voor zijn elektriciteit...

  • Joske Zeeuw

    Ze spreken over een tarief, ik lees taxen en belastingen. Ze rekenen zich rijk nog voor de feiten.

  • Jo Hendrik

    Stop met die electrische wagens Het is zinloos en veel te duur

  • Patrick Peeters

    Waar gaan ze de elektriciteit vandaan hale? Er wordt nu al jaarlijks gedreigd met een tekort!!!

  • Patrick Peeters

    Ze zijn al aan 't zien om er weer geld uit te halen!