Bpost lanceert postzegel die ruikt en smaakt naar chocolade

AP
Vanaf 25 maart start bpost met de verkoop van een postzegel die smaakt én ruikt naar chocolade. Die postzegel is een wereldprimeur. De druk ging vandaag van start in de postzegeldrukkerij in Mechelen.

Bpost ging op zoek naar een nieuwe manier om de postzegel in de aandacht te brengen, nu mensen steeds vaker zelfklevende zegels kopen of hun berichten via e-mail versturen en er daardoor minder klassieke postzegels verkocht worden. Voor het eerst werd een postzegel ontwikkeld die zowel geur als smaak bevat. De postzegel verwent zowel de verzender als de bestemmeling: op de gomlaag werd een laagje olie toegevoegd die als basis dient voor chocolade. Voor de ontvanger van de brief zijn er microcapsules aangebracht op de postzegel. Die capsules activeren de chocoladegeur als men erover wrijft.

538.000 stuks
Het productieproces van de zegel verliep niet zonder slag of stoot. "We hebben de speciale gomlaag en het vernis in Zwitserland moeten laten maken. Ook de perforatiemachine die we voor deze zegel nodig hadden, komt uit het buitenland", zegt Pierre Leempoel van bpost. Toch vond bpost het belangrijk om deze zegel te maken. "We trachten steeds te innoveren en de postzegel opnieuw in de aandacht te brengen." De zegel wordt in een beperkte oplage van 107.600 blaadjes van 5 stuks gedrukt.

Glow in the dark
Bpost werkt intussen ook aan een 'glow in the dark'-postzegel, die deze maand nog wordt uitgebracht, en een thermische postzegel waarvan de tekening verandert als die in contact komt met warmte.

AP