Exclusief voor abonnees

Bedrijfswagen inruilen voor geld of een mobiliteitsbudget? Michaël Van Droogenbroeck berekent het voordeel

Michaël Van Droogenbroeck berekent de opties voor een bedrijfswagen.
Steven Richardson Michaël Van Droogenbroeck berekent de opties voor een bedrijfswagen.
Gaat u dit weekend op het Autosalon kijken welke bedrijfswagen u straks kiest? Wacht dan nog even om die knoop door te hakken. Vanaf 1 maart kan u ook kiezen voor een mobiliteitsbudget en uw bedrijfswagen inruilen voor een duurzamer alternatief. Daarnaast is er ook cash for car, waarbij u de bedrijfswagen inlevert voor een maandelijks bedrag. Welk systeem is interessant?

Van de zowat 5,7 miljoen wagens in België zijn er een vijfde geregistreerd als bedrijfswagen. Omdat in ons land de bedrijfswagen een aantrekkelijke manier is om een loonsverhoging te geven is het aantal van die wagens hoog. Dat grote aantal is volgens velen ook een deel van de oorzaak van de lange files.

Daarom probeert de overheid maatregelen te nemen om het aantal bedrijfswagens te doen dalen. Zowel het mobiliteitsbudget als de cash-for-car-regeling zijn daarvoor bedoeld. Cash for car — in Wetstraat-taal ‘de mobiliteitsvergoeding’ — is sinds midden vorig jaar mogelijk en werd ook al wat bijgestuurd, voor het mobiliteitsbudget is vorige week in de Kamercommissie het licht op groen gezet. Als straks ook het voltallige parlement dat doet, kan u daar vanaf 1 maart gebruik van maken.

Of één van beide systemen interessant is, hangt vooral af van uw persoonlijke situatie.

Mobiliteitsbudget

Wie? Het mobiliteitsbudget is voor werknemers, zowel voor wie nu al een bedrijfswagen heeft als voor wie ervoor in aanmerking komt volgens het bedrijfswagenbeleid van de werkgever. Daarnaast moet u tijdens de laatste drie jaar (36 maanden) al minstens 12 maanden recht hebben gehad op een bedrijfswagen. Bent u bedrijfsleider of zaakvoerder, dan komt u niet in aanmerking voor een mobiliteitsbudget.
Wat? Het bedrag van uw mobiliteitsbudget is gelijk aan de totale jaarlijkse brutokost die de werkgever betaalt voor uw vroegere bedrijfswagen, inclusief brandstof en verzekering. Met andere woorden: wie verder van het werk woont, zal daardoor een hoger bedrag hebben dan iemand die met dezelfde auto reed maar dichterbij het werk woont.
Hoe? Met het mobiliteitsbudget kan u kiezen uit — een combinatie van — drie pijlers voor een duurzaam alternatief:
• Een milieuvriendelijkere auto: U kan om te beginnen uw huidige bedrijfswagen inruilen voor een milieuvriendelijker model. Milieuvriendelijker betekende aanvankelijk een auto met een maximale CO2-uitstoot van 95 gram per kilometer en de hoogste euronorm. Maar het aantal auto’s dat aan die vereiste voldoet, is op dit moment erg beperkt: slechts 4% van alle modellen die in ons land worden aangeboden. Daarom komt er wellicht een overgangsmaatregel, met een maximale uitstoot van 105 g/km CO2 in 2019, 100 g/km CO2 in 2020 en dan 95 g/km CO2 vanaf 2021.
• Een fiets of openbaarvervoertickets: Met het mobiliteitsbudget — of met het deel dat overblijft na de milieuvriendelijke auto — kan u ook een fiets, elektrische fiets of bromfiets kopen (en de nodige uitrusting) op voorwaarde dat ze niet sneller dan 45 km/u rijden. U kan er ook een abonnement op het openbaar vervoer mee kopen om naar het werk te reizen. Daarnaast kan u ook tickets voor het openbaar vervoer kopen voor u en uw gezinsleden, ook om internationaal te reizen.
• Cash: Wat er dan nog overblijft van het mobiliteitsbudget kan u uitbetaald krijgen. Maar om dat te ontmoedigen wordt het bedrag dat cash wordt uitbetaald, stevig belast. U moet er een sociale bijdrage van 38,07% op betalen.

Cash for car

Wie? Net als bij het mobiliteitsbudget is de mobiliteitsvergoeding of cash-for-car-regeling bestemd voor werk­nemers, zowel voor wie al een bedrijfswagen heeft als voor wie ervoor in aanmerking komt. Ook de voorwaarde dat u de tijdens de laatste drie jaar al minstens 12 maanden recht moet hebben gehad op een bedrijfswagen blijft van tel. 
Wat? Net als het mobiliteitsbudget wil de cash-for-car-regeling aanmoedigen dat er minder bedrijfswagens rondrijden. Ze houdt in dat u uw bedrijfswagen inruilt tegen extra loon. In dat opzicht is het zwart of wit, en dus anders dan het mobiliteitsbudget. Ofwel kiest u voor een bedrijfswagen, ofwel voor het extra loon. Hoeveel dat bedraagt, hangt af van de cataloguswaarde van de bedrijfswagen waar u nu mee rijdt. Dat extra loon is gelijk aan de cataloguswaarde x 6/7 x 20 procent. Hebt u ook een tankkaart, dan wordt dat laatste 24 procent. Concreet: een bedrijfswagen met een cataloguswaarde van 25.000 euro levert op jaarbasis maximaal 4.285 euro op zonder tankkaart en 5.142 euro met tankkaart. Dat zijn bruto bedragen, want op die mobiliteitsvergoeding moet u een (beperkte) belasting betalen, met een minimum van 655 euro per jaar.
Hoe? Als u beslist uw wagen in te ruilen voor extra loon, gaat u het best eerst na wat u dan zelf zal betalen voor uw mobiliteit. Voor wie dicht bij het werk woont of geen wagen gebruikt om naar het werk te rijden, kan dat voordelig uitkomen. Voor wie zelf een eigen wagen moet kopen en ook zelf moet instaan voor alle kosten die daarbij komen zoals de verkeersbelasting en onderhoud, is dat allicht minder voordelig. Met een mobiliteitsvergoeding hebt u immers ook geen recht meer op een tussenkomst van de werkgever voor het woon-werkverkeer. Niet onbelangrijk om te weten: het bedrag van de mobiliteitsvergoeding ligt vast voor de rest van uw loopbaan. Het wordt enkel geïndexeerd, maar kan niet meer stijgen, ook niet bij een opslag of een promotie.

Lees ook binnen HLN+:

Een auto leasen of kopen? Michaël Van Droogenbroeck zoekt uit wat voordeliger is

Beobank pakt uit met goedkoopste autolening

Met snel rijden ben je niet eerder op je bestemming, wel integendeel




12 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Peter Buyck

    Hmmm... ofwel een gratis wagen van pakweg 25.000 euro ofwel een abonnement op De Lijn en de NMBS van 3000 euro per jaar (voor sommigen...) Al moeten sommigen wél zelf zorgen voor vervoer (een auto) om naar het station te kunnen want De Lijn rijdt niet zo vroeg...

  • Marco Debart

    En al die mensen gaan dan plots te voet naar hun werk ? Of zou het kunnen dat ze zelfstandig toch een auto kopen ? Maar dan misschien een ietwat oudere, die niet zo groen is ? hmmm.. zou wel kunnen ..

  • jos indigne

    Gij moet het niet doen met 1300 de maand he

  • Johnny L Verhoeven

    Mijn werkgever geeft aan iedereen standaard een bedrijfswagen. We hebben de optie niet om die in te ruilen voor een mobiliteitsbudget.

  • Edwin Van den Broeck

    Als volgende maand 10% van de mensen met een bedrijfswagen met het openbaar vervoer naar het werk wil, welke treinen moeten die dan nemen? Ze zitten nu al overvol.