ACV-Transcom waarschuwt voor nieuwe sociale conflicten op Brussels Airport door “Swissport-kuren” en “moderne slavernij”

"We mogen spreken van het herinvoeren van een moderne slavernij bij de personeelsleden", klinkt het bij ACV-Transcom.
BELGAIMAGE "We mogen spreken van het herinvoeren van een moderne slavernij bij de personeelsleden", klinkt het bij ACV-Transcom.
Als de twee bagageafhandelaars op Brussels Airport - Aviapartner en het Franse Alyzia, dat tijdelijk de plek van het failliete Swissport heeft ingenomen - niet snel het roer omgooien, dreigen er op de luchthaven nieuwe sociale conflicten te ontstaan. Daarvoor waarschuwt vakbond ACV-Transcom. 

Sectorverantwoordelijke Kurt Callaerts maakt gewag van "de herinvoering van moderne slavernij". Twee dagen geleden trok ook het ACLVB al aan de alarmbel.

Volgens ACV-Transcom loodste Alyzia ex-topmanagers van Swissport binnen bij Alyzia Belgium. "Zo werden de 'Swissport-kuren' bij Alyzia binnengebracht", zegt Callaerts. "Iedereen weet dat de sociale relaties binnen Swissport (...) niet goed liepen. Totaal gebrek aan respect voor het personeel was het 'normaal'. Ook bij Alyzia sijpelt dus deze mentaliteit binnen.”

De christelijke vakbond is ook niet te spreken over de selectie van personeelsleden voor Alyzia door Randstad. Gekwalificeerd personeel zou afgescheept worden, ten voordele van "vrienden van". De aangeboden contracten zijn bovendien ondermaats, luidt het.

“Moderne slavernij”

Ook bij Aviapartner lopen de zaken niet zoals het hoort, zegt Callaerts. Het bedrijf zou van het faillissement van Swissport geprofiteerd hebben om zijn prijzen op te drijven en zou van de turbulente periode op de luchthaven gebruikmaken om verworvenheden van het personeel "drastisch terug te schroeven". Zo zou het personeel niet meer kunnen kiezen of het overuren wil presteren bij laattijdige vluchten.

"We mogen spreken van het herinvoeren van een moderne slavernij bij deze personeelsleden", vat Callaerts de situatie bij de afhandelaars samen. "Zeker wanneer de activiteiten op de luchthaven terug naar de pre-Covid-periode zullen groeien, zal dit nefast zijn voor de sociale omstandigheden en zal het een kwestie van tijd zijn alvorens de rekker weer springt." ACV-Transcom vraagt respect en goede loon- en arbeidsvoorwaarden voor het personeel. De bevoegde ministers en de sociale partners worden gevraagd "solide oplossingen te zoeken die een win-win zijn voor alle stakeholders: luchthaven, luchtvaartmaatschappijen, personeel én passagiers".




10 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Patrick De pauw

    Maak contracten met verbod op staken en gooi die stakers er dan uit!altijd hetzelfde met die vakbonden?als het werk u te zwaar is doe dan iets anders ipv iedereen te pesten?die vakbonden opsluiten en de sleutel weg gooien!

  • Jean Pierre Dekeersmaecker

    Stop ermee dit soort activiteiten uit te besteden aan de prive met uitbuiting van het personeel. Richt een overheidsinstelling op met ambtenarenstatuut voor het personeel en hef een extra taks van 5 of 10 % om dit te bekostigen

  • Ronny Biesen

    Het is weer zo ver. De vakantie komt eraan. Dus staken, nietwaar?

  • Filiep Lapeire

    Alles begint opnieuw, de reizigers worden daar telkens gegijzeld en de stakingen zullen terug eindigen met falingen en afdankingen bij de afhandelaars. Toch wel eigenaardig dat dit telkens in Zaventem gebeurd?

  • Benny Deridder

    Hoeveel vakbonders bestellen er bij Ali Express etc ? Dat is ook goedkope moderne slavernij en allesbehalve lokaal, maar dat vinden ze geen probleem.