“Vrees voor verlies van 2.000 banen bij Proximus”, directie spreekt over "kostenoptimalisering”

photo_news
De socialistische vakbond ACOD vreest voor jobverlies bij Proximus door een besparingsplan dat de directie en raad van bestuur zouden willen doorvoeren. “We hebben in de wandelgangen opgevangen dat 2.000 van de 12.000 voltijdse banen geschrapt zouden kunnen worden, of een op de zes”, aldus vakbondsman Bart Neyens. Let wel, het gaat om geruchten. “We hebben nog geen kennis van zo’n beslissing, maar we willen met een persbericht wel al een schot voor de boeg lossen.” Bij ACV wordt verwonderd gereageerd. “We hebben nog geen signaal in die richting opgevangen.” De raad van bestuur van het telecombedrijf heeft vandaag het budget voor 2019 en de plannen voor de komende drie jaar goedgekeurd. Er is ook gesproken over “kostenoptimalisering”, zo laat het bedrijf weten, zonder meer details te geven. 

Bij Proximus was vandaag een raad van bestuur aan de gang. “We hebben elementen om aan te nemen dat een besparingsplan daar besproken wordt. Of er een beslissing genomen is, is niet duidelijk”, aldus Neyens.

Het besparingsplan is volgens ACOD terug te voeren tot “de onbegrijpelijke beslissing van minister De Croo” om de telecommarkt te openen voor een vierde telecomspeler. “Dit zal een grote impact hebben op alle telecomspelers. Zoals Agoria al becijferde, kan dit 6.000 jobs kosten voor heel België”, klinkt het bij de vakbond.

“In het driejarenplan krijgt de nieuwe #shifttodigital-strategie een prominente rol”, aldus Proximus in een mededeling. “Die moet de transformatie van Proximus versnellen en het bedrijf voorbereiden op de uitdagingen van de toekomst en de versnelling van de digitalisering.” “In deze context werd ook besproken hoe Proximus verder kosten kan optimaliseren om zo zijn efficiëntie te verbeteren in een steeds moeilijkere marktomgeving”, zo klinkt het nog. 

Charles Michel (MR) roept Proximus-topvrouw Dominique Leroy morgen bij zich, zo is in de omgeving van de eerste minister te horen. Michel wil naar verluidt “niet voor voldongen feiten geplaatst worden, qua vorm noch qua inhoud”. Dominique Leroy wordt daarom bij de premier verwacht om toelichting te verschaffen.

“Beraden over eventuele acties”

Voor ACOD kan er alvast geen sprake van zijn dat het personeel opnieuw de gevolgen moet dragen van een foutieve beleidsbeslissing. “De voorbije jaren hebben we al serieuze inspanningen moeten leveren om de continue daling van de personeelsuitgaven op te vangen.”

De vakbond zal een nieuwe besparingsronde dus zeker niet onopgemerkt voorbij laten gaan. “Het sociaal model dat van Proximus een modern en goed werkend overheidsbedrijf maakte, staat nu volledig op de helling. We zullen ons met onze achterban beraden over eventuele acties.” 

ACV: “We baseren ons liever op feiten”
ACV-Transcom-vakbondsman Ben Coremans reageert verwonderd. Hij laat verstaan dat hij nog geen signalen opgevangen heeft dat tweeduizend banen geschrapt zouden worden. “Het verwondert mij, we zijn bij Proximus een sociale dialoog in alle openheid gewend. Ik baseer me liever op feiten.”

Dat de komst van een vierde telecomspeler nefast zou zijn, beaamt Coremans wel. “Maar dat hebben we al eerder gezegd. In de Verenigde Staten zijn er drie telecomoperatoren en in een landje als België zou er plaats zijn voor vier...” Proximus reageerde nog niet.




56 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • vanaeken jokke

    Jaren alles gelaten zoals het was en dan komt de dag dat er het hakbijl word in gezet.Resultaat 1900 mensen teveel een prive bedrijf was al jaaaaaren failliet moesten ze zo werken.

  • eric debanne

    Het zijn weer de kleine die moeten boeten eh ! En de grote vissen gaan wel verder hun grote wedde trekken enz... Dat betekend veranderen van leverancier vanaf nu !

  • Jan Van Rompaey

    Aan de top zullen er geen jobs sneuvelen, daar zorgt ze wel voor.

  • Lucas Botterman

    Zelf ondervonden dat het 5 dagen om een bij werken doorgesneden aansluiting te komen herstellen ondanks de belofte om dezelfde dag nog te komen. Met 2000 man minder zal het dus nog langer duren. Telenet komt binnen de 3 uur.

  • dirk claeys

    We hebben telecomoperators zoals in landen als Mexico en Honduras! Spelen voor maffia met hun klanten, de duurste tarieven in Europa, en als je ze nodig hebt willen ze niet komen! Graag morgen 10 operatoren in België!