Zes redenen waarom ‘Knockout City’ een nieuwe multiplayertopper is
gamesMet drie tegen drie virtueel trefbal spelen, terwijl je evengoed met zware oorlogwapens op elkaar zou kunnen schieten in Call of Duty? Geloof ons: het idee van Knockout City klinkt veel onnozeler dan het is. Zes redenen waarom je je toch eens aan deze nieuwe multiplayertopper moet wagen.
Dat hij gratis is tot 30 mei, of toch tenminste een deel ervan, nemen we niet eens mee in de redenen waarom je je aan deze prettig gestoorde third-person-trefbalgame zou moeten wagen. Velan Studios, een bende ex-Skylanders-ontwikkelaars die nu in een nieuwe studio voor Electronic Arts werkt, deed heel wat wenkbrauwen fronsen met het idee. Maar nu de game uit is, kunnen we wel wat redenen verzinnen om hem eens uit te proberen.
1. Het zijn niet zomaar ballen
De beste manier om trefbal te spelen in het echt is met een doodgewone, niet al te strak opgepompte plastic bal, maar Knockout City maakt het natuurlijk wat spannender dan dat. Je vindt bijvoorbeeld exploderende ballen op het speelveld, en sommige ballen geven je speciale krachten gedurende de tijd dat je ze hanteert. De Moon Ball, bijvoorbeeld, doet je zweven zoals bij de geringere zwaartekracht van de Maan.
2. Je bent er zò mee weg
We hebben nog maar weinig games gespeeld die zo makkelijk op te pikken zijn als Knockout City. Als je de afgelopen twintig jaar ooit eens een thirdperson-actiegame hebt gespeeld (een game dus waarin je je personage voor je uit kunt zien lopen), ben je in essentie klaar voor deze game. De game vraagt zelfs geen trefzekerheid, zoals bij een shooter: wanneer je een bal in handen hebt, en je ziet een tegenstander voor je, dan mikt de game automatisch op diens kanis. De kunst zit hem in je timing: je moet vooral op het juiste moment de bal gooien om je tegenstander knock-out te slaan. En wanneer je aan het ontvangende eind daarvan zit, kun je met een goed getimed afweermanoeuvre zijn aanvliegende bal in volle vlucht vastgrijpen.
3. De decors zijn de halve pret
De speelvelden waarop je je begeeft zitten vol obstakels, gevaren en tactische mogelijkheden. Zoals een dunne houten brug die tussen twee daken in werd gelegd, ventilators die je eventjes omhoog zwiepen, of een sloopbal die wild heen en weer slingert. De makers van Knockout City werken bovendien, net als bij Fortnite, met seizoenen, waarin er gaandeweg nieuwe kleurrijke speeldecors zullen bijkomen.
4. Jij mag de bal zijn
Wat een geweldige vondst: wanneer je in de buurt van een medespeler bent, de tegenstanders naderen, en er geen bal in de onmiddellijke omgeving ligt, kun je jezelf oprollen tot een bal zodat er met jou kan worden gegooid. Tijdens je vlucht kun je bovendien tot op zeker hoogte het traject aanpassen, zodat je een geleid projectiel wordt.
5. Geen gehannes met upgrades
Nog een toegift voor spelers die vinden dat moderne multiplayergames te complex zijn: je krijgt er geen nieuwe computergestuurde vaardigheden bij, geen ervaringspunten, geen wapens en uitrusting die je constant moet verbeteren. “Knockout City is uitsluitend gebaseerd op je vaardigheid tijdens het spel”, vertelde gamedirector Louis Castle ons.
6. Extreem gek doen met pakjes
Waar je wel constant aan kunt prutsen, en waarbij er zelfs beloningen worden uitgedeeld door goed te spelen, is het pakje dat je draagt. Net als bij andere multiplayergames met het cartooneske uiterlijk van Knockout City kunnen spelers een personage creëren met een unieke online identiteit, en dat kan ofwel door nieuwe items te verdienen in het spel, ofwel door ze te kopen. “Maar items die je kunt verdienen kun je niet kopen, en vice versa”, zegt Castle. “We wilden onder geen enkel beding dat betalende spelers een voordeel kunnen halen. Ook niet wanneer het om puur cosmetische items gaat.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Showbizz9
“Niet iedereen kan porno-acteur worden”: wij spraken met pornoproducente Elise Van Vlaanderen
Hoe gaat het met de OnlyFans-modellen uit de documentaire ‘OnlyFans: De Naakte Vlaamse Waarheid’, een halfjaar nadat de reeks op Streamz verscheen? Dat wou Showbits wel eens weten en dus spraken we opnieuw af met pornoproducente Elise Van Vlaanderen. -
games
Waarom Xbox ook kleine, intieme games als ’12 Minutes’ uitbrengt
Met financiële hulp van Microsoft Xbox kunnen videogames als 12 Minutes, die heel bescheiden beginnen als zogeheten indie-titels, ineens vrij uitgebreid worden. Bij zo’n exclusiviteitsdeal tussen een wroetende onafhankelijke studio en een miljardenmerk varen beide partijen wel: de ene krijgt extra middelen om er een iets ambitieuzere game van te maken, de andere haalt er een artistiek prestigeprojectje mee in huis. -
iHLN
Sony-topman: PlayStation Studios heeft ruim 25 nieuwe PS5-games in ontwikkeling
PlayStation Studios werkt momenteel aan meer dan 25 nieuwe games voor de PlayStation 5. Dat meldt PlayStation Studios-topman Hermen Hulst in een interview. ‘Bijna de helft’ daarvan zouden nieuwe franchises zijn. -
-
games
‘Roguelike’-games zijn in opmars, maar wat zijn ze precies?
Met Returnal en Hades klimt het videogamegenre van de Roguelike stilaan naar de mainstream. Wat is dat precies? Zeer kort door de bocht: een game waarin je zéér, zéér vaak opnieuw moet beginnen. Maar natuurlijk heeft het veel meer om het lijf dan dat, anders werd dit soort titels niet door miljoenen gamers gespeeld. Tijd voor een explainer. -
games
HLN-gamejournalist Ronald Meeus neemt je mee op avontuur door 60 jaar videogames
-
games
Zeven dingen die ‘Mass Effect: Legendary Edition’ de moeite waard maken
Afgelopen weekend kwam de langverwachte remaster van Mass Effect uit, een waanzinnig sterke trilogie van space-operagames die tussen 2007 en 2012 verscheen. Zeven redenen waarom het tijd is om die (opnieuw) op te pikken op je moderne 4K-tv, met danig bijgevezen graphics en besturing. -
games
PlayStation-games op pc maken ‘console-oorlog’ achterhaald
Days Gone is inmiddels al de derde PlayStation-game die een uitgebreide pc-versie krijgt, na Horizon: Zero Dawn en Death Stranding vorig jaar. Het feit dat die voorgangers onverwacht erg succesvol waren, en er bij Sony nog een hele rist andere pc-conversies op stapel staat, betekent vooral dat het aloude idee van de ‘console-oorlog’ nu écht wel achterhaald wordt.