Speurneuzengame 'Twin Mirror’ is kort en langdradig tegelijk
gamereviewVers van de Dontnod-pers: Twin Mirror, een avonturenspel waarin je Cluedo-gewijs een moord moet oplossen. Er werd een jaar langer aan gewerkt dan oorspronkelijk de bedoeling was, maar ze hadden zich de moeite kunnen besparen. Deze game valt met de beste wil en tijd van de wereld niet meer recht te trekken.
Delen per e-mail
De opzet klonk veelbelovend: Twin Mirror wordt voorgesteld als een ‘psychologische thriller’ waarin je in de huid van onderzoeksjournalist Sam kruipt. Hij keert terug naar Basswood, het mijndorp waar hij opgroeide, voor de begrafenis van zijn voormalige beste vriend. Wanneer er toch een geurtje blijkt te zitten aan diens dood, besluit hij om te blijven en de waarheid te achterhalen. Hij wordt daarbij geholpen door zijn ex-vriendin - die intussen had aangepapt met zijn (spoiler alert) recent vermoorde makker - en loopt ondertussen ook nog eens tegen een hoop onverwerkte psychologische problemen aan. Wanneer Sam/jij na een nachtje doordrinken wakker wordt met een gat in het geheugen en een bebloed hemd, is het hek helemaal van de dam.
De bedoeling is dat je op zoek gaat naar aanwijzingen en die in je ‘mind palace’ - Sam heeft de gave om zich terug te trekken in zijn eigen geest en daar mogelijke scenario’s uit te testen - reconstrueert. Die mentale plek begint echter steeds meer uit elkaar te vallen naarmate het spel vordert en het hoofdpersonage verdwaalt in zijn mentale labyrint.
Tergend traag
Het is een concept waar wij goesting van krijgen, zeker omdat Dontnod erom bekendstaat een sterk verhaal te kunnen vertellen, maar die goesting werd al na een dik kwartier ingeruild voor fronsende wenkbrauwen. De graphics waren niet meteen om over naar huis te schrijven - de tanden van Anna bezorgen me nog steeds de kriebels -, hier en daar zat er nog een bug en het hele begin was gewoon tergend traag. Het lijzige tempo, dat uiteindelijk tot net voor het einde aanhield, werd nog wat meer opgestropt door de lange laadtijden die blijkbaar nodig waren om een deur te openen of van scène te wisselen. Handig om een blikje uit de koelkast te halen of even je mail te checken, maar het zorgde er ook voor dat we nooit echt in het verhaal raakten of sympathie kregen voor de personages.
Ook het beloofde moordspel bleek bij nader inzien maar een saaie bedoening. Het speuren naar tips en bewijzen werd bemoeilijkt door de slecht afgestelde positionering van de controls (op mijn PS4 dan toch), waardoor je vaak als een idioot stond rond te draaien tot je net naar die éne plek keek waar een driehoekje of kruisje in beeld verscheen. Daarnaast laat het spel je ook niet toe om fouten te maken. De belangrijke keuzes worden je met de paplepel ingegeven door de imaginaire tweelingbroer die je achtervolgt en functioneert als je geweten. En als je dan toch tegendraads voor de andere optie gaat, lijkt dat weinig of geen invloed te hebben - tenzij op de ‘stats’ van je relatie met de andere personages, maar het is me nog steeds niet duidelijk waar die verder voor dienen. Ik had meer uitdaging aan het Cluedo-spel dat ik in mijn vroege tienerjaren op Windows 98 speelde dan aan dit.
Zenuwinzinking
Paradoxaal genoeg slaagde Twin Mirror erin om zowel langdradig als kort te zijn, want na een dikke 6 uur zat het verhaal er alweer op. Het maakt dat geen enkel aspect van het spel echt goed uitgediept werd, noch het whodunit-deel, noch de psychologische reis die het hoofdpersonage moet doormaken. Vooral dat laatste hadden ze beter volledig weggelaten, want nu zijn de zenuwinzinkingen van Sam, die zich vertalen in wat onduidelijk gehannes in de ‘mind palace’, gewoon bizar. Vraag ons niet hoe we door die stukken zijn geraakt, want dat is ons nog steeds een raadsel. Op het einde kreeg het verhaal uiteindelijk nog wat schwung, met vier mogelijke, al dan niet positieve finale-opties, maar tegen dan kon het ons allemaal niet meer bommen. Zelfs toen we er alsnog in slaagden om een ietwat trieste afloop te bekomen.
Kortom: Twin Mirror was een beetje als een saaie film met een plot vol gaten waarbij je af en toe eens op enter moest duwen. Geen 30 euro waard, en ook niet de zes uren die we voor andere dingen hadden kunnen gebruiken. Het uitbreiden van onze settlement in Valhalla bijvoorbeeld.
Bekijk ook: bug in Cyberpunk 2077 toont penis hoofdpersonage
7 dingen die van Watch Dogs Legion een absolute topper maken
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
games Veelbelovende game ‘It Takes Two’ wil je weer met veel liefde doen vloeken op je medespeler
Van de makers van co-op-toppertje A Way Out mogen we eind maart It Takes Two verwachten, een door een geschift verhaal aan elkaar geregen serie minigames waarbij je opnieuw met veel liefde zult moeten vloeken tegen je medespeler. -
PREMIUM
games Waarom 8K-gamen (nog steeds) om de hoek ligt
Met de PlayStation 5 en Xbox Series X zouden games ook voor het eerst in 8K kunnen worden gespeeld, een beeldresolutie die vier keer scherper is dan huidige topstandaard 4K. Maar toen de consoles op de markt kwamen, werd daar ineens met geen woord meer over gerept. De nieuwe beeldresolutie, die tot nu toe beperkt bleef tot ware liefhebbers met een dikke portemonnee, blijft dus nog even wachten op zijn primetime-moment. -
games Amusante humor tilt ‘goddelijke' openwereldgame ‘Immortals Fenyx Rising’ naar nog hogere sferen
“Oh nee, niet wéér een openwereldgame”: na twee maanden vol hoogdagen leek Immortals Fenyx Rising een verplicht nummertje voor onze gameploeg. Maar ten onrechte, want dit nakomertje van Ubisoft blijkt zowaar een van de plezantste titels van het najaar. In een fantasiewereld rond de Griekse mythologie speel je als Fenyx (m/v), een gevleugelde halfgod die ietwat stoemelings dé hoop van de mensheid blijkt tegen het bijzonder pissige monster Typhon. -
-
games WOII in virtual reality ziet er ontzettend bangelijk uit in nieuwe 'Medal of Honor: Above & Beyond’
De claim van uitgever Electronic Arts dat Medal of Honor: Above & Beyond je midden in Wereldoorlog II brengt, klopt. Maar het is wel een geromantiseerde, op avontuur en schietgeweld gerichte entertainmentversie van die oorlog. -
Met deze techcadeaus doe je de techliefhebber een groot plezier
Ben je nog last minute op zoek naar een goed kerstcadeau voor een gadgetfan? Onze techredacteur ging op zoek naar de interessantste techgadgets die je momenteel - vaak met korting - kan kopen. -
gamereview ‘Cyberpunk 2077’ is een topper op de pc, maar koop ‘m niet op de console
We hebben het langverwachte Cyberpunk 2077 gespeeld, én uitstekend bevonden, maar we deden dat gelukkig op de pc. We weten uit eerste hand dat de PlayStation- en Xbox-versie zo onaf is dat ze zelfs je console kan vernielen, dus een aankoop van die console-edities raden we ten stelligste af. -
iHLN Xbox One- en PS4-bezitters melden veel bugs bij Cyberpunk 2077
Op de dag van de release van Cyberpunk 2077 melden veel spelers van de Xbox One- en PlayStation 4-versies dat het spel vol fouten zit. Onduidelijk is of die spelers al een update hebben geïnstalleerd en in hoeverre die soelaas biedt.
0 reacties