'Returnal' is een moderne 4K-game, maar het concept waarop hij drijft bestaat inmiddels al veertig jaar.
Volledig scherm
'Returnal' is een moderne 4K-game, maar het concept waarop hij drijft bestaat inmiddels al veertig jaar. © PlayStation

‘Roguelike’-games zijn in opmars, maar wat zijn ze precies?

gamesMet Returnal en Hades klimt het videogamegenre van de Roguelike stilaan naar de mainstream. Wat is dat precies? Zeer kort door de bocht: een game waarin je zéér, zéér vaak opnieuw moet beginnen. Maar natuurlijk heeft het veel meer om het lijf dan dat, anders werd dit soort titels niet door miljoenen gamers gespeeld. Tijd voor een explainer.

  1. GAMEREVIEW. ‘SaGa Frontier’ zal niet iedereen bekoren, maar experimenteren kan verslavende bezigheid worden

    GAMEREVIEW. ‘SaGa Frontier’ zal niet iedereen bekoren, maar experimen­te­ren kan verslaven­de bezigheid worden

    Weinig game-ontwikkelaars zijn zo synoniem met een genre als Square-Enix is met role-playing games. Wat in 1987 begon als een gok met de eerste ‘Final Fantasy’-game, groeide uit tot een catalogus vol onverwoestbare titels als ‘Chrono Trigger’, 'Secret of Mana’, ‘Dragon Quest’ en ‘Kingdom Hearts’. En toch bestaat de kans dat je nog nooit van ‘SaGa Frontier’ gehoord hebt.
  2. GAMEREVIEW. ‘Returnal’ bezorgt je een epische rotdag in de ruimte
    games

    GAMEREVIEW. ‘Returnal’ bezorgt je een epische rotdag in de ruimte

    Wat van veraf leek op een prettig tussendoortje voor die kleine groep gamers die het niet erg vinden om vaak te sterven in hun spel, blijkt bij release de eerste échte next-gen-game te zijn, met een uitstekend gebruik van de geavanceerde schokkende PlayStation 5-controller en driedimensionale audio. Returnal is tegelijkertijd een technologische triomf en een retestrakke spelervaring. Ook voor wie niét graag iedere tien minuten het loodje legt in een game.

iHLN