PlayStation zet zijn pc-ambities stevig door
VideogamesMet de recente pc-releases van ‘Spider-Man: Miles Morales’, ‘Sackboy: A Big Adventure’ en ‘Uncharted: Legacy of Thieves Collection’ zet Sony PlayStation zijn pc-ambities in een hogere versnelling. Dit jaar nog wil het zijn inkomsten uit games die buiten de console worden uitgebracht meer dan verdrievoudigen ten opzichte van het vorige.
PlayStation-game ‘Marvel’s Spider-Man Remastered’ is een plaatje wanneer je ‘m op de PlayStation 5 speelt. Maar hij ging bij ons helemaal next level op een Lenovo Legion S7-laptop, waarop we onlangs een paar uur van de game hebben doorgespeeld om te vergelijken met hoe we ‘m eind vorig jaar hadden ervaren op de PS5. Die laatste is een ongemeen krachtige machine, maar we merken opnieuw dat de tijdelijke voorsprong in rekenkracht die de consoles vlak na hun lancering hebben op de doorsnee tot betere gamingpc korter en korter wordt.
Visuele verschillen
Op die vandaag rond de 1.500 euro kostende gaminglaptop (voor de kenners: eentje met een Intel Core i7-processor van de twaalfde generatie, een Nvidia GeForce RTX 3060-graphicskaart en 16 gigabyte werkgeheugen) speelde ‘Marvel’s Spider-Man Remastered’ vlot met knapperige graphics, al zat het verschil met dezelfde game op de PlayStation 5 wel in de diepere details. Die hebben minder te maken met de betere rekenkracht van de centrale processor: die van de PlayStation 5, een processor van chipmaker AMD, blijft twee jaar na lancering van het toestel nog robuust ten opzichte van die van een stevige pc. Maar de graphicshardware is een ander paar mouwen.
Bij een pc met een stevige GeForce-graphicskaart van de Amerikaanse chipfabrikant Nvidia heb je om te beginnen de vele eigen technologieën die die marktleider van de grafische chips in zijn producten inbouwt, zoals de performantie- en kwaliteitsverhogende Deep Learning Super Sampling (DLSS)-, Deep Learning Anti-Aliasing (DLAA)- en Nvidia Reflex-technologieën.
Schaalbare graphics
Al het zonet genoemde geldt ook voor de onlangs eveneens op de pc opgedoken games ‘Marvel’s Spider-Man: Miles Morales’, ‘Sackboy: A Big Adventure’ en ‘Uncharted: Legacy of Thieves Collection’, en eerdere ports ‘God of War’, ‘Days Gone’ en ‘Horizon: Zero Dawn’. Allemaal hebben ze die visuele schaalbaarheid, die alleen maar mogelijk is voor een pc-game. Een consolegame wordt gemaakt voor één hardwareprofiel, en verder is het wachten tot de volgende editie van de console (typisch 7 tot 10 jaar) voordat er een merkbaar visueel verschil is. Een game voor de pc kan na lancering nog een flink stuk verder blijven evolueren: wanneer er nieuwe visuele snufjes op chipgebied bijkomen, kunnen die ook met een update worden ondersteund door de game als PlayStation dat wil. Op die manier zullen al die PlayStation-games er binnen enkele jaren nog mooier uitzien op een gamingpc.
Maar het belangrijkste verschil maken ze nù al in de verbeterde raytracing, een techniek die superrealistische belichting van oppervlakken mogelijk maakt. De PlayStation 5 was – samen met de concurrerende Xbox Series X – de eerste gameconsole die die technologie ondersteunde, maar ze bestond al langer op de pc en evolueert daar ook sneller op. De raytracing in de pc-versie heeft alvast een belangrijk voetje voor op gebied van realistische schaduwen die buitenlicht werpt, bijvoorbeeld op het plaveisel van Manhattan in de twee ‘Spider-Man’-games. Op de PS5 werpt zon- en maanlicht er niet zo’n realistische schaduwen in af.
PC-veroveringstocht
In navolging van Microsoft, dat zijn Xbox-merk resoluut doortrok naar de pc, is dus ook PlayStation aan het timmeren aan een toekomst waarin de eigen consolehardware minder belangrijk wordt. Met die pc-versies dus, maar ook met dingen als de PlayStation Plus Premium-streamingdienst, die het in principe mogelijk maakt om bepaalde PlayStation-games te streamen naar een mobiel toestel.
De ambities op dat gebied, die Sony afgelopen zomer zich nog liet ontvallen tijdens een presentatie voor investeerders, zijn groot: tegen 2025 moet de helft van alle PlayStation-releases op pc en mobiele toestellen uitkomen, zei het bedrijf. De eerste stenen zijn daarvoor al gelegd. In zijn fiscale jaar 2021 (dat eind maart van dit jaar afliep) had Sony zo’n 80 miljoen dollar verdiend aan videogames buiten de PlayStation. Meer dan het dubbele van dezelfde periode in 2020-2021. En voor fiscaal jaar 2022 wordt een niet-console-opbrengst van 300 miljoen dollar verwacht.
Tegelijkertijd blijft PlayStation er wel voorlopig een punt van maken dat nieuwe blockbustergames eerst op de PS5 verschijnen. Dit in tegenstelling tot Xbox, dat bijvoorbeeld zijn exclusieve ‘Halo’- en ‘Gears of War’-games meteen zowel voor console als pc lanceert. Verwacht dus niet meteen een pc-versie van recentste PlayStation-klepper ‘God of War: Ragnarök’ of het eerder dit jaar verschenen ‘Horizon: Forbidden West’. Volgens Hermen Hulst, hoofd van de ontwikkelstudio’s bij PlayStation, zal er bij ieder van die games “minstens een jaar” tussen zitten voordat ze op de pc komen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Games1
Nostalgie: GoldenEye 007 deze week te spelen op Switch en Xbox
De Nintendo 64-game Goldeneye 007 is vanaf eind deze week speelbaar op de Xbox en Nintendo Switch. Op die laatste krijgt hij zelfs ondersteuning voor online multiplayer. De Xbox-variant is dan weer beschikbaar in 4K en zou vloeiender moeten spelen dan het origineel. -
Gouden 114
Dure tegenvallers: welke vijf spelers kan je best transfereren in je Gouden 11-team?
Spelers als Paul Onuachu, Toby Alderweireld en Simon Mignolet zijn hun prijskaartje meer dan waard, maar welke dure vogels vallen - voorlopig - tegen in de Gouden 11? Tijdens het seizoen heb je recht op maar liefst zes transfers, gebruik ze dus verstandig. -
Jobat
Wil je 100 euro netto meer verdienen? Dan moet je op deze bruto loonsverhoging rekenen
Een loonsverhoging ziet er misschien mooi uit op papier, maar kan bij de eerstvolgende loonfiche best tegenvallen. Tussen het bruto- en nettobedrag van je hoger loon zit namelijk een groot verschil. Jobat.be berekent hoeveel opslag je bruto moet vragen om netto 100 euro over te houden. -
-
Gamereview
Achter de pixelgraphics van ’A Space for the Unbound’ schuilt veel meer dan nostalgie
Videogames die in pixelgraphics zijn opgetrokken voor een puur nostalgische vibe beginnen wat belegen te worden. Maar wanneer gamemakers voor die blokjesstijl kiezen om er een onwerelds, surreëel en zelfs metafysisch verhaal mee te vertellen, komt er toch nog altijd iets speciaals van. Zoals bij de nieuwe indietopper ‘A Space for the Unbound’. -
Gamereview
Belgische vr-game ‘Hubris’ worstelt met tempo maar doet al uitkijken naar opvolger
In het VR-wereldje gonst het al enkele jaren dat ‘Hubris’ de volgende échte triple-A-titel voor het nog steeds onderbedeelde videogameplatform beloofde te worden. Verwachtingen die zowel als zegen als vloek werken voor het gamedebuut van de Antwerpse ontwikkelaar Cyborn. Gelukkig scoort ‘Hubris’ heel wat meer treffers dan missers. Wanneer eenmaal de letters ‘to be continued’ voor je ogen zweven, denk je daar liever een uitroep- dan een vraagteken bij. -
Spaargids.be
Tot 2,55% rente op een termijnrekening: een goede beslissing? Of kies je toch beter voor een spaarrekening?
De rentevoeten zijn de voorbije weken aanzienlijk gestegen. Is het dan interessant om nu al een termijnrekening te openen? Of blijf je je geld nog altijd beter op een spaarrekening parkeren? Spaargids.be geeft advies. -
Videogames
Makers van ‘Assassin’s Creed: Valhalla’ zijn nu écht klaar met de game
Het gratis downloadbare allerlaatste hoofdstuk van videogame-epos ‘Assassin’s Creed: Valhalla’ biedt nog een late epiloog voor het verhaal van spelerpersonage Eivor. Maar met de introductie van twee prominente personages die volgend jaar de hoofdrol zullen spelen in ‘Assassin’s Creed: Mirage’ wordt ook de deur naar die opvolger al op een kiertje gezet.