'Octodad: Dadliest Catch' kronkelt zichzelf in een knoop
ReviewDat je niet altijd alle heil hoeft te verwachten van de momenteel sterk in opmars zijnde 'indie'-scene in de gamesector, wordt pijnlijk duidelijk gemaakt door de game 'Octodad: Dadliest Catch'. De game draait rond één overtrokken gimmick, die vervolgens zo lang wordt uitgespeeld dat het echt niet leuk meer is.
Delen per e-mail
Middelmatige tot slechte games komen in verschillende maten en gewichten, en hun vreselijkheid kan verschillende oorzaken hebben. Soms gaat het om een goed idee dat slecht werd uitgevoerd, andere keren rammelden er wat schroeven en moeren aan het basisdesign maar werden die goedgemaakt door de sympathieke omkadering, in nog andere gevallen is het allemaal te wijten aan een gebrek aan middelen, waardoor de makers pijnlijke concessies moesten maken. Maar de ergste soort execrabele games zijn degene waarbij er al duidelijk iets schortte aan het initiële concept, en niemand de moed heeft gehad om de boel te aborteren voordat er teveel tijd, mankracht en middelen in werden gestopt. Zo'n game is 'Octodad: Dadliest Catch', een spel waarin je een gele octopus speelt die wilt doorgaan voor een mens, zelfs een menselijke vrouw en kinderen krijgt (!), en zich met hulp van de speler ongemerkt door de mensenwereld moet begeven.
Dat laatste is niet zo makkelijk, want je bent dus in essentie een inktvis in een kostuum, ongewerveld dus, en dat maakt het niet eenvoudig om zelfs eenvoudige bewegingen uit te voeren: je trouwkostuum aantrekken in het begin van de game, bijvoorbeeld, is al een hoop gewroet, en dan moet het echte werk nog komen. 'Octodad' moet het vooral hebben van zijn fysica: met de twee trekkers op de controller bestuur je twee uitrekbare poten waarmee je jezelf door de omgeving moet sturen, en het komt erop neer om ondanks dat zware nadeel de gewoonste lichamelijke handelingen uit te voeren.
'Octodad: Dadliest Catch' is misschien schateren in het begin, maar die éne grap wordt gewoon véél te lang - lees: op een totale speelduur van twee tot drie uur - uitgespeeld, waardoor de game al snel iets krijgt van een slechte practical joke. Zeker wanneer je met een opzettelijk inaccurate besturing wordt gevraagd om toch op precisie gerichte handelingen uit te voeren (die minigames), of op bepaalde momenten wordt verplicht om geen lawaai te maken. Op zich is het een gedurfde zet om een game met opzettelijk frustrerende gameplay te maken, maar het is frustratie waar je niets voor terugkrijgt. Of het moet zin in gefrituurde inktvisringen zijn.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
game van het jaar Immens populair, maar kan Fall Guys: Ultimate Knockout ook game van het jaar worden?
-
Review Vechten met tegenzin in 'Jojo's Bizarre Adventure: All Star Battle'
Met zijn elegante klarelijnstijl en zijn complexe aanvalscombinaties had 'Jojo's Bizarre Adventure: All Star Battle' een culthit onder de vechtspelletjes kunnen worden. Helaas ligt de snelheid van de game zo lamlendig laag dat uw vechtlust snel voorbij zal zijn. -
Sparen Vastgoed kopen in 2021: komt de marktcorrectie er dan toch eindelijk aan?
Als u de afgelopen jaren een huis of appartement kocht (of dat wou doen), dan weet u dat de vastgoedprijzen al een tijdje in stijgende lijn zitten. De coronacrisis heeft daar ook niets aan veranderd: in 2020 betaalde u gemiddeld 5,7% meer voor een woning en 6,8% meer voor een appartement dan in 2019. Spaargids.be zocht uit of die opwaartse curve ook in 2021 een realiteit blijft. -
-
Multimedia Slechte wifi? Deze toestellen versterken je signaal tot in het kleinste kamertje
Je wifinetwerk is op zijn sterkst in de onmiddellijke buurt van je draadloze router. Hoe verder in de woning, hoe minder sterk je signaal vervolgens wordt. Als dat problematisch is, kan je het bereik uitbreiden met een wifi repeater. We bekeken enkele populaire modellen. -
Review 'Child of Light' is een onvoldragen meesterwerk
Ubisofts nieuwe 2D-game 'Child of Light' is zo'n vreemde vogel dat hij moeilijk te quoteren valt: de game drijft op het soort frisse ideeën die titels uit het 'indie'-circuit typeren, maar tegelijkertijd bespeur je ook de hand van een studio die miljoenengames maakt. Uiteindelijk wordt de rake schoonheid van dit speelbare prentenboek getemperd door een paar zware ovolkomenheden in de gameplay, maar zijn plaats in de geschiedenis van het medium heeft de game niettemin veroverd. -
Review 'God of War Collection' is precies wat de PS Vita nodig heeft
Nog een nieuw 'God of War'-avontuur, na de originele trilogie en prequel 'God of War: Ascension'? Daar zitten we niet echt op te wachten. Maar een heruitgave van de oude games op een nieuw platform? Altijd! -
PREMIUM
games Waarom 8K-gamen (nog steeds) om de hoek ligt
Met de PlayStation 5 en Xbox Series X zouden games ook voor het eerst in 8K kunnen worden gespeeld, een beeldresolutie die vier keer scherper is dan huidige topstandaard 4K. Maar toen de consoles op de markt kwamen, werd daar ineens met geen woord meer over gerept. De nieuwe beeldresolutie, die tot nu toe beperkt bleef tot ware liefhebbers met een dikke portemonnee, blijft dus nog even wachten op zijn primetime-moment.