‘My prrreciousss!’: waarom we optimistisch mogen zijn over ‘Lord of the Rings: Gollum’
gamepreviewKan een ‘Lord of the Rings’-personage dat niét vecht, en eigenlijk alleen maar tweeëneenhalve films lang loopt te zeuren, de protagonist zijn van een spannende actie-adventuregame? De Duitse gamestudio Daedalic Entertainment denkt van wel met zijn ‘Lord of the Rings: Gollum’. En we zijn er, nu we twee levels uit de game hebben mogen aanschouwen, voorzichtig optimistisch in dat ze gelijk hebben.
Heb je Gollum, dat marginaal schriele onderdeurtje uit de ‘Lord of the Rings’-films, ook maar op één enkel moment een wapen ter hand zien nemen? Precies, en dat was ook de belangrijkste reden waarom we ons hart vasthielden toen ‘Lord of the Rings: Gollum’ twee jaar geleden werd voorgesteld, de allereerste videogame waarin dit misbaksel met de schorre stem de hoofdrol speelt. Wat gaan ze hem precies laten doén?
Maar na een demo waarin we een deel van twee levels uit de game te zien krijgen, tijdens de Bigben Interactive Week in Parijs, moeten we concluderen dat het idéé dat de Hamburgse studio Daedalic Entertainment errond bouwde op zijn minst best solide klinkt: in Gollum bestaat de actie uit exploratie, parkour-klimmen, en stealth, waarbij hij geen al te sterke tegenstanders wel kan wurgen als hij er niet door wordt opgemerkt. We zijn alvast wat geruster in het concept van de game.
Klauteren maar
Maar de vraag blijft: zullen ze dit gedurende twintig tot dertig uur, de speeltijd die ze zelf aan de verhaalcampagne van hun game toeschrijven, interessant kunnen houden? Het antwoord, zeggen de designers van de game die ons de demo toonden, ligt voor een stuk in de afwisseling: na een sequentie waarin je een steile wand vol ‘God of War’-eske slingerplanten en tot handige corniches gevormde rotsformaties hebt bestegen, volgt er een weidse hal waarin je de omgeving moet afspeuren naar aanwijzingen. En daarna verschijnen er misschien vijanden – in dit geval, zo merkten we op: de elvenkoning Thranduil en de bekende tovenaar Gandalf, die vanuit Gollums perspectief natuurlijk een vijand is.
Wat het klimmen betreft: dat zag er, nadat de makers hun sprong van de eerste naar de zevende level hadden gemaakt, alvast niet van de poes uit. Op zijn minst in de klautersequenties wordt ‘Gollum’ een game wiens moeilijkheidsgraad gestaag de hoogte ingaat. Per definitie wordt het overigens een game waarin je je eigen vaardigheden zult moeten aanscherpen. Niet de automatische vaardigheden van het personage zelf: er is geen skill tree. “Het is een personage van vijfhonderd jaar oud. Het leek ons onrealistisch dat die ineens op twintig uur tijd nieuwe vaardigheden zou leren”, luidde hun uitleg.
Dialogue intérieur
Tijdens het besluipen van die twee personages merkten we ook hoe ‘Lord of the Rings: Gollum’ zijn verhaal vertelt: je kunt hen afluisteren om meer te weten te komen over de gebeurtenissen waarin Gollum verzeilt geraakt. Maar nog belangrijker in de verhaalexpositie is de innerlijke conflictdialoog binnen het hoofdpersonage: Gollum en Smeagol, de lieflijke hobbit die dit wangedrocht ooit is geweest, kibbelen constant met elkaar, en je kunt die dialogue intérieur ook sturen door middel van keuzes.
‘Lord of the Rings: Gollum’ begint in donkere grotten, maar naarmate de game voirdert kom je in kleurrijkere omgeving terecht, zoals het door de elven bevolkte Mirkwood-bos. De game vertelt het verhaal van zijn tragische protagonist vlak nadat hij zijn precieuze ring is kwijtgeraakt in de continuïteit van Tolkiens vertelling, maar het zijn niet de gebeurtenissen uit Peter Jacksons films die hier worden geëxploreerd: Daedalic Entertainment zegt dat het een licentie heeft genomen op Tolkiens boekentrilogie, niet op de films. Al lijkt de Gollum in deze game wel minstens een béétje op het personage dat ‘motion capturing’-acteur Andy Serkis twintig jaar geleden neerzette. “Zijn stem, gelaat en haar, bijvoorbeeld, zijn anders”, luidde het bij een van de designers. “Maar verder wilden we hem ook weer niet radicaal anders maken dan in de films: hij moest herkenbaar blijven voor een zo breed mogelijk publiek.”
Bekijk ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
gamepreview
‘MultiVersus’, de ‘Super Smash Bros’-kloon die je nooit had zien aankomen: “Onze game is beter in coöp”
Filmmaatschappij Warner Bros. heeft een hele resem film-, cartoon- en tv-figuren op stal, én ze beschikt over een videogame-afdeling. Een all-star-vechtgame à la Nintendo’s ‘Super Smash Bros.’ was dus een logische keuze. Of, euh, niet dan? We spraken erover met een van de ontwerpers. -
Gouden Tour
Welke Belgen kunnen een meerwaarde zijn voor jouw Gouden Tour-ploeg? Van Wout van Aert over Jasper Stuyven tot Yves Lampaert
De 109de editie van de Ronde van Frankrijk start op vrijdag 1 juli in Denemarken en eindigt op 24 juli in Parijs. Welke Belgen mogen we op de voorgrond verwachten en kunnen heel wat punten scoren voor jouw Gouden Tour-ploeg? Een overzicht. -
‘Diablo Immortal’ komt niet uit in België door strenge regels tegen ‘lootboxes’
Blizzard brengt ‘Diablo Immortal’ niet uit in Nederland en België. Dat geldt zowel voor de mobiele versies als voor de pc-versie. Volgens ontwikkelaar Blizzard komt dat door “de huidige exploitatievoorwaarden in deze landen”. Het bedrijf doelt waarschijnlijk op wetgeving omtrent ‘lootboxes’. Voor die virtuele kisten met extra’s kan je betalen, maar je weet op voorhand niet wat erin zit. -
-
games
Opmars van de radicale coöpgame: in meer en meer videogames hebben spelers elkaar écht nodig
Er bestaan honderden videogames waarin spelers in elkaars spel kunnen opduiken. Maar er bestaan ook coöpgames die het veel minder vrijblijvend aanpakken, en waarin twee tot vier spelers elkaar effectief nòdig hebben om verder te geraken. Dat soort titels is stevig in opmars. En de Nederlandse gamestudio achter ‘We Were Here Forever’, zo’n nieuwe co-op-only-game, denkt te weten waarom. -
gamepreview
Nieuwe ‘Saints Row’ wordt een brok prettig gestoorde misdaadquatsch
Videogamenajaar 2022 zal vroeg beginnen met ‘Saints Row’ eind augustus, een reboot van de crapuleus grappige misdaadgames. We kregen er een vroege demo van te zien, en werden bijna verblind door de vele kleurrijke toetsen die de game samenbrengt. -
Livios
Uitgedroogd gazon voorkomen? Tuinexpert geeft 5 tips: “Gazonsproeiers zijn niet efficiënt”
Droge zomers eisen hun tol in Vlaamse tuinen. Wanneer de regen uitblijft en de temperaturen stijgen, worden onze gazons dor. Van die groene grasmat blijft dan al snel niet veel meer over. Bouwsite Livios vroeg aan tuinexpert Bart Verelst van Groen Groeien hoe je een dor gazon kan voorkomen. -
gamereview
‘The Centennial Case’ toont opnieuw dat videobeelden niet thuishoren in een game
Als videogame ‘The Centennial Case: A Shijima Story’ één ding aantoont, is het wel dat het – zacht gezegd – niet makkelijk is om een geslaagde videogame met live videogamebeelden te maken. Misschien moeten gamemakers wel gewoon eens ermee ophouden om dat te proberen.