“Misschien is de mensheid gedoemd om zichzelf te vernietigen”: een gesprek met makers van duistere topgame ‘Outriders’
gamesDe gratis demo van coöpshooter Outriders al gespeeld? Indien nog niet: zeker doen! Het is een proevertje met een genereuze speelduur en omvang, waarin je kennis zult maken met deze intrigerende game. Of het na die uren nog interessant blijft zal na de release op 1 april moeten blijken. Maar wij vroegen het ook al aan de makers van de game.
Delen per e-mail
Bartosz Kmita, Creative Director w firmie People Can Fly (zoals zijn LinkedIn zegt), heeft er in ieder geval een goed oog in dat je nog lang niet alles zult hebben gezien na het doorspelen van de demo, die momenteel kan worden gedownload op PlayStation, Xbox en pc. “Onze game is in essentie een roadmovie”, vertelt hij ons. “De demo doet je in een bepaalde omgeving belanden, maar verderop in de game zul je meer verschillende decors, meer verschillende kleurenpaletten tegenkomen. Het leek ons in ieder geval interessant om een game te maken waarin de mensheid niet één, maar twee keer zijn planeet naar de knoppen heeft geholpen. Komt het de tweede keer door buitenaardse invloeden, of is de mensheid gewoon gedoemd om zichzelf te vernietigen? Dat vonden we een interessant uitgangspunt voor ons verhaal.”
Het coöpsamenspel met twee andere gamers is bijna van moeten in Outriders. Maar het is ook een verhalende game. Gameverhalen zijn doorgaans heel persoonlijk. Hoe rijm je dat met elkaar?
“Het was een uitdaging. Maar we vatten het project aan met het idee van een verhaal dat drie spelers met elkaar delen alsof ze naar de bioscoop gaan. Zo worden films namelijk ook goeddeels geconsumeerd, in pre- en post-coronatijden tenminste: film is niet noodzakelijk een individueel medium. Een deel van het plezier is dat commentaar kunt delen met elkaar over wat er gaande is. We vonden in ieder geval dat we absoluut een verhaal nodig hadden. Het is een klassieke lootshooter, een schietgame met roleplayinggame-aspecten erin, en zeker dat soort games hebben context nodig. Je gaat als speler geen uren aan een stuk spullen verzamelen als je niet weet waarom je dat doet. Wat is er belangrijk? Wie moet ik beschermen? We vonden het belangrijk dat je een goed gedefinieerd personage hebt, en een groots verhaal met een interessante twist. Ook al zit je in een game die bij voorkeur in multiplayer wordt gespeeld.”
Maar hoe hou je dat interessant voor de drie spelers tegelijk?
“Daar hebben we een paar trucs voor. Iedere speler is het hoofdpersonage op zijn scherm, niemand is een sidekick voor iemand anders. Dat zijn dingen die technisch gewoon mogelijk zijn in een computergame.”
Het is erg druk in het shootergenre. Hoe willen jullie opvallen tussen alle concurrentie?
“We gaan voor spelers die van lootshooters houden, en die lopen momenteel niet zo dik. Onze spelmechanieken gaan dus wat dieper dan die van andere shooters. Ook denk ik dat we een grote vrijheid in speelstijlen bieden: we zeggen nooit dat je de game op een bepaalde manier moét spelen. Aanvankelijk kun je uit vier personageklassen kiezen zodat spelers een richting uitgaan, maar die hoeft niet definitief te zijn: je kunt dat verderop in de rit nog veranderen. Bij momenten zal Outriders meer als een rpg aanvoelen dan als een shooter. Onze zijmissies zijn ook zijverhalen: geen ‘boodschappenlijstje’ afwerken, maar een volwaardige subplot.”
Je krijgt speciale fysische krachten. Welke zullen spelers nog nooit eerder hebben gezien?
“We hebben niet echt de nadruk gelegd op compleet ongeziene krachten. Het gevaar daarvan is namelijk dat je iets creëert dat zo gek is dat niemand de krachten gebruikt. Het unieke aan je krachten in Outriders zit hem eerder in het systeem dan in hun fysische gedrag. Er zit ook geen grote progressie in je shooterkrachten: daar zijn het alleen de wapens die wat beter worden. Het unieke aan de game zit hem in de combinatie van schieten en je fysische krachten. Aan het begin van de game mikken we erop dat spelers die twee fiftyfifty zullen gebruiken, maar gaandeweg mag de nadruk wat meer op de krachten gaan liggen.”
De gamewereld van Outriders is weer compleet buitensporig. Net als die van jullie eerdere worpen Bulletstorm en Painkiller: het is een beetje een signatuur geworden voor jullie studio. Wat blijven jullie daar zo interessant aan vinden?
“Outriders is toch verschillend, vinden we. Bulletstorm was heel licht van toon, de nadruk lag daar op bruut plezier. We proberen hier toch iets ernstiger, te brengen, het is een vrij duister verhaal.”
Wanneer ik de demo speel, merk ik invloeden van overal: van games als Destiny en Gears of War, maar ook van films als The Terminator en Aliens. Was dat allemaal opzettelijk, of stel ik mezelf maar dingen voor?
“Het is natuurlijk nooit maar één ding. Maar we laten ons vanzelfsprekend beïnvloeden door andere games, andere media. De meeste invloeden zijn er eerder toevallig in geslopen. Dat komt allemaal erg automatisch. Wanneer je me zegt dat je invloeden uit Terminator of Aliens herkent, komt dat natuurlijk gewoon omdat jij en wij dezelfde dingen hebben gezien. Je kiest als maker voor een bepaald genre, en dan komen al die eerdere invloeden daaruit naar je toe als een soort taal.”
Bekijk ook de onthullingstrailer van Outriders
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
games
‘It Takes Two’ is een plezierige game over echtscheiding
In It Takes Two, een nieuwe coöpgame van de makers van het uitstekende A Way Out, staat een koppel centraal dat op scheiden staat. Niet meteen het meest opbeurende uitgangspunt voor een videogame, maar dat hoeft ook niet altijd, zegt bedenker Josef Fares. -
Fortnite-uitgever sleurt Google in Australië voor gerecht
Epic Games, de ontwikkelaar van het bekende videospel Fortnite, heeft een klacht ingediend tegen Google in Australië. De uitgever hekelt de dominante positie van de technologiereus in de distributie en het betalingssysteem van mobiele applicaties. -
Games
“Nieuwe versie Nintendo Switch met groter scherm, 4K op televisie”
Een nieuwe versie van de Nintendo Switch, die nog dit jaar moet uitkomen, heeft een oledscherm van 7 inch. Ook zou de nieuwe Switch via de televisie games kunnen spelen in 4K-resolutie, meldt financieel persbureau Bloomberg. -
-
games
Waarom Japanse games weer helemaal in zijn
Met gloednieuwe titels als Bravely Default II, The Nioh Collection en Persona 5 Strikers zijn gameontwikkelaars uit het Land van de Rijzende Zon weer enorm goed vertegenwoordigd in het winkelrek. Dat is al enkele jaren zo, na een lange tijd waarin Japanse games maar geen voet aan de grond kregen bij ons. De comeback van Japanse gamemakers, en waarom ze deze keer wellicht blijvers zijn. -
gamepreview
Multiplayer zet onderschatte topgame ‘Watch_Dogs Legion’ extra op de kaart
Een van de meest onderschatte games van vorig jaar, die op nét iets te weinig ‘Beste games van 2020’-lijstjes voorkwam, was Watch_Dogs Legion. Zij die het eind vorig jaar wél doorhadden, worden binnenkort verwend met de toevoeging van multiplayercontent. Wij speelden daar al vier uur uit. -
gamereview
GAMEREVIEW ‘Super Mario 3D World + Bower’s Fury’: een nieuw oudje plus Godzilla van de ‘dark side‘
Wie Mario-games reviewt, krabt al eens in het haar. Nintendo legt de lat altijd zo hoog dat kritiek al snel verzandt in mierenneukerij, en dat is bij de nieuwste game voor de Switch niet anders. Maar Marc Uytterhoeven wist het eind jaren 90 al: alles kan beter, toch? -
Kruisem
CoderDojo workshops leren kinderen gratis programmeren in Kruisem
In de bibliotheek van Kruishoutem start op 20 maart een reeks workshops CoderDojo. Kinderen en jongeren leren alles over websites, games, apps en software door het zelf te doen.