'Lego The Hobbit' schaamt zich niet voor zijn formule
ReviewKomt er een dag waarop we de formule van WB Games' Lego-videospelletjes hartgrondig beu zullen zijn? Ongetwijfeld. Maar vandaag is nog niet die dag: 'Lego The Hobbit', inmiddels al de - hou u vast - vijftiende Lego-licentiegame die op de markt komt, is nog fris genoeg om zelfs twijfelende fans aan de rol te houden.
Delen per e-mail
Bij die Lego-games worden de grafische krachten van next-gen-consoles verspild, zegt u? Dan hebt u 'Lego The Hobbit' nog niet in uw PlayStation 4 of Xbox One gefloept. Dat is zelfs het eerste wat bij ondergetekende opviel toen hij met de game aan de slag ging op de PS4: hij ziet er effectief bloedmooi uit, zelfs voor een genre waarbij visueel realisme inderdaad geen prioriteit is.
Ontwikkelaar TT Games, die voor 'Lego The Hobbit' ook al andere entertainmenttotems als Indiana Jones, 'Star Wars', 'Lord of the Rings', Harry Potter en superheldenequipes uit de Marvel- en DC Comics-stal Legoficeerde, gooide een donders frisse hoogglans over het virtuele kunststof waaruit de personages en de blokjes in de game zijn gemaakt. En ook de animaties van uw bestuurbare personage - bekende karakters uit de films van Peter Jackson, zoals Bilbo Baggins en tovenaar Gandalf - zijn tegelijkertijd fluks en cartoonesk.
Uiteraard schuilt er onder dat mooie simoniseerlaagje een game die op geen enkel moment breekt met de formule die TT Games jaren geleden introduceerde met 'Lego Star Wars'.
Steentjes oprapen, dingen afbreken om andere dingen weer op te bouwen, eenvoudige hand-tegen-handcombat, puzzeltjes oplossen, open gedeeltes van de spelwereld waarin u eventjes uw zin kunt doen: alles wat u bij een Lego-videogame gewend was, ziet u gewoon terugkeren in 'Lego The Hobbit'.
Het is zelfs schaamteloos formulaïsch, maar tegelijkertijd zit er geen zweempje van gemakzucht in de productie van de game: de makers deden goed hun best om het materiaal van de Hobbit-films natuurgetrouw in hun spel te parkeren, en er tegelijkertijd een typische Legogame van te maken. In tegenstelling tot de nog maar recentelijk gelanceerde game bij 'The Lego Movie' is niet het volledige decor uit de Deense blokjes vervaardigd, maar op de plaatsen waar u lego's verwacht, zijn ze er ook.
Als er toch iets is wat we TT Games ondertussen mogen verwijten, is dat ze zich uitgerekend teveel uitsloven bij het maken van hun Lego-games. Dat was bij ondergetekende in ieder geval het overheersende gevoel toen hij deze game speelde: het mag wat minder, strakker, teruggrijpen naar het originele concept. Sommige puzzels zijn zodanig overtrokken dat hun oplossing niets meer met logisch nadenken - en dus met puzzelen - te maken heeft.
Dat personagewiel, dat enkele Legogames geleden werd geïntroduceerd om meerdere personages mee op sleeptouw te kunnen nemen, maakt de boel nodeloos gecompliceerd. Want hoeveel incrementele vernieuwingen de makers er ook in zullen stoppen: het echt brede publiek is stilaan klaar met die Lego-games, en degenen die blijvend fan zijn hoeven niet meer te worden overtuigd.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Review
'Trials Fusion' leert u met vallen en opstaan
De motorcrossgame 'Trials Fusion' komt van ver: hij ontstond uit een doodeenvoudig spelletje dat niet eens zo lang geleden nog gewoon kon worden gespeeld in een webbrowser. En ziet: met 'Fusion' maakt de reeks zijn debuut op keurige hedendaagse consoles als de PlayStation 4 en Xbox One. Maar beantwoordt 'Trials Fusion' wel aan de eisen die spelers stellen aan een huiskamergame? -
Wielrennen2
Niet iedereen start in de drie heuvelklassiekers, wie rijdt de komende week waar?
Het Ardense drieluik staat voor de deur. De Amstel Gold Race, de Waalse Pijl en Luik-Bastenaken-Luik zijn traditioneel de slotakkoorden van het klassieke wielervoorjaar. Wie komt nog waar in actie? En wie zijn dus geschikte transfers in jouw Gouden Klassiekers-ploeg? Een blik op de programma’s van de toppers. -
Review
'Bioshock'-saga sluit af met waterige epiloog
Met 'Burial at Sea', een downloadbare uitbreiding in twee delen bij de vorig jaar gelanceerde videogame 'Bioshock Infinite', wordt de geheimzinnige verhaallijn van die game wat extra geduid én slaan de makers een brug naar de (betere) voorganger 'Bioshock' uit 2007. Dat de game uitsluitend bedoeld is voor naar afsluiting smachtende fans van de reeks, blijkt niet alleen uit het feit dat u 'Bioshock Infinite' in uw kast moet hebben staan om deze epiloog te kunnen spelen: er wordt ook meer een interactief verhaal in verteld dan er effectief kan worden gegamed. -
-
Review
'Strike Suit Zero' vliegt in rondjes
'Space Combat'-games waren ooit een bloeiend genre, maar fans van dat soort spellen blijven vandaag stevig op hun honger zitten. Dat geldt ook nadat ze 'Strike Suit Zero' hebben gespeeld, een downloadbare game die het genre opnieuw onder de aandacht probeert te brengen maar verzandt in ondraaglijke repetitie. -
Met deze metallic tassen steel je deze lente de show
De metallic handtas is ongetwijfeld een van dé fashion statements van dit seizoen. Oorspronkelijk waren deze glimmende eyecatchers bedoeld om een beetje glamour toe te voegen aan je party-outfit, maar nu brengen ze het feestgevoel naar de straatmode. Ninashop.be zet de mooiste exemplaren op een rij. -
RECAP. Zo verliepen de play-offs van de Belgian League: KVM Esports verovert eerste finaleplek
De speeltijd is over: deze week streden KVM Esports, ION SQUAD, Sector One en 4Elements tegen elkaar in de play-offs van de Belgian League. En dat leverde twee zeer duidelijke winnaars op: KVM Esports verzekert zich van een plekje in de finale op 22 maart, ION SQUAD en Sector One nemen het op 15 maart op tegen elkaar in de halve finale. -
games
Antwerpse gameontwikkelaars halen recordbedrag op, 55 (!) keer meer dan nodig
Gameontwikkelaars Karel Crombecq en Wim De Hert uit Antwerpen haalden bijna 2,5 miljoen euro op via crowdfunding. Dat is 55 keer meer dan ze gehoopt hadden.