Naast de videogames zijn ook de Pokémon-ruilkaarten al zo'n vijfentwintig jaar enorm populair.
Volledig scherm
Naast de videogames zijn ook de Pokémon-ruilkaarten al zo'n vijfentwintig jaar enorm populair. © Pexels

Interview met Pokémon-ruilkaartendesigner Atsushi Nagashima: ‘We hebben nooit iets aan de basisregels veranderd’

Met een nieuwe rush in de speelgoedwinkel, en zeldzame exemplaren die enkele honderden euro’s waard zijn, hebben Pokémon-ruilkaarten zich opnieuw onder de aandacht van spelers gewerkt. En dan is de Celebrations-uitbreiding, die het vijfentwintigjarige bestaan van de Pokemon Trading Card Game viert, nog maar pas begonnen. We spraken met game director Atsushi Nagashima over het geheim achter het succes.

  1. 166 miljoen spelers, 85 miljard euro winst: waarom Pokémon na 25 jaar populairder is dan ooit
    PREMIUM
    Showbizz

    166 miljoen spelers, 85 miljard euro winst: waarom Pokémon na 25 jaar populair­der is dan ooit

    Wat begon als een Game Boy-spelletje voor kinderen, is uitgegroeid tot de meest succesvolle franchise ooit: Pokémon. Het Japanse ‘monstersucces’ duurt al 25 jaar en brengt geld in het laatje met films, games, kaarten en vooral: merchandise. Tot Pokémon-vliegtuigen en Pikachu-bh’s toe. Maar waarom zijn de ‘pocket monsters’, die eigenlijk bedoeld waren als een aprilgrap, zo populair? Wij doken in de geschiedenis van Jigglypuff en co, en legden ons oor te luisteren bij enkele Vlaamse kenners. “Op die tornooien kan je geld verdienen, zeker als je zo goed speelt als Rune.”

iHLN