'God of War Collection' is precies wat de PS Vita nodig heeft
ReviewNog een nieuw 'God of War'-avontuur, na de originele trilogie en prequel 'God of War: Ascension'? Daar zitten we niet echt op te wachten. Maar een heruitgave van de oude games op een nieuw platform? Altijd!
Delen per e-mail
Dat 'God of War' uit 2005 een van de succesvolste PlayStation 2-games aller tijden werd, is niet zo vreemd om aan te nemen. De game bracht nieuwelingen en hardcoregamers naar hetzelfde kastje dankzij zijn zeker in die tijd vernieuwende hak-en-slashgameplay: door als een gek op de knopjes te rammen kwam je al zo ver in de game, dat iedereen rustig zijn tijd kon nemen om ook stilaan weg te geraken met de - vele - finesses van het vechtsysteem. Sony's PlayStation-afdeling had, met andere woorden, een winnaar in handen, en speelde dat nog uit door de game uit te breiden naar een trilogie waarvan de derde aflevering op de PlayStation 3 verscheen, en finaal af te sluiten met de overtollige maar genietbare prequel 'God of War: Ascension' vorig jaar. De reeks verder uitrekken zou al te goedkoop zijn, maar een heruitvoering op een nieuw platform, zoals deze collectie van de twee eerste 'God of War'-games op Sony's draagbare PlayStation Vita-console? Dat moet kunnen.
Zeker gezien het feit dat deze 'God of War Collection' een bijzonder sterke conversie is geworden. De gedateerde decors van de twee PS2-games werden al eens opgekalefaterd voor een HD-heruitgave voor de PlayStation 3 in 2009, en het is die uitvoering die nu dus ook op de Vita te spelen valt - met dat verschil dat de kleine visuele onvolkomenheden hier minder opvallen omdat het schermpje kleiner is. Er zijn nog steeds een paar onvolmaaktheden in de decors te zien, wat gewoon eigen is aan die HD-remakes: de gamestudio die erachter zit heeft niet de middelen om iéder object in de game naar loeiende hoge definitie om te zetten, maar de algemene 'Gestalt' van de game ziet er bijzonder patent uit. Dat geldt ook voor de (betere) tweede aflevering, die toen ze in 2007 als een van de laatste games voor de PlayStation 2 alles uit die bak perste, maar hier dus evengoed geniet van het extra likje vernis.
Ook qua speelbaarheid moet je nauwelijks concessies maken wanneer je deze editie naast het PlayStation 2-origineel zou leggen. De knoppen zijn identiek 'gemapt' zoals op de PS2, met inbegrip van de tweede analog stick die - zeker tijdens de moeilijkere 'bossfights' - voor een bevrijdende koprol zorgt. De optie om bepaalde handelingen naar het touchpad achteraan te verschuiven, zoals het openen van kisten, en je sommige dingen (zoals je wapens) te laten selecteren op het aanraakscherm, was nu niet echt nodig geweest, maar het loopt je spelplezier ook weer niet in de weg. 'God of War Collection' is niet de 'system seller' waarvoor grote drommen spelers ineens een Vita in huis gaan halen. Maar wie toch zo'n ding in huis heeft rondslingeren, heeft met deze collectie misschien eindelijk een goeie reden om het toestel gedurende de volgende weken of maanden nog eens in zijn tas te steken.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
games
Dit worden de videogametoppers van 2021
Gamers hebben ongetwijfeld hun handen nog vol met een paar najaarstitels die ze tijdens de feestdagen in hun tengels hebben gekregen, maar met de aanvang van het nieuwe jaar blikken we even graag al wat vooruit. Van deze gametoppers verwachten we erg veel in 2021. -
Hyundai introduceert Ioniq 5
-
Livios
7 oplossingen voor meer privacy in je tuin
Een groot aandachtspunt - zeker bij nieuwe tuinen - is het vermijden van inkijk. Maar je wil toch geen jaren wachten voor je haag of beplanting voldoende beschutting biedt? Privacy in je tuin op één dag: bouwsite Livios legt uit hoe je dit voor elkaar krijgt. -
-
Review
Vechten met tegenzin in 'Jojo's Bizarre Adventure: All Star Battle'
Met zijn elegante klarelijnstijl en zijn complexe aanvalscombinaties had 'Jojo's Bizarre Adventure: All Star Battle' een culthit onder de vechtspelletjes kunnen worden. Helaas ligt de snelheid van de game zo lamlendig laag dat uw vechtlust snel voorbij zal zijn. -
Review
'Trials Frontier' rijdt zichzelf in het wiel
De ongeveer gelijktijdig met consoletitel 'Trials Fusion' uitgebrachte mobiele game 'Trials Fusion' had vrolijk kunnen meerijden met de fysicapuzzlergekte die games als 'Angry Birds' hebben veroorzaakt. Helaas gooide maker Redlynx een potentieel leuke maar eenvoudige game in een overtrokken verhaalstructuur, en voegden ze er een al even overtollig microtransactiesysteem aan toe. -
Energie
Coöperatieve energieleveranciers: wie zijn ze en betaalt u er ook meer?
De grote namen op onze energiemarkt zijn de meeste mensen wel bekend, maar ook kleinere spelers winnen de laatste jaren aan belang. Zo kiezen veel mensen bewust voor een zogenaamde coöperatieve energieleverancier. Mijnenergie.be legt uit hoe die werken en of er ook een voelbaar verschil is op de energiefactuur. -
Review
'Child of Light' is een onvoldragen meesterwerk
Ubisofts nieuwe 2D-game 'Child of Light' is zo'n vreemde vogel dat hij moeilijk te quoteren valt: de game drijft op het soort frisse ideeën die titels uit het 'indie'-circuit typeren, maar tegelijkertijd bespeur je ook de hand van een studio die miljoenengames maakt. Uiteindelijk wordt de rake schoonheid van dit speelbare prentenboek getemperd door een paar zware ovolkomenheden in de gameplay, maar zijn plaats in de geschiedenis van het medium heeft de game niettemin veroverd.