GAMEREVIEW. ‘Super Meat Boy Forever’ is eerder een remake dan een sequel
gamereviewEen vol decennium na indieklepper Super Meat Boy komt het vervolg Super Meat Boy Forever naar ons toe. Maar de nogal radicaal aangepaste gameplay is zo verschillend dat je het eerder een moderne remake kunt noemen.
Delen per e-mail
Twee dagen voor Kerstmis 2020 kwam Super Meat Boy Forever op de markt, een game waarop fans van de springgrage vleeshomp liefst tien jaar lang hadden zitten wachten. De allersnelste reviews waren er niet mals voor: de Amerikaanse ontwikkelaar Team Meat had enorm zitten sleutelen aan de formule van het ding, en dat pakte niet bij iedere recensent. Over die inderdaad aanzienlijke veranderingen hebben we het zo dadelijk nog. Maar voor ons is de analyse erg simpel: lijkt het op, en speelt het zoals, een Super Meat Boy-game? Ja! En hebben we er pret mee gehad? JA!
(Bijna) een andere game
In 2010 was Super Meat Boy een van de lievelingetjes in de toen nog maar net in tweede versnelling komende indie-beweging in de videogame-industrie. Het was een 2D-platformgame in aandoenlijke pixelgraphics, maar met een hardcore moeilijkheidsgraad, waarin je het levende brokje vlees uit de titel moest behoeden voor decorstukken die je vooral in het slachthuis zou verwachten: vervaarlijk ronkende vleessnijmachines, machines waartussen je geplet kon geraken, enzovoort. Het was frustrerend maar plezierig, en schaarde dankzij zijn bijna moleculair verzorgde besturing en springmechanieken een voor eeuwig trouw hardcorepubliek bij elkaar. De precisie van iedere sprong die je maakte was enorm belangrijk, maar je had wel de vrijheid om jezelf naar behoren te positioneren en je sprong goed te timen. De levels waren ook allemaal een afgesloten geheel, zodat je stapsgewijs vooruit ging - je maakte dus een bevredigende progressie door, ook al werd het bij momenten schrikbarend moeilijk.
Ook sequel Super Meat Boy Forever heeft zevenduizend afgesloten levels, verdeeld over verschillende werelden, maar je bent fundamenteel beperkt in je vrijheid: het is een zogeheten autorunner, waarin je figuurtje ook zonder je tussenkomst altijd vooruit gaat, en je je veel meer moet toeleggen op timing.
Maar toch hetzelfde
Dat lijkt misschien een minieme aanpassing, maar de criticasters hebben au fond gelijk: het maakt van Super Meat Boy Forever een fundamenteel verschillende game. Ook al visueel: de pixelgraphics werden vervangen door een handgetekende stijl. Maar in die laatste werden wel de vormelementen van het originele spel behouden, en om de radicale zwenking in de gameplay goed te maken bouwde Team Meat er wel een heel genereus checkpointsysteem in. En werd de precisie van de sprongetjes die nodig zijn om de obstakels te ronden nog wat aangescherpt.
Zelfde vaart, zelfde precisie, zelfde looks: Super Meat Boy Forever is in al zijn vezels een Super Meat Boy-game. Eerder een remake dan een sequel, misschien. Maar dan wel een die makkelijk naast het origineel kan staan.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
games
Gamers sluiten het jaar in stijl af met deze drie indie-toppers
Ieder jaar in december, nadat de kanonnen van de grote blockbustergames zijn uitgebulderd, laten onafhankelijke gamebedrijven meestal nog een klein toppertje op ons los. Hier zijn de drie indie-games die je volgens ons niet mag missen. -
Bekijk hier de hoogtepunten van de eerste week van de Belgian League
-
gamepreview
Temtem is een opvallend plezante Pokémongame zonder Pokémon
Wat krijg je als je gaat jagen op Pokémon in de wereld van Animal Crossing? Iets als Temtem, waarvan nu ook een early-accessversie uit is voor de PlayStation 5. De game is nu al opvallend plezant, en hoewel het gaat om een vroege versie, opvallend bugvrij. Eat that, Cyberpunk 2077! -
-
gamereview
The Innsmouth Case brengt Lovecraft-boek tot leven met luchtige (zwarte) humor
The Innsmouth Case is een buitenbeentje. De game is een ouderwetse text adventure, te vergelijken met kies-je-eigen-avonturenboeken. De ‘actie’ speelt zich volledig af in geschreven en de belangrijkste taak die je als speler hebt, is lezen en af en toe een keuze maken over hoe je denkt dat het verhaal moet verdergaan. -
dé video van 2020
Van beste games voor lockdown tot onthulling nieuwe consoles: stem op leukste gamevideo van 2020
-
game van het jaar
Assassin’s Creed Valhalla is jullie game van 2020
Volgens onze surfers is Assassin’s Creed Valhalla de beste game van 2020. De game kaapt 23 procent van de stemmen weg, terwijl The Last of Us Part II mooi tweede wordt met 19,7 procent. -
Einde van Flash betekent ook einde van iconische spelletje FarmVille
1 januari luidt het einde in van Adobe Flash en dat betekent meteen ook het einde van het iconische spelletje FarmVille. Dat werkte immers - net als vele oude games - met de plugin.
0 reacties