GAMEREVIEW. ‘Size matters’ in Belgische game ‘Sizeable’
gamesMogen wij, in deze tijden waarin we allerminst verstoken worden van goeie Belgische videogames, nogmaals uw aandacht vragen voor een toppertje van eigen bodem: Sizeable, een studentenproject dat uitgroeide tot een ambitieuze debuutgame voor zijn Limburgse makers. En waarin je de wetten van ruimte en fysica op een vaak pientere manier naar je hand moet zetten.
Ik vat dit verhaal aan met een diepe verontschuldiging aan het adres van piepjonge gamedesigner Sander Ambroos. Toen hij zijn game Sizeable, op dat moment nog een studentenproject, eind vorig jaar voorstelde voor de Wanatoe-eindwerkenprijs in Genk, liep ik er als lid van de jury niet zo wild van: videogames met zo’n dioramawereld hadden we – onder meer Monument Valley en The Almost Gone indachtig – inmiddels al meer dan genoeg, vond ik. Dat je binnen de ruimte van dat kijkspel bepaalde objecten kon vergroten en verkleinen: who cares?
Wel, mijn met een wat meer onbevangen oog naar videogames kijkende collega-juryleden, zo blijkt: bij hen maakte Sizeable wél een goeie beurt. En dat was volkomen terecht, want nu ik de game heb doorgespeeld zie ik er – met enige vertraging – ook wel het appeal van in.
Associatief puzzelen
Sizeable is een relatief korte maar clevere puzzelgame, die op een paar verrassende ruimtelijke en fysische effecten drijft. Want de pret begint wel bij dat vergroten en verkleinen van decorstukken, maar daarmee alleen vind je de oplossing van de dioramapuzzels niet: door cruciale objecten (zoals hemellichamen bijvoorbeeld) te manipuleren, verander je vaak de hele omgeving. Dingen smelten, groeien, deinen mee met de zwaartekracht. En dat levert een paar onvermoede associatieve breinbrekertjes op.
Bij momenten zijn ze té associatief, en heb je soms de oplossing ontdekt voordat je ’t goed en wel doorhebt. Of omgekeerd: op andere momenten is het hetgeen wat de maker van je verwacht nogal vergezocht. Maar dat zijn extreme gevallen: over de hele lijn zit er een prettige progressie in Sizeable, en de eenvoudige maar aandoenlijke graphics en audio doen je met plezier blijven.
Met de glimlach
De diorama’s die Sizeable je presenteert, zijn bovendien heel afwisselend, en de besturing is intuïtief (al mocht er wel iets meer visuele cues zijn die aangeven dat je een bepaald object al dan niet kunt vergroten of verkleinen). Sizeable toont tegelijkertijd de ambitie en de ruwe rafeligheid van een goeie debuutgame, en wijst erop dat Ambroos en zijn kompanen (die de game afwerkten onder de driekoppige studio Business Goose) nog veel grotere dingen in hun mars hebben.
Maar in één ding zijn ze in ieder geval met glans geslaagd. Het enige criterium, eigenlijk, waaraan videogames zouden moeten worden afgetoetst: je speelt hem met een brede glimlach op je snuit.
Sizeable is uit voor pc.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Videogames
‘The Elder Scrolls Online’ vult stilaan zijn 30 jaar oude landkaart op
-
PREMIUM
11 leuke games om samen te spelen vanop de zetel
Goed nieuws voor wie graag samen videogames speelt! Sackboy: A Big Adventure is vanaf nu gratis beschikbaar als maandelijkse game in het PlayStation Plus abonnement. Sleur je vriend, lief, kind of huisgenoot dus weg van hun kleine scherm, zet ze voor het grote scherm en geniet samen van dit doldwaze avontuur waarin samenwerken centraal staat. Heb je Sackboy uitgespeeld? Lees dan zeker verder. Als grote liefhebbers van het co-op genre lijsten we in dit artikel in willekeurige volgorde 11 (want 1+1=2) leuke couch co-op games op. En doen we een warme oproep om het genre nieuw leven in te blazen. -
Bedrijf achter Sonic koopt maker ‘Angry Birds’ voor 706 miljoen euro
Rovio Entertainment, het Finse bedrijf achter het populaire mobiele spelletje ‘Angry Birds’, wordt overgenomen door het Japanse Sega Sammy Holdings, het moederbedrijf van game- en entertainmentconcern Sega. Met de overname is een bedrag van 706 miljoen euro gemoeid. -
-
Spaargids.be
Deze bank biedt nu tot 2,5 procent rendement op je spaarcenten
-
Mijnenergie
Minister Demir uiterst kritisch over Fluvius: “Je moet maar eens een eigenaar van zonnepanelen zijn”
Vlaams minister van Energie Zuhal Demir (N-VA) liet zich in het Vlaams Parlement bijzonder scherp uit over Fluvius. Dat zag Mijnenergie.be. Volgens Demir wijzen het aanslepende probleem van de uitvallende omvormers en de trage uitrol van het energiedelen erop dat de netbeheerder niet klaar is voor de energietransitie. -
‘Zelda: Tears of the Kingdom’ is een van beste games ooit, en spelers bouwen gekste én wreedste hulpmiddelen
‘The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom’ is een van de beste games ooit, zoveel is duidelijk. Fans moesten er lang op wachten, maar hun geduld wordt meer dan beloond met een van de weinige videospellen die écht nog kunnen vernieuwen. -
KIJK. ‘Assassin’s Creed Mirage’ verschijnt op 12 oktober: zo ziet de gameplay eruit