GAMEREVIEW. ‘Size matters’ in Belgische game ‘Sizeable’
gamesMogen wij, in deze tijden waarin we allerminst verstoken worden van goeie Belgische videogames, nogmaals uw aandacht vragen voor een toppertje van eigen bodem: Sizeable, een studentenproject dat uitgroeide tot een ambitieuze debuutgame voor zijn Limburgse makers. En waarin je de wetten van ruimte en fysica op een vaak pientere manier naar je hand moet zetten.
Ik vat dit verhaal aan met een diepe verontschuldiging aan het adres van piepjonge gamedesigner Sander Ambroos. Toen hij zijn game Sizeable, op dat moment nog een studentenproject, eind vorig jaar voorstelde voor de Wanatoe-eindwerkenprijs in Genk, liep ik er als lid van de jury niet zo wild van: videogames met zo’n dioramawereld hadden we – onder meer Monument Valley en The Almost Gone indachtig – inmiddels al meer dan genoeg, vond ik. Dat je binnen de ruimte van dat kijkspel bepaalde objecten kon vergroten en verkleinen: who cares?
Wel, mijn met een wat meer onbevangen oog naar videogames kijkende collega-juryleden, zo blijkt: bij hen maakte Sizeable wél een goeie beurt. En dat was volkomen terecht, want nu ik de game heb doorgespeeld zie ik er – met enige vertraging – ook wel het appeal van in.
Associatief puzzelen
Sizeable is een relatief korte maar clevere puzzelgame, die op een paar verrassende ruimtelijke en fysische effecten drijft. Want de pret begint wel bij dat vergroten en verkleinen van decorstukken, maar daarmee alleen vind je de oplossing van de dioramapuzzels niet: door cruciale objecten (zoals hemellichamen bijvoorbeeld) te manipuleren, verander je vaak de hele omgeving. Dingen smelten, groeien, deinen mee met de zwaartekracht. En dat levert een paar onvermoede associatieve breinbrekertjes op.
Bij momenten zijn ze té associatief, en heb je soms de oplossing ontdekt voordat je ’t goed en wel doorhebt. Of omgekeerd: op andere momenten is het hetgeen wat de maker van je verwacht nogal vergezocht. Maar dat zijn extreme gevallen: over de hele lijn zit er een prettige progressie in Sizeable, en de eenvoudige maar aandoenlijke graphics en audio doen je met plezier blijven.
Met de glimlach
De diorama’s die Sizeable je presenteert, zijn bovendien heel afwisselend, en de besturing is intuïtief (al mocht er wel iets meer visuele cues zijn die aangeven dat je een bepaald object al dan niet kunt vergroten of verkleinen). Sizeable toont tegelijkertijd de ambitie en de ruwe rafeligheid van een goeie debuutgame, en wijst erop dat Ambroos en zijn kompanen (die de game afwerkten onder de driekoppige studio Business Goose) nog veel grotere dingen in hun mars hebben.
Maar in één ding zijn ze in ieder geval met glans geslaagd. Het enige criterium, eigenlijk, waaraan videogames zouden moeten worden afgetoetst: je speelt hem met een brede glimlach op je snuit.
Sizeable is uit voor pc.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Independer
Op kot? Deze verzekeringen zijn een must voor studenten
Veel studenten zijn nog naarstig op zoek naar een kot, nu het volgende academiejaar in zicht komt en er kotschaarste heerst. Heb je een optrekje gevonden, zijn er echter niet zoveel jongeren die eraan denken om meteen ook de verzekering voor hun kot in orde te brengen. Hoe zit dat precies in elkaar? Moet je een studentenkot apart verzekeren? Independer.be maakt je wegwijs. -
Spaargids.be
Pensioensparen op je 54ste? Behoed je voor deze grove fout
54-jarigen die aan pensioensparen doen, denken maar beter twee keer na over het bedrag dat ze dit jaar storten. Het kan bepalend zijn voor de sommen die ze de volgende tien jaar mogen storten en het fiscale voordeel dat ze daarbij genieten. Spaargids.be legt uit hoe de vork aan de steel zit. -
Is de comeback van de Amiga 500 de moeite? Dit zegt onze game-expert
-
-
Humble Bundle haalt bijna 19 miljoen euro op voor Oekraïne
Na het succes van de ‘Bundle for Ukraine’ op webshop Itch.io rijft de ‘Stand With Ukraine’-gamecollectie van Humble Bundle 18.843.531 euro binnen. De opbrengst gaat volledig naar goede doelen die Oekraïense slachtoffers en vluchtelingen helpen. -
Vtwonen
Vieze geur in huis: 6 oorzaken en oplossingen
Je herkent het vast wel, je komt je huis binnen en er hangt een nare lucht. Vaak is het lastig om te achterhalen waar die geur vandaan komt. Uit de keuken, woonkamer of badkamer? Vtwonen spoort de boosdoeners voor je op, en voorziet natuurlijk een rist handige tips om deze vervelende geuren weer te laten verdwijnen. -
‘Fortnite’-spelers halen ruim 130 miljoen euro op voor Oekraïne
Op twee weken tijd hebben spelers van ‘Fortnite’ in totaal 144 miljoen dollar, omgerekend 131,3 miljoen euro, opgehaald voor goede doelen die Oekraïners helpen. Ontwikkelaar Epic Games en Xbox-fabrikant Microsoft werkten samen voor de inzamelactie. -
Na ‘Halo’ komen ook deze tv-reeksen gebaseerd op games eraan: deze zijn de moeite
Met de recente tv-première van een reeks rond schietspellenserie ‘Halo’ werd het eerste schot gelost in een heel salvo van reeksen-naar-de-games die er ergens tussen vandaag en de komende twee jaren aankomen. Welke daarvan moeten gamers én seriekijkers zeker op hun agenda zetten?