GAMEREVIEW. ‘Returnal’ bezorgt je een epische rotdag in de ruimte
gamesWat van veraf leek op een prettig tussendoortje voor die kleine groep gamers die het niet erg vinden om vaak te sterven in hun spel, blijkt bij release de eerste échte next-gen-game te zijn, met een uitstekend gebruik van de geavanceerde schokkende PlayStation 5-controller en driedimensionale audio. Returnal is tegelijkertijd een technologische triomf en een retestrakke spelervaring. Ook voor wie niét graag iedere tien minuten het loodje legt in een game.
Waarom is E.T. nog nooit in het echt bij ons op bezoek geweest? Daar bestaan verschillende wetenschappelijke theorieën over, maar een van de meest plausibele is dat het bestaan van intelligent leven buiten het onze misschien wel zeer waarschijnlijk is, maar beschavingen (door oorlog, ecologische rampen, enzovoort) gewoon niet lang genoeg blijven bestaan om elkaar op te zoeken. Volgens dat courante idee zijn er dus, de 13,7 miljard jaar dat het universum bestaat, hier en daar heel eventjes buitenaardse beschavingen geweest, wier licht aan- en weer uitknipte zonder dat een andere civilisatie hen had opgemerkt.
Groundhog Day in Space
In de nieuwe PlayStation 5-game Returnal crash je als Aardse ruimtevaarder Selene neer op Atropos, een planeet waar zich ooit eens eventjes zo’n buitenaardse samenleving blijkt te hebben opgehouden: de ruïnes en reusachtige standbeelden van mensachtige wezens spreken boekdelen. Bovendien hadden de bewoners technologie waarvan ze onderdelen kan stelen om haar eigen uitrusting bij te werken. Alleen is het een raadsel hoe de beschaving, die duidelijk hetzelfde soort lichaamscultus koesterde als onze oude Grieken, dan het loodje heeft gelegd: zit de dreigende fauna die nog leeft op de planeet daar voor iets tussen? Of heeft het misschien te maken met het feit dat ze, iedere keer wanneer ze overlijdt tijdens haar barre speurtochten, dezelfde dag opnieuw en opnieuw beleeft?
Echternach
Dat Groundhog Day-scenario loopt mooi samen met het centrale gameplayconcept van Returnal. Qua centrale mechaniek doet de game in evenredige doses aan klassiekers Lost Planet en Tomb Raider denken – lees: keiharde run & gun-actie, in grootse bouwwerken om te verkennen. Maar het grote verschil met die games is dat je in Returnal veel vaker sterft, en dat die overlijdens integraal deel uitmaken van het spelgebeuren: iedere keer wanneer je het onderspit delft in de strijd, word je weer wakker vlak na de crash, en begin je de hele strijd opnieuw met behoud van sommige verworvenheden. Maar wel met alle vijanden die weer van voor af aan de strijd met je aanbinden.
Returnal is een zogeheten roguelike, een game waarbij de wereld iedere keer dat je sterft opnieuw wordt opgetrokken, en anders dan de vorige. Combineer dat met het feit dat de strijd tegen die bloeddorstige alienfauna – zeker in het begin – hoegenaamd geen makkie is, en de game voelt al snel aan als de processie van Echternach: één stap vooruit, twee naar achteren.
Bibberingen
Maar tegelijkertijd krijg je, naarmate de uren speeltijd vorderen, ook meer en meer greep op de wereld van Atropos, en leer je ook beter en beter het complexe achterliggende stelsel van spelsystemen in je voordeel gebruiken. Ook hebben de makers geregeld verrassingen voor je in hun mouw zitten. Welke dat zijn verklappen we mooi niet, maar laat ons het erop houden dat ze op de meest onverwachte momenten de boel auctorieel in handen nemen. Die langzame ontdekking van de upgrades die je uit die spelsystemen puurt, loopt mooi gelijk met de emotionele toestand van het hoofdpersonage: samen met Selene ontdek je de wetten van de omgeving.
Returnal is niet bepaald de mooiste game die je zult spelen op je PlayStation 5, maar de visuele stijl is wel heel consequent. Het ware ‘next-gen’-cachet van de game zit hem ook eerder in andere stimuli. De subtiele bibberingen die de haptische servo’s in de PS5-controller maken, bijvoorbeeld, om de op Selenes ruimtepak tikkende regen te simuleren. Of wat volgens ons nog de grootste meerwaarde van deze game is: het gebruik van Sony’s eigen 3D-audiosysteem, de Tempest 3D AudioTech Engine. We speelden hem voor deze review met Sony’s Pulse 3D-koptelefoon op onze kruin, en dat gaf een auditieve immersie die we nog nooit eerder hadden meegemaakt. Wie heeft er, met dit soort zintuiglijke onderdompeling, nog VR nodig?
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
HLN Shop
Je tuin omtoveren tot een wellness? Zo ga je te werk
Wil je 100% relaxen zonder eerst de ellende van vliegveld, uitvoerige incheckprocedure of lange autorit te moeten verduren? Tover je eigen tuin dan om tot een wellnesszone en scoor een instant vakantiegevoel bij het opengooien van je terrasdeur. HLN Shop lijst op wat je daarbij kan helpen. -
gamereview
‘Spacebase Startopia’ belooft galactische droom, maar in de praktijk ruim je vooral afval van aliens op
De zogenaamde sim- of managementgames piekten zo ergens rond de millenniumwisseling. Vandaag zijn ze aan een voorzichtige comeback bezig. Met onder andere deze Starbase Startopia, die het je aliens naar hun zin laat maken in ruimtestations. Gekke jongens die aliens, en verdomd veeleisend … en blind voor vuilnisbakken … en … ach breek me de bek niet open. -
gamereview
‘NieR Replicant ver.1.22474487139….’ is hemelse game met een paar duivelse stekels
NieR Replicant ver.1.22474487139…. mag dan een van de dufste titels van het jaar hebben, het is wel een echt pareltje. De verbeeldingskracht van de makers zuigt je mee in een betoverend avontuur met een intrigerend verhaal en veel afwisseling. Hack-n-slash, omgevingspuzzels, 3D- en platformactie, een scheut RPG en zelfs wat oerklassiek text-based adventure: het zit er allemaal in, en de muziek is hemels. -
-
games
Immens populaire Rainbow Six Siege uit 2015 krijgt weer update: die zijn de zeven opvallendste nieuwigheden
De hardcore tactische teamshooter Rainbow Six Siege schoot eind 2015 niet echt succesvol uit de startblokken. Normaal houdt het dan op. Hier dus niet. De makers bleven de game met elk volgend seizoen koppig van nieuwe inhoud voorzien, zetten met succes in op het e-sport-potentieel en passeerden onlangs de kaap van 70 miljoen spelers. -
games
Vijfentwintig jaar ‘Resident Evil’: het verhaal tot dusver
Volgende week verschijnt Resident Evil Village, het achtste deel van een reeks horrorgames die nu al een kwarteeuw loopt. Tijd om het allemaal nog eens op een rijtje te zetten: wie was die Umbrella Corporation en dat T-Virus ook weer, en wie waren de protagonisten die geregeld haasje-over bij elkaar doen in de games? -
HLN Shop
Van kamado tot tafelgrill: zo kies je de ideale barbecue voor je tuinfeest
Het barbecueseizoen is weer een feit! Is jouw barbecue aan vervanging toe, of ontbreekt er nog één om je terras compleet te maken? Dan is het hoog tijd om de jacht te openen op de perfecte grill. Maar welk exemplaar uit het gigantische aanbod is nu ideaal om een hoofdrol op jouw tuinfeesten te vertolken? HLN Shop helpt je een barbecue op maat te selecteren. -
games
GAMEREVIEW. ‘Little Nightmares II’ bezorgt je weer Freudiaanse kriebels
Je personage doorheen een puzzelparcours leiden terwijl de koude kriebels over je ruggengraat gaan: dat is opnieuw de winnende formule in Little Nightmares II, een sequel die het duistere sfeertje van de eerste nog wat doortrekt en de gameplay verbetert.