GAMEREVIEW. ‘Little Nightmares II’ bezorgt je weer Freudiaanse kriebels
gamesJe personage doorheen een puzzelparcours leiden terwijl de koude kriebels over je ruggengraat gaan: dat is opnieuw de winnende formule in Little Nightmares II, een sequel die het duistere sfeertje van de eerste nog wat doortrekt en de gameplay verbetert.
Delen per e-mail
Het kind moet natuurlijk altijd een naam hebben, en daarom werd Little Nightmares, een onverwacht videogamehitje uit 2017, dan maar als een ‘horrorgame’ betiteld. Dat was tegelijkertijd te simpel en te breed om die game te beschrijven: je kreeg er niet de uitzinnige gore van een Resident Evil in opgelepeld, maar het was wel een verrekt angstaanjagend, vooral naar de speler zijn diepere angsten woelend, duister pareltje. Ook bij het lichtjes onvermijdelijke Little Nightmares II zitten de kriebels die je uiteindelijk gepresenteerd krijgt veel dieper dan wat de groezelige decors en groteske vijanden toonbaar maken. Het zit hem opnieuw in de verontrustende details.
Sidderingen
De eerste écht koude rilling die ik over m’n rug voelde gaan in Little Nightmares II kwam er op het moment waarop m’n nieuwe protagonist Mono (een ventje deze keer, met een morsige regenjas aan en een papieren zak over z’n hoofd) zijn sidekick bevrijdde. Dat tweede personage, dat ik hier niet met naam zal noemen maar dat spelers van de eerste game ongetwijfeld zullen herkennen, zat gevangen, en tegen de muur van haar (oeps!) cel stonden vele krijtstreepjes die wellicht de voorbije dagen gevangenschap moesten markeren. Maar het element dat écht door merg en been ging in deze scène was de compulsieve, lijdzame manier waarop het opgesloten personage constant aan de hendel van een muziekdoos draaide. Brr!
Dat soort momenten wordt vanaf dat punt nog enkele uren lang warm geserveerd in Little Nightmares II. Je lost logische puzzels op, die in de meeste gevallen gebaseerd zijn op pure fysica, sluipt, vlucht, en bij momenten moet je je kleinere belagers zelfs met geweld bestrijden. Maar de angsten die de game opwerpt komen van dieper: het is de stuff of nightmares, motieven die uit je vuigste nachtmerries komen gedropen.
Niet veel veranderd
Naast die nieuwe protagonist, en het feit dat je de game niet meer grotendeels in je eentje speelt, is er verder eigenlijk weinig veranderd. Visueel zit Little Nightmares II nog altijd ergens tussen de films van Tim Burton, de duistere sprookjes van Roald Dahl en een kwaaie paddotrip in. De onmiddellijke dreiging die uitgaat van de decors komt er in de eerste plaats omdat alles en iedereen er zo schrikbarend gròòt in is. Ook de gameplay is nagenoeg hetzelfde, al is alles wel bijgeschaafd zodat de stremmingen (te verre sprongetjes, te onzichtbare corniches om op te kruipen) miniem zijn, en de samenwerking met je AI-gedreven hulpje loopt bijzonder vlot.
Je komt er meer buitenshuis in dan in de eerste, met memorabele scènes op een boerderij en in een nevelige, op een scène in expressionistisch schilderij lijkende stad, maar alles wat je belaagt is vergelijkbaar met wat spelers al in de eerste tegenkwamen. Misschien zitten er wat meer achtervolgingen in, met gedrochtelijke vijanden die je opjagen. Net zoals in die ene droom waarvan je iedere keer weer zwetend wakker wordt.
Nooit ‘nasty’
Maar het wordt tegelijkertijd nooit gemeen of wreed. Little Nightmares II biedt, au fond, aandoenlijke pret, zonder het soort traumatische gore-ervaringen die een horrorgame biedt. Daarom herhaal ik nog eens: dit is géén horrorgame. Maar je moet natuurlijk wel bereid zijn om de diepere, onderbewuste lagen van je ziel, je Freudiaanse ‘id’, te laten openwrikken door de gebeurtenissen in de game.
‘Little Nightmares II’ is uit op PlayStation 4, Xbox, Nintendo Switch en pc.
Meer gamevideo’s:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
games
Spelconsole uit 1989 krijgt nieuwe game ‘Deadeus’
Deadeus is een nieuwe horrorgame die pas verschenen is voor de Game Boy. Voor alle duidelijkheid: de originele Game Boy, een zakconsole die in 1989 op de markt kwam en voor de eeuwwisseling al in onbruik geraakte. We troffen een game aan die moderne gameplay-motieven in een heerlijk klassiek jasje steekt. En ontdekten dat het lang niet de enige game is die de afgelopen jaren uitkwam voor versleten consoles. -
Games
Vintage én kindvriendelijk: 5 retro games om te proberen op de Nintendo Switch
Vier jaar na lancering blijft de Nintendo Switch razend populair. Zeventig miljoen gezinnen hebben thuis zo’n console liggen. Speciaal voor hen tipt onze techredacteur vijf games die bomvol nostalgie zitten. -
Gameconsole vs. gamingpc: de krachtmeting is nù al begonnen
Traditioneel duurt het minstens twee jaar voordat gemiddelde pc’s visueel krachtiger worden dan de interne hardware in de pas verschenen nieuwe consoles. Maar de uitschieters zijn er al vroeger. Nauwelijks twee maanden na de start van deze nieuwe consolecyclus kwamen er al nieuwe gaminglaptops op de markt die de huiskamertoestellen visueel overklassen. We deden de test met een gloednieuw toestel. -
-
gamereview
GAMEREVIEW. ‘Encodya’ is even charmant als de ‘point-and-click’-klassiekers, maar minder schrander
De nieuwe ‘point-and-click’-adventuregame Encodya is een verdienstelijke hommage aan LucasArts- en Sierra-adventures van dertig jaar geleden. Het spel heeft een betoverende wereld, een aandoenlijk cyberpunk-verhaal, en charmante humor. Alleen de cleverheid van de logische puzzels laat flink te wensen over. -
Google sluit eigen videospellenstudio en richt zich op ontwikkeling Stadia-technologie
Het Amerikaanse technologiebedrijf Google sluit zijn eigen videospellenstudio en rekent op onafhankelijke uitgevers om nieuwe spelletjes voor Stadia te ontwikkelen. Dat is het platform van Google om spelletjes op te streamen. -
games
In deze freaky game observeer je eekhoorns: ‘Nuts’ is eerste indie-topper van 2021
The squirrels are not what they seem in Nuts, een fascinerende nieuwe game die voorlopig alleen op Apple Arcade te vinden is. Het begint met een eenvoudige missie om de habitat van eekhoorns in kaart te brengen met behulp van camera’s, maar al snel merk je dat die beestjes een duistere agenda hebben. -
Makers van ‘Cyberpunk 2077' en ‘The Witcher’ gehackt: “48 uur vooraleer gegevens verkocht of gelekt worden”
Spelletjesontwikkelaar CD Projekt is het slachtoffer geworden van een "doelgerichte cyberaanval". Daarbij is ook data ontvreemd. Het Poolse bedrijf maakte onder meer 'Cyberpunk 2077' en ‘The Witcher 3'.
0 reacties