GAMEREVIEW. ‘Destruction AllStars’ is pretentieloze tussendoorsnack met grote toekomstplannen
gamereviewPrettig gestoorde virtuele verkeersagressie vind je bij Destruction AllStars. Het haalt de mosterd zowel bij Rocket League als bij Overwatch en Amerikaans worstelen, maar brouwt daar toch vooral zijn eigen, unieke crashcocktail uit.
Delen per e-mail
De opzet is eenvoudig: zestien spelers worden in een arena gedropt, kiezen daar een auto en trachten elkaar daarmee vervolgens total loss te rijden. Overkomt jou dat, dan volgt geen game-over of respawn, maar word je uit je wrak geslingerd en ga je te voet en met de nodige bumperontwijkende parkourmoves op zoek naar een nieuw wegwerpvehikel. Je doet dat allemaal als een van de zestien verschillende kleurrijke personages die door goed te presteren tijdens de match af en toe tijdelijk beroep kunnen doen hun unieke vaardigheid en voertuig. Denk daarbij aan tijdelijke onzichtbaarheid, een wagen die mijnen legt of een vuurspoor, een beschermend krachtschild, … .
Van chaos naar tactiek in 2 uur
Op zich is dit een moderne versie van Destruction Derby, maar omdat weinigen zich die klassieker uit 1995 nog écht herinneren, doet de focus op car combat kenners ook naar Twisted Metal wijzen. Toch doet Destruction AllStars vooral zijn eigen ding, en zoals zo vaak kom je daar pas achter wanneer je de game speelt. Of liever: wanneer je pakweg twee à drie uur op de teller hebt staan. Rond die tijd ruimt het aanvankelijke gevoel van chaos en willekeur steeds meer plaats in voor meer controle en zelfs voor tactieken die je een betere plek op het scorebord opleveren. Je hebt dan ook een beter inzicht over welk van de drie wagentypen je het beste ligt en hoe je die unieke eigenschappen van je personage en zijn of haar voertuig zo snel mogelijk weer activatieklaar maakt.
Zonder adempauze
De grootste kracht van Destruction AllStars zit in de manier waarop het je binnen luttele seconden na het startschot de actie insmijt en het tempo aanhoudt tot het eindsignaal klinkt. Haast elk spelmechanisme is rond die instant- en continue drive opgebouwd. Het is nooit lang zoeken naar een volgende wagen. Kantelende platformen boven de arena dwingen spelers te voet om in beweging te blijven. Een wedstrijd duurt zelden langer dan 5 minuten. Dat houdt de druk erop om je achterstand op te halen of voorsprong te verdedigen, of je nu een ieder-voor-zich-match of een teamwedsrijd speelt. Het gaat vooruit en dat maakt Destruction AllStars zo’n game die zich perfect leent als een tussendoorsnack, maar je tegelijk vaak veel langer dan gepland aan het spelen zal houden. Immers, het argument van ‘nog één laatste match’ is extra verleidelijk wanneer zo’n match zo kort duurt.
Geen foutloos parcours
Destruction AllStars rijdt niet helemaal een foutloos parcours. De impact van de unieke personages en hun voertuigen op de wedstrijd voelt iets te te beperkt aan. Niet iedereen zal gewonnen zijn voor het Fortnite-stijltje, maar dat weegt zwaarder door op de personages dan op de aangenaam spectaculaire gameplay. Wel terecht is de kritiek dat deze game exclusief voor PS5 verschijnt en niet in een – eventueel grafisch iets teruggeschroefde – versie voor de PS4. Heb je echter een PS5 en een PlayStation + abonnement, dan kan je de game nog tot 5 april gratis downloaden. Beloofde toekomstige uitbreidingen, zoals nieuwe arena’s, spelmodi, etc. kosten je ook niets. Het enige dat achter een betaalmuur zit, zijn cosmetische items en singleplayeruitdagingen.
Vermakelijk
De toegankelijkheid, het instantspektakel van startschot tot eindsignaal en de belofte om de game maandenlang regelmatig van nieuwe inhoud te voorzien, maken van Destruction AllStars een pretentieloos maar absoluut vermakelijk competitief feestje. Geen hoogstaand gamemonument en momenteel nog niet perfect, maar met hoge guilty pleasure—factor en interessant groeipotentieel. Die (tijdelijk) gratis instap- en uitcheckoptie doet natuurlijk ook geen kwaad.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Gameconsole vs. gamingpc: de krachtmeting is nù al begonnen
Traditioneel duurt het minstens twee jaar voordat gemiddelde pc’s visueel krachtiger worden dan de interne hardware in de pas verschenen nieuwe consoles. Maar de uitschieters zijn er al vroeger. Nauwelijks twee maanden na de start van deze nieuwe consolecyclus kwamen er al nieuwe gaminglaptops op de markt die de huiskamertoestellen visueel overklassen. We deden de test met een gloednieuw toestel. -
Bedrijf achter FIFA-spellen telt miljarden neer voor sectorgenoot Glu Mobile
Computerspellenmaker Electronic Arts (EA), onder andere bekend van de FIFA-voetbalspellen, koopt branchegenoot Glu Mobile voor 2,1 miljard dollar (1,75 miljard euro). Dat bedrijf richt zich op het maken van spelletjes voor op de mobiele telefoon, iets wat EA ook erg interessant vindt. -
Tuinafsluiting: wat mag en wat niet?
-
-
Games
Vintage én kindvriendelijk: 5 retro games om te proberen op de Nintendo Switch
Vier jaar na lancering blijft de Nintendo Switch razend populair. Zeventig miljoen gezinnen hebben thuis zo’n console liggen. Speciaal voor hen tipt onze techredacteur vijf games die bomvol nostalgie zitten. -
game
De 'Mass Effect’-trilogie dropte bom op gamewereldje: nu komt ze terug in 4K
Op 14 mei komt er een remaster van de drie Mass Effect-games op de markt, zodat je die trilogie van klassiekers in glorieuze 4K kunt spelen op consoles en pc. Waarom zou dat jou iets kunnen schelen, vraag je? We kunnen wel een paar redenen verzinnen. -
games
Spelconsole uit 1989 krijgt nieuwe game ‘Deadeus’
Deadeus is een nieuwe horrorgame die pas verschenen is voor de Game Boy. Voor alle duidelijkheid: de originele Game Boy, een zakconsole die in 1989 op de markt kwam en voor de eeuwwisseling al in onbruik geraakte. We troffen een game aan die moderne gameplay-motieven in een heerlijk klassiek jasje steekt. En ontdekten dat het lang niet de enige game is die de afgelopen jaren uitkwam voor versleten consoles. -
gamereview
GAMEREVIEW. ‘Encodya’ is even charmant als de ‘point-and-click’-klassiekers, maar minder schrander
De nieuwe ‘point-and-click’-adventuregame Encodya is een verdienstelijke hommage aan LucasArts- en Sierra-adventures van dertig jaar geleden. Het spel heeft een betoverende wereld, een aandoenlijk cyberpunk-verhaal, en charmante humor. Alleen de cleverheid van de logische puzzels laat flink te wensen over.
0 reacties