GAMEREVIEW ‘A Memoir Blue’: memorabele games hoeven niet lang te duren
gamereviewOp minder dan twee uur tijd ben je wel klaar met videogame ‘A Memoir Blue’. Maar die korte speelduur leverde wel een donders memorabele interactieve mijmering over de eeuwige band tussen moeder en kind op.
Kan een videogame je doen huilen? Het is een vraag die in 2005 voor het eerst werd opgegooid in het Amerikaanse technologiemagazine Wired, om aan te geven dat videogamemakers wat meer emotionele ervaringen moesten proberen aan te bieden als ze ooit wilden dat hun medium voor vol zou worden aangezien als een entertainmentvorm. Natuurlijk: waar jij en ik van in janken gaan uitbarsten, dat kunnen twee heel verschillende ervaringen zijn. En er zijn al een paar titels op de markt gekomen die minstens probeerden in aanmerking te komen voor die claim. Maar ik garandeer je dat je tijdens het spelen van ‘A Memoir Blue’, een nieuwe game van het indie-keurmerk Anapurna Interactive, minstens een béétje moeite zult hebben om het droog te houden.
‘Duik’ in herinneringen
‘A Memoir Blue’ neemt je mee op een magisch-realistische trip door de jeugdherinneringen van Miriam, een zwemkampioene die na haar zoveelste atletische succes – letterlijk – een duik neemt in de herinneringen aan een bitter beleefde kindertijd en jeugd. Welke die herinneringen precies zijn verklap ik beter niet, maar laat ons het erop houden dat het centrale idee draait rond de band tussen een moeder en een kind. En hoe die volgens de auteurs van dit interactieve kunstwerkje – de over de hele wereld verspreide gamestudio Cloisters Interactive - ondanks bepaalde wrange gebeurtenissen voor de eeuwigheid blijft.
Nauwelijks interactie
Wat er wordt verteld ontdek je zelf wel, maar de manier waarop het naar het scherm komt, is gedurfd minimalistisch. Je hebt letterlijk géén behendigheid nodig om Miriam door haar trip down memory lane te loodsen, en het grootste deel van ‘A Memoir Blue’ bestuur je haar niet eens zelf: je manipuleert vooral de decors. Die zijn interactief zoals de taferelen van een ‘WarioWare’-game interactief zijn: uitvissen wat je moet doen, al staat er bij deze geen timer op, is driekwart van het werk.
Zo ontrollen de gebeurenissen in ‘A Memoir Blue’ zich heel associatief, vol metaforen, en met heel summiere maar tegelijkertijd ook heel betekenisvolle interacties. Een poëtisch niemendalletje, waar je snel doorheen zult zijn. Maar dat anderhalve uur dat je net aan de game hebt besteed is impactvoller dan heel wat andere games die tienvouden van die tijd duren.
Bekijk ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
esports
In ‘League of Legends’-competitie zit halfweg maar één consistent team: bekijk hoogtepunten week 4
In onze ‘League of Legends’-competitie staat KRC Genk Esports met zeven overwinningen op rij aan de leiding. Alle andere teams duiken van de ene vormdip in de andere, met slechts hier en daar een glimp van wat mogelijk is als hun motor wél op volle toeren draait. -
TV
STREAMINGTIP. ‘Boston Strangler’: 13 vermoorde vrouwen en twee dappere journalistes
Dertien vermoorde vrouwen in de sixties, maar niemand die tussen alle gruweldaden een verband ziet. Tot reporters Jean Cole en Loretta McLaughlin zich op de zaak storten, en op het spoor komen van seriemoordenaar Albert DeSalvo. Het waargebeurde verhaal van de ‘Boston Strangler’ werd nu door Disney+ in en serie gegoten. -
Gamereview
‘Blanc’ doet je traantjes plengen in de sneeuw
Hoe lang is het geleden dat je nog eens de eindaftiteling van een videogame zag afrollen terwijl je de tranen van je ogen veegt? Nieuwe indietitel ‘Blanc’ is zo’n game wiens schoonheid en uniciteit je meteen al in het oog springt, nog voor je de controller hebt vastgegrepen. En meteen daarna nòg dieper onder je huid kruipt. -
-
Spaargids.be
Waarom zijn termijnrekeningen met korte looptijd nu zo populair? Dit moet je weten om je spaargeld maximaal te laten renderen
Het zijn rare tijden voor wie zijn geld voor enkele jaren wil wegzetten. Op een termijnrekening van één jaar valt tegenwoordig een hogere intrest te krijgen dan op een rekening van tien jaar. Hoe komt dat? En wat moet je dan doen met je spaarcenten? Spaargids.be maakt je wegwijs. -
Gamereview
Achter de pixelgraphics van ’A Space for the Unbound’ schuilt veel meer dan nostalgie
Videogames die in pixelgraphics zijn opgetrokken voor een puur nostalgische vibe beginnen wat belegen te worden. Maar wanneer gamemakers voor die blokjesstijl kiezen om er een onwerelds, surreëel en zelfs metafysisch verhaal mee te vertellen, komt er toch nog altijd iets speciaals van. Zoals bij de nieuwe indietopper ‘A Space for the Unbound’. -
Videogames
Nieuwe ‘Final Fantasy’ wordt – eindelijk - toegankelijk
De volgende ‘Final Fantasy’, die eind juni verschijnt, betekent tegelijkertijd een terugkeer naar de fantasyroots van de videogameserie én een onverdroten charge voorwaarts, met snoeiharde, toegankelijke realtime-actie. Voor hardcorefans van ‘Final Fantasy’, die het gewend waren om te vechten door commando’s te kiezen, wordt het wennen, maar volgens de makers is het hoog tijd om nieuw publiek te vinden voor hun reeks. -
Mijntelco
Het invoeren van een wachtwoord maakt je netwerk kwetsbaarder: waarom de klassieke kabel nog steeds de moeite waard is
Elke woning heeft tegenwoordig een eigen draadloos wifinetwerk, waarmee de meeste apparaten verbonden zijn. Logisch ook, want het scheelt heel wat gedoe met kabels, waardoor je met je apparaat kan gaan en staan waar je wil. Maar dat hoeft niet noodzakelijk met élk apparaat mogelijk te zijn. Bovendien biedt een verbinding via de klassieke ethernetkabel ook enkele voordelen. Mijntelco.be overloopt ze.