Gamedialogen waren nog nooit zo spannend als in ‘Vampire: The Masquerade – Swansong’
gamepreviewRondlopen, dingen onderzoeken, personages ondervragen: aanstaande videogame ‘Vampire: The Masquerade – Swansong’ heeft alle vormkenmerken van een klassieke adventuregame. Maar deze comeback van een oude videogameserie brengt een extra vleug opwinding in een aspect waar je dat hoegenaamd niet verwacht: de dialogen.
Galeb Bazory is een oude ziel in het lichaam van een jonge veertiger. Maar ook dat laatste sjokt al een jaar of driehonderd op onze aardkloot rond: hij is een vampier, in trouwe dienst van de Camarilla, een wereldwijde samenzwering van bloedzuigers die vanuit de schaduwen, dankzij de slimme uitvoering van soft power, de beschaving der stervelingen aanstuurt. Dat weten de aanwezigen op het appartement van Jason Moore echter niet: Bazory is namelijk ook FBI-agent, en dient in die hoedanigheid de belangen van de prins der lokale Camarilla in Boston. En Jason Moore, aan wie al dan niet het onthoofde lijk toebehoort dat werd ontdekt aan de inkomhal van dat appartement, werkte als de boekhouder van de groepering.
Dark glam
Tijdens een demo van ‘Vampire: The Masquerade – Swansong’ exploreren we alle hoeken van dat appartement, op zoek naar aanwijzingen. We doorspeuren kasten, boeken, smartphones, we openen safes. Het typische idioom van een adventuregame. Maar er is meer: onder die onderzoeksgameplay zitten ook roleplaying-game-mechanieken verschanst. Je beschikt over een gebruikelijke skilltree waarin je vaardigheden in het onderzoek kunnen worden aangescherpt, en voor acutere interventies heb je twee balkjes om te vullen: je Willpower-balk gaat over je menselijke vaardigheden, je Hunger-staaf regelt je vampirische vermogens.
Die twee helften van je persoonlijkheid leveren je ook verschillende voordelen op in je onderzoek. Met je Willpower word je bijvoorbeeld slinkser in de conversaties, zoals de ondervraging van getuigen. En door je Hunger-balk te vullen kun je zelfs doordringen tot de ziel van het personage in kwestie. Die laatste balk vul je aan door het bloed van arme drommels op te zuigen, zoals flikken in uniform die eveneens op de afstapping rondlopen. Die hoef je niet te doden: als je niet té veel van hun bloed opzuigt, blijven ze tijdelijk bewusteloos, zonder zich naderhand te herinneren wat er is gebeurd.
Pas wanneer die balkjes goed gevuld zijn, ben je in staat om de taaiere ‘dialoogduels’ aan te gaan. Zoals met een soortgenoot die onverhoeds in het verhaal opduikt. Die woordenstrijd moet je echt op je scherpst voeren: iedere verkeerd uitgesproken zin kan het verlies van de conversatie – en dus cruciale informatie voor je verdere onderzoek - betekenen. “Die conversatieduels zijn een manier om wat spanning in deze momenten te brengen”, zegt Eliott Hipeau, Lead Quest Designer bij ontwikkelstudio Big Bad Wolf in Bordeaux. “Wanneer je met iemand praat in de game, heb je niet altijd het gevoel dat je de beste moet zijn. Maar bij dit soort conversaties wel. Je weet heel goed welke informatie je eruit wilt halen, maar het personage dat voor je staat wilt je die niet geven.”
Boeiender interactief verhaal
Zogeheten ‘dialog trees’ (‘dialoogbomen’, want de antwoorden vertakken zich verder en verder van elkaar) zijn al decennia een ding in videogames, en ze worden steeds complexer. Meet en meer games draaien ook specifiek daarrond, zoals de videogamedrama’s van Quantic Dream (zie ‘Heavy Rain’, ‘Beyond: Two Souls’ of ‘Detroit: Become Human’) of ‘The Council’, Big Bad Wolfs ondergewaardeerde vorige game.
In sommige games, zoals de ‘Fallout’- of ‘Mass Effect’-reeksen, zijn die conversaties al in zekere mate gelinkt aan de achterliggende roleplayingmechanieken: pas wanneer bijvoorbeeld het intelligentieniveau van je personage boven een bepaalde waarde komt, wordt een extra dialoogoptie beschikbaar. Maar we speelden het nog nooit zo spannend als in onze demo van ‘Vampire: The Masquerade – Swansong’, en dat is volgens Hipeau nog maar het begin van een remonte in verhalende games die hij ziet opdoemen in de toekomst. “We zien een echte push, denk ik, in verhalende games, en vooral in de manier waarop ze worden verteld”, zegt Hipeau. “Het wordt een fascinerende tijd voor dat soort games.”
Van bordkarton naar digitaal
Ook terug van weggeweest: de ‘Vampire: The Masquerade’-reeks. Die begon als een bordkartonnen rollenspel in 1991, maar al sinds het jaar 2000 – met ‘Vampire: The Masquerade – Redemption’, zijn er ook videogames uit deze reeks. Na opvolger ‘Vampire: The Masquerade: Bloodlines’ bleef het stil op dat vlak, maar in zijn kartonnen vorm hield het succes van de franchise, over de eeuwigdurende strijd om de ‘maskerade’ der vampieren vol te houden, wel verder aan: volgens uitgever White Wolf Publishing zijn er momenteel 30 miljoen ‘Vampire: The Masquerade’-spelers op de wereld.
En ook de videogames komen terug. Naast ‘Swansong’ is er, bij het Zweedse label Parado Interactive, ook een ‘Bloodlines 2’ in ontwikkeling. “We blijven bij de omzetting van naar een videogame natuurlijk erg trouw aan de spelregels van de pen-and-paper-rpg’s”, zegt Hipeau. “Maar het is wel interessant dat wij, als gamemakers, keuzes moeten maken. Wanneer je een rollenspel speelt op een tafel, heeft de dungeonmaster bij iedere worp van de teerling, of bij iedere beslissing van de spelers, wat vrijheid om te zeggen: ‘Oké, zo is ’t goed’. Maar wij, als gamemaker, moeten consequente beslissingen nemen die voor iedere speler werken.”
Eén van de drie
Nog even terug naar dat appartement in Boston. Na anderhalf uur spelen hebben we alle clous. We hebben een safe geopend. Een hoofd gevonden. En naar het einde toe, helaas, ook onze positie als FBI-agent opgegeven, wat resulteert in een epische vlucht uit het pand. Maar daarmee is het verhaal van ‘Swansong’ natuurlijk nog niet ten einde. Galeb is ook maar één van drie hoofdpersonages die ten tonele verschijnen in de game: op 19 mei zullen spelers ook kennismaken met Emem, die over verleidingskrachten beschikt, en Leysha, die met speciale bloedmengsels in de weer is.
“De drie verschillende vampieren zijn ook in heel verschillende dingen goed”, zegt Hipeau. “Dat betekent ook dat ze allemaal eigen dialoogopties hebben, en eigen manieren om met andere personages om te gaan of de omgeving te verkennen. “
Bekijk ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Livios
Zonnepanelen plaatsen: zo snel verdien je je installatie op dit moment terug
Zeker in tijden van hoge energieprijzen zijn zonnepanelen een slimme investering. Ze bieden een mooi rendement aan een gunstige prijs. Maar hoe snel heb je je investering effectief terugverdiend? Dat hangt af van meerdere factoren. Bouwsite Livios zet ze voor jou op een rijtje. -
Gouden Formule 14
Red Bull domineert, Alonso scoort stevig: de eerste speeldag van de Gouden Formule 1 onder de loep genomen
Max Verstappen strandde in de GP van Saudi-Arabië na een knappe inhaalrace op de tweede plaats. Enkel ploegmaat Sergio Pérez bleef uit zijn greep. Had jij dit voorspeld? Ga dan nu aan de slag voor de volgende GP in Australië en de rest van het seizoen: met de Gouden Formule 1 kan jij immers het beste raceteam samenstellen en zo kans maken op de hoofdprijs van maar liefst 4.000 euro. -
Games1
Nostalgie: GoldenEye 007 deze week te spelen op Switch en Xbox
De Nintendo 64-game Goldeneye 007 is vanaf eind deze week speelbaar op de Xbox en Nintendo Switch. Op die laatste krijgt hij zelfs ondersteuning voor online multiplayer. De Xbox-variant is dan weer beschikbaar in 4K en zou vloeiender moeten spelen dan het origineel. -
-
‘Grand Theft Auto V’, tien jaar later, springlevend en op de tonen van Soulwax!
Heel wat topgames zouden tekenen voor 18 miljoen spelers in de eerste maanden na release. ‘Grand Theft Auto V’ telde er zoveel in de voorbije dertig dagen … terwijl de laatste aflevering dit jaar zijn tiende verjaardag viert. Een zeldzaamheid, zoveel is zeker. Maar met geluk heeft het absoluut niets te maken. -
Bewezen: intensief sporten maakt je een betere gamer
Om tot die conclusie te komen werden twintig jonge gamers onderzocht. De onderzoekers hielden in de gaten hoeveel tegenstanders ze konden elimineren in de videogame, op een speciaal daarvoor gemaakte map. Deden ze dat met één aanval, dan kregen ze meer punten dan wanneer dat in verschillende keren gebeurde. -
Videogames
Actrice Ella Balinska over videogame ‘Forspoken’: ‘Een goed verhaal is een goed verhaal, in welk medium ook’
Heel wat acteurs die enig success boeken in de cinema halen hun neus op voor acteren in videogames. Maar niet de 26-jarige Ella Balinska, die ondanks dat ze bovenaan op de affiche van ‘Charlie’s Angels’ en ‘Run Sweetheart Run’ prijkte ook de hoofdrol in nieuwe game ‘Forspoken’ speelt. -
HLN Shop
Hoe vind je hét perfecte hoofdkussen voor jouw lichaam? En moet het per se duur zijn? Kinesist vertelt waarop je moet letten
Moe uit je bed gerold op deze 16e ‘World Sleep Day’? Nochtans is een goede nachtrust cruciaal voor je functioneren, zowel professioneel als privé. Het hoofdkussen speelt daarin een sleutelrol. Laurens Habers, kinesist en medevennoot van Praktijk Corpus in Antwerpen, legt HLN Shop uit hoe je het beste hoofdkussen voor een zalige slaap kiest.