‘Game & Watch’-editie van ‘Zelda’ is meer dan ooit een gimmickproduct
gamesNintendo’s nieuwe ‘Game & Watch’-editie met drie ‘Legend of Zelda’-games is eerder een prettige gimmick voor verzamelaars dan iets waarop je de games helemaal zult doorspelen. Het schermpje is prima voor een behendigheidsspelletje, maar schrijnend klein voor een videogame-avontuur van 10 tot 15 uur.
Veertig jaar geleden waren ‘Nintendo’s Game & Watch’-zakconsoles een hit op speelpleinen over de hele wereld. Het waren dingen ter grootte van een piepkleine zakrekenmachine, maar dan met een scherm in het midden en besturingsknoppen aan weerskanten daarvan. Ze waren bijna beledigend simpel: in debuutgame ‘Ball’ uit 1980, bijvoorbeeld, bestuurde de speler een jongleur die twee balletjes in de lucht moest houden. Ook waren ze een hel om te besturen door de piepkleine knoppen. Maar niettemin werden ze een commercieel succes: tussen 1980 en 1991, wanneer met ‘Mario the Juggler’ de allerlaatste van negenenvijftig Game & Watch-games verscheen, had Nintendo meer dan 43 miljoen van die dingetjes verkocht, vooral aan (ouders van) lagere scholieren. Die maakten via de miniconsoles alvast kennis met Donkey Kong en de Mario-broers, totemfiguren die tot vandaag nog het speelse imago van het gamebedrijf blijven uitdragen.
Teveel gedoe
Die aandoenlijke simpliciteit is volledig weg bij de nieuwe Game & Watch-modellen die Nintendo eind vorig jaar op de markt begon te brengen. Om de vijfendertigste verjaardag van hun totemfiguur Mario te vieren kwam er toen een minispelcomputertje met de twee eerste ‘Super Mario Bros.’-games uit, plus een nieuwe versie van het zonet genoemde ‘Ball’. Het was een toffe gimmick om die games in kleur op zo’n miniconsole te spelen: de originele Game & Watches waren namelijk doodeenvoudige spelletjes met het lcd-scherm van een rekenmachine. Spotgoedkoop spelcomputertjes maken met componenten die al verkrijgbaar waren voor rekenmachines paste namelijk in de maakfilosofie van Nintendo.
Alleen: het duurt een uur of vijf voordat je ‘Super Mario Bros.’ hebt doorgespeeld, en dat trek je gewoon niet op zo’n minischermpje, met een knoppenopstelling die niet erop gemaakt is om zo lang aan één stuk door te spelen. Zeker de moeilijkere laatste levels, die heel wat timing en behendigheid vroegen, waren daardoor bijna onmogelijk om te ronden.
Te veel tijd nodig
Dat probleem stelt zich nu dus ook met ‘The Legend of Zelda: Game & Watch’, een nieuwe collectie oude games die in zakcomputervorm verscheen. Deze keer balde Nintendo ‘The Legend of Zelda’ (1986), de originele game voor de NES-huiskamerconsole, samen met opvolger ‘Zelda II: The Adventures of Link’ (1988) en ‘The Legend of Zelda: Link’s Awakening’ (1993, deze keer voor de Game Boy-zakspelconsole) in één nostalgische Game & Watch. Opnieuw komen games die origineel bestemd waren voor een tv-scherm (goed, op die derde na dan) op een minischermpje. Maar deze keer is dat erger, want dat scherm moet veel meer informatie prijsgeven dan de platformactie van Super Mario Bros. vorig jaar, en de ervaring duurt langer. Een gemiddelde Zelda-game uit de oude doos duurde toch al 10 tot 15 uur om door te spelen, wat je zeker niet gaat doen op het niet meteen optimale scherm en met de daar niet op voorziene knoppenopzet.
De originele Game & Watches waren stuk voor stuk doodeenvoudige, repetitieve game-ervaringen. Met een eenduidigheid die ze vandaag niet meer verkocht krijgen aan gamers. Dus jazeker, er zit min of meer voor de grap ook een aangepast versie van ‘Vermin’ in het pakket, een spelletje uit 1980 waarin je ongedierte plat slaat door gewoon op de juiste plaats te zijn – zonder dus een actieknop of iets dergelijks. Dat komt dus wel in de buurt van het origineel, met als enige verschil dat de naamloze hoofdfiguur uit de oude game werd vervangen door Link uit de Zelda-games. Maar daarvoor alleen ga je dus ook weer geen 60 euro uitgeven. De eindafrekening is dus dezelfde als vorig jaar: koop ‘m als gimmick, niet als game.
Bekijk ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Gamepreview
‘Diablo IV’ probeert een duivelse ‘best of’ te zijn
Het wachten op de nieuwe telg van de serie succesgames was lang, maar volgend jaar komt hij er écht. Dat onderstreepte Blizzard Entertaminemt door ons alvast een vroege versie van ‘Diablo IV’ te laten spelen. We ontdekten een game die vooral een synthese probeert te zijn van zijn drie voorgangers, maar er zijn evengoed een paar welgekomen nieuwigheden. -
Spaargids.be
Tot 2,55% rente op een termijnrekening: een goede beslissing? Of kies je toch beter voor een spaarrekening?
De rentevoeten zijn de voorbije weken aanzienlijk gestegen. Is het dan interessant om nu al een termijnrekening te openen? Of blijf je je geld nog altijd beter op een spaarrekening parkeren? Spaargids.be geeft advies. -
Gouden 115
Dure tegenvallers: welke vijf spelers kan je best transfereren in je Gouden 11-team?
Spelers als Paul Onuachu, Toby Alderweireld en Simon Mignolet zijn hun prijskaartje meer dan waard, maar welke dure vogels vallen - voorlopig - tegen in de Gouden 11? Tijdens het seizoen heb je recht op maar liefst zes transfers, gebruik ze dus verstandig. -
-
Videogames
Actrice Ella Balinska over videogame ‘Forspoken’: ‘Een goed verhaal is een goed verhaal, in welk medium ook’
Heel wat acteurs die enig success boeken in de cinema halen hun neus op voor acteren in videogames. Maar niet de 26-jarige Ella Balinska, die ondanks dat ze bovenaan op de affiche van ‘Charlie’s Angels’ en ‘Run Sweetheart Run’ prijkte ook de hoofdrol in nieuwe game ‘Forspoken’ speelt. -
Gamereview
‘Need for Speed: Unbound’ is een verrassend solide raceklepper
Doorgaans hebben racegames uit de ‘Need for Speed’-reeks ongeveer even veel gemeen met grootheden à la ‘Forza Motorsport’ en ‘Gran Turismo’ als de botsautootjes op de kermis met racen op het circuit van Francorchamps. Maar met ‘Unbound’ kwam plotseling, gans onverwacht, de beste racegame van dit jaar op de markt. -
Gamereview
‘Pentiment’ is een wonderlijk digitaal kunstwerk
Alleen al het bestaan van ‘Pentiment’ stemt hoopvol over de toekomst van videogames. Als het mogelijk is om een game over een zestiende-eeuwse Beierse miniaturist te maken, in graphics die eveneens ontleend zijn aan miniaturen uit dat tijdperk, dan liggen er nog onnoemelijk veel paden open voor dit medium. Zeker wanneer je beseft dat deze game gewoon onder de vleugels van miljardenmerk Xbox kon worden gemaakt. -
HLN Shop
Zit je knikkebollend aan je bureau? Deze drie gadgets geven je instant energie
Zit je vaak knikkebollend aan je bureau? Kunnen je energielevels een serieuze boost gebruiken, zeker tijdens deze korte, donkere dagen? Je bent niet alleen. HLN Shop ging op zoek naar drie hulpmiddelen die je energieker door het leven helpen... dankzij licht.