Volledig scherm
© Nintendo

Drie lessen in gamegeschiedenis die je vindt in Super Mario 3D All-Stars

gamesHet is al bijna 40 jaar geleden dat Nintendo-mascotte Mario het als ‘jumpman’ voor het eerst aan de stok kreeg met een steenezel van een gorilla. 35 jaar geleden kreeg snorremans ook het adjectief ‘super’ voor zijn naam, iets wat Nintendo in de bloemetjes zet met een hele reeks speciale uitgaves. Eentje daarvan is Super Mario 3D All-Stars, een Switch-bundel met Super Mario 64, Super Mario Sunshine en Super Mario Galaxy.

  1. GAMEREVIEW. Prachtige papieren wereld is ster van ‘Paper Mario: The Origami King’
    games

    GAMEREVIEW. Prachtige papieren wereld is ster van ‘Paper Mario: The Origami King’

    ‘Super’ Mario moet prinses Peach en de wereld nog maar eens redden, deze keer van de snode Olly. Die heeft zichzelf zonder verkiezingen uitgeroepen tot koning, iets wat in deze Switch-game geen louter ceremoniële functie is. Om daar een stokje voor te steken, trekt de besnorde loodgieter op pad met een hamer én Olly’s zus - ‘de boekskes’ zouden een vette kluif hebben aan deze familievete.
  2. GAMEREVIEW. ‘Battletoads’ is terug: lang niet zo frustrerend als vroeger, maar ook dat heeft nadelen

    GAMEREVIEW. ‘Battle­toads’ is terug: lang niet zo frustre­rend als vroeger, maar ook dat heeft nadelen

    Frustrerend moeilijke games zijn hot. Bloodborne, Dark Souls, Sekiro,… Het lijkt wel alsof we ons als gamers met plezier de virtuele afgrond instorten om na elk pak rammel weer recht te krabbelen en het toch nog een keertje te proberen. Maar wie in 1991 al voldoende motoriek ontwikkeld had om een controller vast te houden, weet dat wat tegenwoordig voor moeilijk doorgaat, in het niets verzinkt naast hét spel dat verantwoordelijk was voor een karrenvracht kapotte controllers, verbroken vriendschappen en luidkeels gebrulde vloekwoorden: ‘Battletoads’ op de NES.

iHLN