Vuurwerk in Formule 1: kwade Red Bull-teambaas dient Mercedes en Ferrari in budgethetze stevig van repliek
Formule 1Is het op de piste niet meer spannend, dan kan je op de Formule 1 rekenen om achter de schermen een explosief vuurtje aan te steken. In de paddock van Singapore heerst het gerucht dat Red Bull de regels overtreden heeft. En daar groot voordeel door kreeg. Natuurlijk eisen Mercedes en Ferrari een zware sanctie. Terwijl de FIA spreekt van “ongefundeerde speculaties”, gaat Red Bull-teambaas Christian Horner in de aanval: “De lasterlijke commentaren van rivaliserende teams zijn onacceptabel.”
Vooral de Engelse journalisten, die de ontknoping in Abu Dhabi vorig jaar maar niet kunnen verteren, stellen de vraag al luidop in de perszaal van Singapore, niet zelden met fijn glimlachje: moet Max Verstappen straks zijn wereldtitel inleveren?
Het lijkt me geen toeval dat dit precies naar buiten komt als Verstappen z’n eerste kans op de titel krijgt. Een oude truc uit het boek, dit.
Zo ver komt het natuurlijk niet. En voorlopig is er ook geen enkel bewijs dat Red Bull meer geld heeft uitgegeven dan toegelaten, en dus de regels heeft overtreden. Vorig seizoen voerde de Formule 1 inderdaad een budgetlimiet in: ieder team mocht in 2021 nog maximaal 145 miljoen dollar uitgeven. En de komende jaren telkens 5 miljoen minder. In juli zou de Internationale Autosportfederatie FIA de resultaten voor seizoen 2021 bekendmaken, maar ondertussen zijn de controleurs nog altijd aan het cijferen. Het Italiaanse ‘Gazzetta dello Sport’ en het altijd goed ingelichte Duitse automagazine ‘Auto Motor und Sport’ menen de oorzaak van zoveel vertraging te kennen: twee teams zouden de limiet overschreden hebben. Er worden zelfs namen genoemd: Aston Martin en Red Bull.
Als dat klopt, dan zit de Formule 1 niet alleen met een nieuw schandaal. Ook met een serieus probleem. Vooral in kwestie Red Bull, dan. Als de budgetlimiet met niet meer dan 5 procent wordt overschreden, dan voorziet het reglement immers een kleine sanctie, wellicht een boete. Zou het geval zijn voor Aston Martin. Alleen gaat in Singapore het gerucht dat Red Bull misschien wel een heel eind boven die 5 procent zit. En dan is sprake van mogelijke zwaardere sancties, tot schorsing of uitsluiting.
Mercedes en Ferrari zijn scherp, Red Bull reageert
Mercedes en Ferrari ruiken bloed. Teambaas Mattia Binotto van Ferrari liet eerder al uitschijnen dat Red Bull al die updates op de auto van Max Verstappen maar moeilijk kon zonder meer geld uit te geven dan toegelaten. Maar vooral Mercedes-baas Toto Wolff timmert al aan de galg: “Als de geruchten kloppen, dan is dit een zeer ernstige kwestie. En moet er een zeer zware sanctie komen. Wij rijden met oude onderdelen omdat we geen nieuwe kunnen maken want anders het budget zouden overschrijven, we moesten zelfs 40 mensen ontslaan om binnen de limiet te blijven...” Maar ook: “Klopt het verhaal, dan had Red Bull daar niet alleen vorig seizoen een voordeel aan, maar had het ook meer geld om de auto voor dit seizoen te bouwen, en rijdt het daardoor dus ook nu in het voordeel.”
Natuurlijk reageerde ook Red Bull-teambaas Christian Horner inmiddels op de insinuaties. Hij slaat hard terug. “Hoe kunnen bepaalde mensen nu weten dat wij iets hebben overtreden, als we dat zelf nog niet eens kunnen weten, aangezien het onderzoek nog niet eens is afgerond? We hebben in maart allemaal de cijfers ingediend, cijfers die ons inziens onder het budgetplafond zijn. En bovendien vertrouwelijk, dus ik ben heel benieuwd hoe bepaalde mensen aan hun informatie komen.” Horner heeft wel een vermoeden. “Het lijkt me geen toeval dat dit precies naar buiten komt als Max z’n eerste kans op de titel krijgt. Een oude truc uit het boek, dit. Want we praten hier een heel weekend niet over zijn fenomenale prestaties op de baan, maar alleen maar over die budgetcap. We nemen dit heel serieus, want het is wat mij betreft onacceptabel dat ik lasterlijke commentaren hoor van rivaliserende teams die zowel voor mijn team als voor de Formule 1 bijzonder schadelijk zijn. Als zij hun opmerkingen niet intrekken, zullen we zeker kijken of wij juridische stappen kunnen ondernemen.”
Mogelijk ligt de discussie in het feit óf Red Bull het plafond heeft overschreden in de discussie of bepaalde kosten die gemaakt zijn door de nevenbedrijven van het team óók moeten meegenomen worden in het budget. “Wij hebben verschillende bedrijven - die onder Red Bull vallen -, maar niet allemaal voor de Formule 1 werken. Die kosten kun je naar onze mening niet meerekenen”, zegt Red Bull-topadviseur Helmut Marko.
De kwestie brengt de FIA als sportieve regelgever mogelijk in een lastig parket, als de Italiaanse en Duitse bronnen het juist hebben. En FIA-voorzitter Mohammed Ben Sulayem, die ondervindt nu dat je elkaar altijd minstens twee keer tegenkomt in de F1. Toto Wolff, slim en sluw als hij is: “Ik reken op de FIA en vooral voorzitter Ben Sulayem om hier heel streng op te treden, als de regels overtreden zijn. Hij heeft in het verleden immers bewezen dat hij vasthoudt aan het reglement en niet afwijkt van zijn duidelijke positie.” Inderdaad: Toto Wolff refereert fijntjes aan de zeer strenge houding van Ben Sulayem in de piercing-kwestie rond Lewis Hamilton, eerder dit seizoen.
Normaal gezien maakt de FIA volgende week de rekeningen van de teams voor 2021 – eindelijk – bekend. Blijkt Red Bull dan inderdaad meer dan 5 procent boven de limiet te zitten, dan gaat het pas spannen. Want moet er een sanctie gevonden worden die streng genoeg is voor de concurrentie, en geen schandaalkreten uitlokt. En net niet streng genoeg om een team weg te jagen dat niet alleen sportief belangrijk is maar via hoofdsponsor Red Bull heel veel geld in de F1 pompt. De FIA houdt het voorlopig op een korte reactie: “We zijn op de hoogte van significante en ongefundeerde speculaties en vermoedens met betrekking tot deze zaak. De FIA herhaalt dat de beoordeling aan de gang is en dat een eerlijk proces zal worden gevolgd zonder rekening te houden met enige externe discussie.”
Bekijk ook. Verstappen over race in Singapore
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Formule 119
Kassa van Max Verstappen rinkelt: 48 miljoen euro per jaar en minstens 5 miljoen dankzij sponsors
Nadat zijn eerste wereldtitel in de Formule 1 hem geen windeieren legde, treedt Max Verstappen (25) na nummer twee straks nog wat harder toe tot de lijst van absolute topverdieners in de sport. Volgens welingelichte bronnen verdient ‘Mad Max’ vanaf dit seizoen om en bij de 48 miljoen euro. Zelfs naar F1-normen is dat een duizelingwekkend bedrag. Geen enkele coureur schepte ooit meer. En ja, daar komt zelfs nog wat bovenop. -
PREMIUMFormule 121
“De grote baas bij Red Bull, dat is Max”: onze F1-watcher stelt vast dat Verstappen nog steeds hetzelfde principe huldigt
Al die heisa na de Brazilië-rel. Dat gepalaver. De beloftes ook -“natuurlijk zal ik Perez helpen”. Maar op het einde doet Max gewoon zijn zin. En wint hij de koers. Wie nog mocht twijfelen, weet dan met zekerheid: Max en niemand anders deelt de lakens uit bij Red Bull. -
Formule 11
Lewis Hamilton werd als kind op basisschool gepest: “Ze gooiden bananen naar mij”
Als zevenvoudig wereldkampioen in de Formule 1 geniet Lewis Hamilton behoorlijk veel aanzien, maar dat was vroeger wel anders. De Mercedes-coureur onthult in de podcast ‘On Purpose’ dat hij op jonge leeftijd te maken kreeg met stevige pesterijen. -
-
Livios
Laadpaal of gewoon stopcontact: wat is de voordeligste en veiligste keuze voor het laden van je auto?
Binnen afzienbare tijd rijden we allemaal elektrisch. Je (toekomstige) elektrische wagen moet uiteraard regelmatig opgeladen worden. Is de installatie van een laadpaal dan een vereiste? Wat komt daar allemaal bij kijken? En welk budget moet je daarvoor voorzien? Bouwsite Livios legde vijf vragen voor aan specialist Pluginvest. -
Jobat
Wil je 100 euro netto meer verdienen? Dan moet je op deze bruto loonsverhoging rekenen
Een loonsverhoging ziet er misschien mooi uit op papier, maar kan bij de eerstvolgende loonfiche best tegenvallen. Tussen het bruto- en nettobedrag van je hoger loon zit namelijk een groot verschil. Jobat.be berekent hoeveel opslag je bruto moet vragen om netto 100 euro over te houden. -
Formule 15
Max Verstappen is geen fan van sprintraces: “Je neemt geen risico’s, voor mij is dit niet echt racen”
Het aantal sprintraces in de Formule 1 gaat volgend jaar van drie naar zes. En daar staat wereldkampioen Max Verstappen niet voor te springen. “Ik begrijp niet wat er mis is met één race op zondag?” -
Het regenweer trotseren? Dat doe je zonder zorgen met deze 15 waterproof én trendy handtassen
Het weer in België is zo grillig dat een regenbui altijd om de hoek loert. Toch hoeft die onvoorspelbaarheid geen domper op de feestvreugde te zijn om jouw mooiste handtas uit de kast te halen. Al kan je natuurlijk ook op safe spelen met deze trendy waterproof handtassen én rugzakken. Beter die waterkringen voorkomen dan genezen, toch?
35 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerwilly staes
jefke vermeulen
Tijl Van Den Berge
Sandra Mestdagh
bob jansens