Vandaag starten eerste F1-testdagen: nieuwe auto’s, verstoppertje door smak geld en sowieso één middag regen, desnoods kunstmatig
Formule 1Met drie testdagen in Barcelona start de Formule 1 vandaag aan het nieuwe seizoen. En of het interessant wordt. Nieuwe auto’s, maar ook verstoppertje omdat Bahrein een smak geld op tafel legt. Én sowieso een middag regen, desnoods kunstmatig. Wat u moet weten over de testdagen.
Hoe, wat waar?
De nieuwe auto’s komen voor het eerst dit seizoen op het asfalt. Een voorbeeld: voor Red Bull Racing start wereldkampioen Max Verstappen meteen vandaag in Barcelona. Morgen neemt ploegmaat Sergio Pérez plaats in de RB18 en vrijdag rijden beide coureurs een deel van de dag. Zo pakken de meeste teams het aan in Catalonië. Toch wordt er ook nog een beetje verstoppertje gespeeld. Zo wordt de Spaanse test niet live op televisie uitgezonden en is er geen live timing. Naar verluidt omdat Bahrein - dat tussen 10 en 12 maart een tweede en laatste testevent organiseert - grof geld betaald heeft voor exclusiviteit en een grote tv-show.
In Barcelona is het nog aftasten en voor de teams vooral zaak om de in windtunnels vergaarde gegevens te vergelijken met het echte werk. Overigens in condities die niet erg vergelijkbaar zijn met de eerste twee races in Bahrein (20 maart) en Saoedi-Arabië (27 maart). Nieuw in deze eerste testdagen is een regentest op vrijdag. Niet dat er regen verwacht wordt, maar het asfalt wordt desnoods kunstmatig bevochtigd.
Nieuwe auto’s
2022 belooft op papier een compleet onvoorspelbaar seizoen te worden. Nu is Formule 1 doorgaans geen industrie waar de machtsverhoudingen in een wintertje volledig op de schop gaan, maar grote regelwijzigingen zorgen er toch voor dat werkelijk alle teams van nul zijn begonnen op de tekentafel. Het resultaat: bolides die de sport spannender en aantrekkelijker moeten maken. Dat klinkt een beetje vreemd na een van de mooiste seizoensontknopingen ooit, maar ook de strijd tussen Lewis Hamilton en Max Verstappen kon niet verbloemen dat Formule 1 de afgelopen jaren zo zijn beperkingen kende. Veel draaide daarbij om ‘vuile lucht’. Dicht achter een voorganger rijden was extreem lastig, wat de strijd op het asfalt er niet beter op maakte.
Met de nieuwe auto’s moet het vanwege meer grondeffect eenvoudiger worden om te volgen en dus hoopt iedereen op meer strijd op het asfalt. Ook zijn de wagens versimpeld (vering, ophanging, vleugels) en bestaan er een aantal universele onderdelen, wat het veld idealiter dichter bij elkaar zou moeten brengen. Meest in het oog springende transformatie? De 18 inch velgen, die zelfs het zicht van de coureurs beperken. Stuurgedrag, bandenslijtage, alles moet weer opnieuw ontdekt worden. Op motorgebied is een goede start van het seizoen essentieel, aangezien een groot aantal motoronderdelen na de seizoensaftrap qua ontwikkeling bevroren wordt tot 2025 - het jaar waarin de nieuwe generatie motoren wordt geïntroduceerd.
Geen fans
Fans zijn er niet bij in Spanje, waar getest wordt achter gesloten deuren en alleen pers welkom is. Uit commercieel oogpunt gezien een tegenvaller, want nu Max Verstappen bijvoorbeeld voor het eerst met een 1 op zijn neus rondjes gaat rijden is dat voor zijn fans dé gelegenheid om nieuwe merchandise aan te schaffen.
Veel positiewissels
Altijd weer even wennen bij de testdagen, de nieuwe kleurtjes en de nieuwe gezichten. Zo is de Alpine begin dit jaar opeens roze en kiest Ferrari weer voor net een andere kleur rood. Kent u Alexander Albon nog. Die vindt u in Barcelona terug in de Williams, waar hij een zeldzame tweede kans krijgt. Valtteri Bottas debuteert namens Alfa Romeo, omdat George Russell op de stoel van de Fin klimt bij Mercedes, naast Lewis Hamilton, die na een winter stilte toch gewoon weer terug is. En helemaal nieuw bij Alfa in de Formule 1 is de Chinees Guanyu Zhou. Goed voor een enorme zak geld, maar volgens de formatie ook gekozen vanwege zijn uitzonderlijke talent.
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Formule 1
Lewis Hamilton toont bolide waarmee hij Verstappen weer van de troon wil stoten: “Het was een moeilijke periode, maar nu ga ik weer vol aanvallen”
-
2
Wanneer valt Spa-Francorchamps? En wie rijdt bij welk team? Uw gids voor het nieuwe seizoen in Formule 1
Het aftellen kan beginnen. Komend seizoen gaat in Bahrein het openingsweekend in de Formule 1 van start. Max for three? Dankzij onze gids komt u alles te weten over het nieuwe seizoen. Hoe zien de teams eruit? Wanneer valt Spa-Francorchamps? En waarom verwacht onze F1-watcher een serieuze snuif aan verrassing? -
PREMIUM14
Hoe de zege van Pérez voor nervositeit zorgt bij Red Bull: “Goed gewerkt, Max. Hij heeft gewoon geluk gehad”
Tien ronden lang leek de grand prix van Baku in een saaie plooi van voorspelbaarheid gevallen. Maar toen kwam de safety car. Sergio Pérez kreeg de kans om het Max-festival dat seizoen 2023 is te onderbreken. Hij greep ze met beide handen. En of dat voor nervositeit bij Red Bull zorgt. -
-
PREMIUMFormule 1
Onze watcher ziet hoe de macht van Toto Wolff stilaan ongezond wordt voor de F1: “Kan leiden tot vieze situaties”
-
FILM
STREAMINGTIP. ‘Love to Love You, Donna Summer’: intiem portret van discokoningin
Een nieuwe maand, alweer een sterke docu op Streamz. Dit keer pakt de streamingdienst uit met ‘Love to Love You, Donna Summer’, waarin dieper wordt ingezoomd op het leven van het wereldberoemde disco-icoon. -
Mijnenergie
Sociaal tarief verdwijnt: hoe weet je of jij vanaf juli opnieuw de volle pot betaalt voor energie?
Voor bijna een half miljoen Belgen valt op 1 juli het doek over het sociaal energietarief. Zij vallen dan terug op de commerciële energieprijzen en betalen in één klap een pak meer. Voor aardgas loopt het verschil zelfs op tot 1.000 euro per jaar. Maar hoe weet je of jij tot die groep behoort en wat onderneem je in dat geval het best? Mijnenergie.be zocht het voor je uit. -
Nonchalant en een beetje vintage: topmodel Bella Hadid (26) zweert bij dit type handtas
5 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerLucien Mertens
Mieke Ponet
Frederic verhelle
Bert Van Geffen
guy claeys