‘Track limits’ zorgen voor ophef in F1 na beklijvend duel Hamilton - Verstappen: “Altijd gezegd dat we ze niet zouden monitoren”
Formule 1Heel wat commotie na de erg spectaculaire tweestrijd tussen Hamilton en Verstappen gisteren tijdens de seizoensopener in Bahrein. Onderwerp van discussie: de track limits. Vooral in bocht vier zouden de regels rond het handhaven van de positie op de baan onduidelijk of verwarrend zijn. Voor Michael Masi, de wedstrijdleider van de FIA, is het echter duidelijk en dat heeft hij ook zo uitgelegd, vertelt hij Motorsport-Total.com.
Voorafgaand aan elke raceweekend is er altijd uitleg over de track limits per circuit. Voor iedere vrije training toont F1 TV een video met uitleg waarin de Safety Car te zien is, die aangeeft waar je niet buiten het circuit mag rijden, omdat er anders een straf op zal staan. Tijdens de trainingen en kwalificatie is dat het afnemen van de tijd die in die ronde is gereden, tijdens de race is dat een tijdstraf.
Hamilton maakte ook gebruik van dat stuk asfalt maar werd teruggefloten, waarna het team hem doorgaf dat het niet meer mocht.
“Het is duidelijk uitgelegd in de briefing voor de coureurs en het stond ook vermeld in het verslag vóór de race dat we overtredingen niet zouden monitoren, als het alleen om de rondetijden gaat”, aldus Masi. “Maar het was altijd duidelijk en het staat ook in het reglement dat er geen blijvend voordeel mag worden behaald.” Des te vreemder was het dat beide Mercedes-coureurs in bocht 4 gebruik maakten van het stuk asfalt naast de baan en zo ruimer de bocht namen en dus meer snelheid konden meenemen (zie video hierboven)
Maar vooral de betekenis van ‘blijvend voordeel’ is voor interpretatie vatbaar. Is tijdwinst die elke ronde behaald wordt door over de witte lijn te rijden dan ook niet blijvend? Maar Masi verwijst in dit specifieke geval naar het inhaalmanoeuvre van Max Verstappen op Lewis Hamilton en het voordeel dat hij daar behaalde door iemand buiten de baan in te halen. “Ik heb Red Bull onmiddellijk opdracht gegeven om de positie terug te geven, zoals het sportief reglement [artikel 27.3] voorschrijft en wat ze ook gedaan hebben. Het ging niet om het overschrijden van de ‘track limits’ op zich, maar om het behalen van een aanhoudend voordeel door een ander voertuig buiten de baan in te halen”, aldus Masi.
Dat het om een inhaalactie moet gaan, voordat er door de wedstrijdleiding actie moet worden ondernomen staat echter niet met zoveel woorden in artikel 27.3 beschreven en Hamilton werd bovendien tijdens de race nog gewaarschuwd dat hij niet meer van het parcours mocht afwijken.
Na de race waren er veel fans boos en wilden ze uitleg. Masi: “Het is een grijs gebied, maar als de coureurs wiel aan wiel racen en er een voordeel mee behalen dan krijgen ze daarvoor een straf. Lewis maakte ook gebruik van dat stuk asfalt maar werd teruggefloten, waarna het team hem doorgaf dat het niet meer mocht. Wat betreft Max: hij zette zijn inhaalactie in en ging dus te wijd waardoor hij een voordeel behaalde.”
Verstappen: “Nieuwe banden heel snel slechter”
“Van mijn kant weet ik niet waarom Mercedes in het begin wel wijd kon gaan”, sprak Verstappen tijdens de F1 post-raceshow op YouTube. “In de kwalificatie mogen we dat namelijk niet doen. Natuurlijk was ik buiten de track limits, toen ik Lewis passeerde, dus zeiden ze dat ik de positie terug moest geven. Het is wat het is, ik gaf de positie terug en toen probeerde ik het opnieuw maar ik had de banden niet meer. Ik had wel nieuwere banden, maar zodra je binnen 1,5 seconde komt, worden ze heel snel slechter, dus het is super moeilijk om ze te volgen met deze auto’s.”
“Het is nog steeds een positieve start van het seizoen, en we hebben nog een lang seizoen voor de boeg. Ik zie het als slechts zeven gestolen punten en we zullen proberen het de volgende keer beter te doen”, aldus Verstappen.
Hamilton: “Wist dat Verstappen me zou inhalen”
Hamilton van zijn kant legde de nadruk op de moeite die hij had om Verstappen op afstand te houden. “Ik had het moeilijk, natuurlijk. We stopten zo vroeg, veel korter dan onze oorspronkelijke strategie. Zelfs met onze oorspronkelijke strategie zou het al moeilijk worden om hem achter ons te houden, maar hij ging zo veel langer door en had veel versere banden. We wisten van dit weekend en tijdens het testen dat we op achterstand zouden beginnen. Toen Verstappen me achtervolgde, wist ik dat hij me zo zou inhalen. In mijn hoofd dacht ik: als ik deze banden kan houden, geen fouten maak, dan kan ik hem misschien op een armlengte afstand houden, buiten mijn DRS.”
Lees ook.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMSchellebelle
RECONSTRUCTIE. De Schellebellemoord, met peetvader Prosper als meesterbrein: “De enige vijand die Eddy had, was zijn papa zelf”
-
Formule 13
Formule 1 maakt zich op voor terugkeer sprintrace: hoe werkt het? Waarom is het ingevoerd? En wat is nieuw?
De ogen van de Formule 1-wereld zijn dit weekend gericht op het circuit van Imola, het decor voor de vierde Grote Prijs van het seizoen. De startorde voor de wedstrijd van zondag wordt niet bepaald door een traditionele kwalificatiesessie, maar wel door een sprintrace. Wat houdt dat precies in? Hoeveel WK-punten vallen er te verdienen? Is dat iets nieuws? -
Formule 12
Vettel springt in de bres voor Spa-Francorchamps: “Het zou verschrikkelijk zijn om races met traditie van kalender te zien verdwijnen”
Met Miami dit jaar en Las Vegas volgend jaar kiest de Formule 1 steeds vaker voor nieuwe locaties. Daardoor staat het voortbestaan van enkele traditionele circuits, zoals Spa-Francorchamps, onder druk. Viervoudig wereldkampioen Sebastian Vettel houdt een pleidooi: “Ik begrijp dat er financiële belangen zijn, maar de F1 is een sport van geschiedenis en traditie.” -
-
Formule 110
“We zijn de enige zwarte familie in de Formule 1": Lewis Hamilton en “de eenzame reis” die hij tot dusver aflegde
Lewis Hamilton heeft bij ABC News nogmaals een lans gebroken voor zwarte mensen in de Formule 1. Hij wil de diversiteit drastisch verhogen. Niet alleen in de F1, maar ook in de auto- en motorsport in het algemeen. -
Mijntelco
Orange verhoogt prijzen vanaf 1 juni: hier ben je goedkoper af
Vanaf 1 juni verhoogt Orange een aantal van zijn prijzen. Reden daarvoor het ongeziene niveau van inflatie. Vooral minder gebruikte diensten, zoals MMS en internationaal bellen, komen bij Orange in het vizier. Roaming wordt zelfs dubbel zo duur. Daartegenover staat wel een verhoging van de datavolumes. Mijntelco.be bezorgt een overzicht. -
Livios
Kan je nu nog een airco laten plaatsen voor de zomer? Zo zit het met de wachttijden
Wie deze zomer niet wil puffen in een veel te warm huis, kan investeren in een airco of lucht-luchtwarmtepomp. Dat is een effectieve manier om de temperatuur binnenshuis het hele jaar door comfortabel te houden. In de zomer worden de kamers gekoeld en ontvochtigd en tijdens de winter doet de lucht-luchtwarmtepomp dienst als energiezuinige elektrische bijverwarming. Maar hoe zit het met de wachttijden voor die aircotoestellen? Ben je hopeloos te laat als je er nog eentje wil voor de zomer? Bouwsite Livios vroeg het aan Lieven Verstaen van Daikin. -
Time-out5
De liefde gevonden in de paddock: F1-piloot Fernando Alonso samen met Oostenrijkse tv-presentatrice
De koningsklasse van de autosport lijkt er een stelletje bij te hebben. De recente activiteiten op hun Instagrampagina’s verraden immers dat Fernando Alonso het te doen heeft met Andrea Schlager, een Oostenrijkske TV-presentatrice.
19 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerMarko Decandt
Thierry Piette
Marie Vanakker
Henkie Janssen
Krista Thijs