Red Bull-baas Horner na boete van 7 miljoen: “Wij verwachten verontschuldigen” - McLaren vindt uitleg Horner “een sprookje”
Formule 1De Internationale Autosportfederatie FIA heeft F1-renstal Red Bull Racing een boete van 7 miljoen dollar (7,03 miljoen euro) opgelegd omdat het team van tweevoudig wereldkampioen Max Verstappen vorig jaar het budgetplafond heeft overschreden, zo maakte de FIA bekend. Red Bull aanvaardt de straf, maar excuses komen er niet. Integendeel, teambaas Christian Horner verwacht een verontschuldiging van andere ploegen. Bij Mercedes kunnen ze zich wel vinden in de straf, bij McLaren noemt de uitleg van Horner dan weer “een sprookje”.
Tot de gevreesde retroactieve puntenaftrek komt het dus niet. De wereldtitel van Max Verstappen van vorig jaar blijft zo behouden. In totaal ging het ook maar om een lichte overschrijding van 1,6 procent van het budget, wat neerkomt op 2,16 miljoen euro. Naast de financiële sanctie is er ook een sportieve: het Oostenrijkse team krijgt een tijdsvermindering van tien procent in het onderzoek naar aerodynamica voor zijn bolides. Dat is onder meer de tijd die het team in het tussenseizoen kan doorbrengen in de windtunnel.
De FIA had het plafond voor het bouwen en ontwikkelen van de bolides in 2021 op 145 miljoen dollar vastgelegd. Dit seizoen is het budgetplafond vastgelegd op 140 miljoen en volgend jaar zakt het opnieuw. 2021 was het eerste jaar waarin de tien Formule 1-teams met elkaar afspraken dat ze minder geld zouden uitgeven aan de ontwikkeling van de Formule 1-auto’s. Tevens werd een maximaal uit te geven bedrag vastgesteld om zo gelijkheid tussen de teams te bevorderen en een eerlijker speelveld te creëren.
Red Bull ontkende eerder in een verklaring dat het vorig jaar meer zou hebben uitgegeven aan de ontwikkeling van de auto’s dan was toegestaan volgens het kostenplafond.
Teambaas Horner: “Dat kan ons 0,25 tot 0,50 seconde per ronde kosten”
Teambaas Christian Horner sprak er vrijdagochtend in Mexico-Stad uitgebreid over. Hij probeerde iedereen mee te nemen naar de oorsprong van het probleem. “In april 2021 hebben voor het eerst een indicatie gegeven van ons uitgavenpatroon”, legde Horner uit. “Daar is geen enkele feedback op gekomen vanuit de FIA. Daarom hadden we ook niet het idee dat het fout zou gaan toen we in maart 2022 onze uiteindelijke submissie met de FIA deelden. We dachten dat we de regels goed geïnterpreteerd hadden. Pas eind september kregen we te horen dat er dingen waren gevonden die wij moesten verduidelijken.”
“Zeven miljoen dollar is wel heel veel”, geeft Horner aan. “Daarbij komt de sportieve straf. Een reductie van 10 procent van onze tijd om de windtunnel en aërodynamische tools te gebruiken. Dat is significant. Dat kan ons 0,25 tot 0,5 seconde per ronde kosten. Deze straf duurt twaalf maanden en daarbij komt nog dat we de dupe zijn van ons eigen succes. Doordat we het constructeurs-kampioenschap hebben gewonnen, dit jaar, hebben we al minder tijd in de windtunnel dan de andere teams. Dit betekent uiteindelijk dat we vijftien procent minder tijd in de windtunnel kunnen besteden dan de nummer 2 in het kampioenschap en twintig procent minder dan de nummer 3. Dat zijn draconische verschillen en dat zal impact hebben op onze prestatie, volgend jaar.”
Voordeel heeft Red Bull er volgens Horner niet uit gehaald, maar toch aanvaardt het team de straf: “We willen dit boek nu sluiten, zeker gezien alle beschuldigingen die we de laatste weken hebben gekregen vanuit de paddock.” Voor die beschuldigingen wil Horner nu wel verontschuldigingen: “We verwachten verontschuldigingen van onze rivalen (Ferrari, Mercedes en McLaren, red.) voor de beweringen die ze hebben gedaan. We verontschuldigen ons niet voor de manier waarop we hebben gepresteerd en de manier waarop we hebben gehandeld. Al geef ik toe dat er mogelijk enkele fouten zijn gemaakt. Maar er was geen opzet, niets oneerlijks en zeker geen bedrog in het spel. En net dat is in sommige hoeken beweerd.”
Wolff: “7 miljoen is niet zo veel voor Red Bull” - Seidl: “Straf past niet bij overtreding”
Mercedes-baas Toto Wolff is blij met de straf: “De FIA gaf geen krimp, ze volgden gewoon het proces. Er is heel goed gecontroleerd en dan is het goed dat er een straf komt als er iets niet klopt. Of wij die straf nu te hoog of te laag vinden.” Al leek hij de uitleg van Horner, dat het zou gaan om het anders interpreteren van de regels, niet te geloven. “Negen teams zaten onder het plafond en eentje er oven. Het is een sport waarin je op verschillende onderdelen kleine verschillen kunt maken. We hebben ons allemaal aan dezelfde regels moeten houden en dan kun je niet agressief de grenzen op gaan zoeken. Zeker omdat 2021 het eerste jaar was waarin het zo gedaan werd, moest je wat ruimte laten.”
Een boete van 7 miljoen euro dus, veel geld zou je denken. “Voor Red Bull is die 7 miljoen niet veel, gezien de investeringen die ze doen aan de krachtbron en binnen het team”, zei Wolff tegenover Motorsport.com. “Ik denk dat elke straf voor ons te weinig is. En voor hen zal het weer te veel zijn. Ik denk dat het totaal van de straf een afschrikmiddel is, vooral de sportieve sanctie en in mindere mate de boete.”
McLaren-teambaas Andreas Seidl vindt dan weer dat Red Bull goed wegkomt. “Het is goed om te zien dat de FIA de controles correct heeft uitgevoerd. Negen teams hebben het goed gedaan en nu is bevestigd dat een team de regels duidelijk heeft gebroken. Dat is de positieve kant. Het negatieve is dat naar mijn mening de straf niet past bij de overtreding. Ik hoop dat we in de toekomst strengere straffen krijgen.”
Voor de uitleg van Red Bull-teambaas Christian Horner had Seidl geen belangstelling: “Ik heb er niet naar geluisterd, want ik kan me zo voorstellen dat het weer een sprookje was. Daar heb ik geen interesse in.” McLaren irriteerde Horner al eerder met een door CEO Zak Brown verstuurde brief aan de FIA. Die stond volgens de Red Bull-baas vol ‘fictieve beschuldigingen’.
Bekijk ook: Red Bull krijgt boete opgelegd van 7 miljoen dollar
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
HLN Shop
Ruim vier keer goedkoper dan een convector: is infraroodverwarming dé geschikte oplossing voor jouw woning?
Breek jij je ook het hoofd over hoe je de temperatuur in je woning aangenaam houdt, zonder je energierekening nog verder de hoogte in te jagen? Misschien biedt een infrarood heater de oplossing. HLN Shop gaat dieper in op de mogelijkheden van zo'n toestel en de voor- en nadelen die erbij komen kijken. -
Livios
Zonnepanelen: na hoeveel jaren vervang je ze? En hoe merk je rendementsverlies op?
De vraag naar zonnepanelen blijft groeien. Maar wat is de levensduur van een installatie? Hoe kun je rendementsverlies detecteren? En ook belangrijk: hoelang blijven de omvormer en andere elementen dienstdoen? Bouwsite Livios vroeg het aan Alex Polfliet van Zero Emission Solutions, een studie- en consultancybureau voor duurzame energie en energie-efficiëntie. -
Je lief verwennen met Valentijn? Met deze 15 rode handtassen scoor je gegarandeerd punten
Valentijn staat voor de deur. Het ideale moment om je geliefde (of jezelf) te verwennen met een handtas in de kleur van de liefde. Of je nu voor een mini, midi of maxi ontwerp kiest: met deze rode handtassen schiet Cupido gegarandeerd nóg eens raak. -
-
10
De liefde van Verstappen voor Ferrari is toch behoorlijk groot: schaft hij zich ook SF90 van 427.000 euro aan?
Hoezo, Max Verstappen (25) is geen fan van Ferrari? In bovenstaande virale TikTok-filmpjes is te zien hoe de Nederlandse tweevoudige wereldkampioen bij een Ferrari-dealer in Monaco een nieuwe Ferrari SF90 Stradale Assetto Fiorano bekijkt. -
Formule 1
WK-stand Formule 1: de onoverbrugbare voorsprong van Max Verstappen
Het Formule 1-seizoen zit er bijna op. Max Verstappen is wereldkampioen en heeft in de WK-stand een onoverbrugbare voorsprong op de tegenstand. Hieronder vindt u het volledige klassement. -
Formule 16
Red Bull onthult nieuwe bolide voor komend F1-seizoen en kondigt samenwerking met Ford aan
In New York heeft Red Bull de nieuwe bolide voorgesteld voor het komende seizoen. De RB19 is de naam. “Ik zie hem ook voor het eerst”, aldus Max Verstappen. “We hadden altijd een goede auto, dus veel moest er niet aan veranderd worden.” -
PREMIUMFormule 14
“Lula hoort thuis op het kerkhof”: waarom Max Verstappen dit weekend maar beter (alweer) via de achterdeur op bezoek gaat bij schoonpa Nelson Piquet
27 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerRoger-Eric Mayunga
Philippe Heymans
Tamara Thys
philippe steegmans
Luc Deville