Karel Loos, race-ingenieur van Ricciardo bij Renault: “Het is keihard werken, ik breng hier veel offers voor”
Formule 1Abu Dhabi 2019, nummer 21 en laatste GP van het jaar. Acht maanden en twee weken na de start van het seizoen. “Je wil echt niet weten hoeveel uren ik dit jaar weer in een vliegtuig zat”, zegt hij. Limburger Karel Loos, race-ingenieur van Renault-coureur Daniel Ricciardo, over zijn passie.
Vraag de gemiddelde F1-fanaat of hij naast Jacky Ickx, Thierry Boutsen, Stoffel Vandoorne of Jérôme D’Ambrosio nog een Belg kent die een belangrijke rol speelde in Formule 1, en hij herinnert zich misschien Jacky Eeckelaert. De Antwerpenaar rolde in 1995 de koninginnenklasse binnen via Peugeot. Werd technisch directeur bij Prost-Peugeot (1998), race-ingenieur van Kimi Räikkönen (2001) en technisch directeur bij Honda in 2007. Vandaag zit Eeckelaert niet meer in Formule 1, maar hij kreeg opvolging. Bij Renault is Limburger Karel Loos op zijn 33ste al race-ingenieur van de Australische topcoureur Daniel Ricciardo. “Ik werk tijdens de F1-weekends constant samen met Daniel: bezig zijn met de afstelling van de auto, de prestaties analyseren en zoeken naar manieren om sneller te gaan.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM2
Waarom werd de beslissing om de GP van Imola te annuleren zo (relatief) snel genomen? “De F1-bonzen hebben duidelijk geleerd na Melbourne 2020"
-
Mijntelco
Tweede prijsverhoging voor Telenet in één jaar tijd: dit zijn alternatieven voor een lagere telecomfactuur
Vanaf juni betalen Telenet-klanten meer voor hun abonnement. Deze prijsstijging vormt trouwens hét uitgelezen moment om jouw contract onder de loep te nemen en te kijken of je elders goedkoper af bent. Mijntelco.be overloopt enkele interessante mogelijkheden. -
6
Na biecht van Ecclestone over ‘crashgate’-schandaal onderzoekt Felipe Massa of hij F1-wereldtitel van Hamilton uit 2008 kan aanvechten
Felipe Massa (41) overweegt stappen om alsnog de Formule 1-titel uit 2008 te claimen. Dat heeft alles te maken met recente uitspraken van Bernie Ecclestone - de vroegere grote baas van het circus. Ecclestone biechtte vorige maand op dat hij meteen na de race van Singapore 2008 al op de hoogte was van ‘crashgate’ - het grote schandaal waarbij teambaas Flavio Briatore van het toenmalige Renault zijn coureur Nelson Piquet Jr. verplichtte om tegen de muur te rijden zodat Fernando Alonso zou kunnen winnen. Had Ecclestone dan ingegrepen, werd niet Lewis Hamilton, wel Massa kampioen. “Ook de resultaten van Lance Armstrong werden geschrapt. Wat is het verschil?” -
-
Mijnenergie
Minister Demir uiterst kritisch over Fluvius: “Je moet maar eens een eigenaar van zonnepanelen zijn”
-
PREMIUM
Een bezoek aan de tentoonstelling van vader Vandoorne en Thibaut Courtois tegen het lijf lopen: het dagboek van onze F1-watcher in Monaco
Monaco, dat zijn de drie G’s. Geld, Glamour en Glitter. Onze F1-watcher neemt je mee achter de schermen van de Grand Prix van Monaco. Met zijn dagboek. Over een teambaas die kwaad is voor een zichtbare onderkant, een grote baas die opslag gekregen heeft, een café dat gesloten is en gesculpteerde paarden. -
PREMIUM9
Kiest Lewis Hamilton voor Ferrari? Onze F1-watcher wikt en weegt: “Hij wil geen tijd meer verliezen”
Ferrari trekt aan de mouw van Lewis Hamilton. Met de aantrekkingskracht van 46 miljoen euro. Maar hoe geloofwaardig is het ophefmakende Formule 1-gerucht dat in de Britse pers werd gelanceerd? Een transfer van Hamilton zou immers andere dominoblokjes omduwen die wel wat werk vergen om recht te zetten. -
TV4
Alles wat je moet weten over de finale van hitreeks ‘Succession’: wie volgt Logan Roy op?
2 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerIneke Visser
KRIS NEYENS