Getty Images
Volledig scherm
PREMIUM
© Getty Images

Waarom functioneel bewegen beter is dan sporten: “de positieve effecten van sport dalen drastisch als je meer zit dan beweegt”

Goed GevoelEen fietstocht, potje tennis of stevige work-out zijn goed voor je. Maar bewust minder zitten en meer bewegen gedurende de dag blijkt nóg beter voor je gezondheid. “Dat is een vrij nieuw inzicht”, zeggen inspanningsfysioloog Bert Op ’t Eijnde en verouderingsexpert David van Bodegom. Ze vertellen waarom je meer resultaten zal zien, als je je lichaam dag in dag uit gewoon voldoende in beweging houdt, en geven tips om dat voor elkaar te krijgen. “Al met een dik uur minder zitten per dag is de gezondheidswinst aanzienlijk.”

  1. “Slank zijn is niet voor iedereen weggelegd. Een gezond gewicht wél.” Experts raden aan om te streven naar je ‘natuurlijk gewicht’
    PREMIUM

    “Slank zijn is niet voor iedereen weggelegd. Een gezond gewicht wél.” Experts raden aan om te streven naar je ‘natuurlijk gewicht’

    Eén op de vijf Belgen weegt na dit coronajaar minstens twee kilo extra. En gezond is dat niet. Zullen we dan maar crashdiëten, of een sapjeskuur volgen? Obesitasexpert Caroline Braet, diëtist Hella Van Laer en arts Mariëtte Boon zeggen volmondig nee. Ze leggen uit waaróm we precies meer kilo’s op de weegschaal zien en wat wél werkt. Ze pleiten ervoor om niet te diëten, maar te streven naar je ‘natuurlijke gewicht’. “Vet heeft een geheugen.”