Foto ter illustratie.
Volledig scherm
Foto ter illustratie. © Getty Images

Sweet dreams! Slaapexpert legt uit waarom dromen zo belangrijk zijn voor je gezondheid

De meeste dromen zijn bedrog, keelt menig mens luidkeels mee. Dat kan goed zijn, maar ze zijn wél een erg belangrijk onderdeel van je nachtrust. Slaapexpert Annelies Smolders legt uit waarom dromen zo heilzaam is, en wat de boosdoeners zijn van een droomgebrek. “In de ergste gevallen leidt het tot plotselinge verwardheid of hallucinaties.”

  1. "Geef je brein een ander taakje zodat je je kunt ontspannen": slaapexpert over de zin en onzin van TikTok-trucjes om in slaap te vallen
    PREMIUM

    "Geef je brein een ander taakje zodat je je kunt ontspannen": slaapex­pert over de zin en onzin van Tik­Tok-truc­jes om in slaap te vallen

    Van kousen dragen in bed tot slathee drinken: steeds meer (al dan niet zelfverklaarde) experten delen op TikTok manieren om snel in dromenland te raken, maar of hun adviezen steek houden is nog maar de vraag. Prof. dr. Johan Verbraecken, medisch coördinator van het Slaapcentrum in het UZ Antwerpen, legt de zes meest vermelde methodes onder de loep.
  2. Moeite met inslapen? Wie zich houdt aan de poepsimpele 10-3-2-1-0-formule slaapt als een roosje

    Moeite met inslapen? Wie zich houdt aan de poepsimpe­le 10-3-2-1-0-formule slaapt als een roosje

    Liggen de nachten dat je probleemloos als een baby indommelde ver achter jou? Heb jij ‘cognitive reshuffling' en de ‘4-7-8-techniek’ al uitgeprobeerd zonder succes? Misschien moet je dan deze snuggere tip van een Amerikaanse dokter uittesten. Zij deelt een formule die je helpt om je slaapkwaliteit optimaliseren. Spoiler: het geheim voor een goede nachtrust zit volgens haar niet in de manier waarop je in bed kruipt, maar begint al bij hoe je je dag spendeert.