THINKSTOCK
Volledig scherm
© THINKSTOCK

Hoe artsen het mysterie rond CVS stilaan ontrafelen

5 vragenPatiënten en artsen wisten het al langer, maar Amerikaanse onderzoekers hebben nu voor het eerst een krachtig, fysiek bewijs op tafel gelegd dat aantoont dat het Chronisch Vermoeidheidssyndroom (CVS) een biologische ziekte is en geen psychologische stoornis. Hun onderzoek toont aan dat CVS-patiënten specifieke veranderingen in het immuunsysteem vertonen. Deze bevinding zou wel eens goed nieuws kunnen zijn voor de diagnose en de behandeling van de ziekte. Daarbij stellen zich vandaag vaak nog problemen, omdat er veel onduidelijkheid bestaat over het syndroom. 5 vragen (en antwoorden) over de ziekte.

  1. Milder voor onszelf en minder make-up: lees hier alle feiten en cijfers van onze grote zelfbeeldenquête bij meer dan 3.500 vrouwen
    PREMIUM

    Milder voor onszelf en minder make-up: lees hier alle feiten en cijfers van onze grote zelfbeeld­en­quê­te bij meer dan 3.500 vrouwen

    Spiegel, spiegel aan de wand. Hoe staat het met het zelfbeeld in ons land? Een jaar na de intrede van corona maakt een enquête op nina.be en goedgevoel.be de balans: heeft het vele thuiswerken een impact gehad op wat we aantrekken? Hebben mondmaskers beïnvloed wat we smeren? En vooral: heeft de lockdown veranderd hoe we naar onszelf kijken? “We focusten meer op wat we zélf voelden. Dat maakt dat je tevredener wordt over je uiterlijk.”
  2. Hoe oprecht is de ontdekking van ‘het echte vrouwenlijf’ in reclame? “Het lijkt eerder een trend die nu toevallig in is”
    PREMIUM

    Hoe oprecht is de ontdekking van ‘het echte vrouwen­lijf’ in reclame? “Het lijkt eerder een trend die nu toevallig in is”

    Nu er volop reclame gemaakt wordt voor badmode, valt op dat er almaar meer plek is voor normale vrouwenlijven. Ook grotere merken gaan voor de meer natuurlijke look. Maar die natuurlijke look blijft tot op zekere hoogte beperkt (lees: bedrijven kiezen dan wel voor modellen met een maatje meer, maar het gaat om knappe, jonge vrouwen). Maar hoe oprecht zijn de beweegredenen van de 'inclusieve' beweging eigenlijk? “De reclamesector doet dit niet om ons te pleasen, hoor. Zij willen gewoon hun bikini’s verkopen.”