Volledig scherm
PREMIUM
© Roos Mestdagh / Steven Richardson

"Geen vet? Dan hebben groenten geen smaak, of ze nu gekookt of gestoomd zijn": Pascale Naessens beantwoordt al je vragen (deel 3)

“Meer vet en minder (snelle) koolhydraten eten zorgt er niet alleen voor dat je afslankt, het is gewoon ook een smakelijkere manier van eten.” Van 24 augustus tot en met 2 september kookt Pascale Naessens voor jou. Speciaal voor de Puur & Lichter challenge stelde ze een menu samen, van ontbijt tot diner — zonder snelle koolhydraten, met veel fruit, groenten én zelfs vetten. Dat haar visie op eten populair is, bewijzen de meer dan 1.000 vragen die onze lezers aan Pascale stelden! We maakten een selectie van de onderwerpen die het vaakst aan bod kwamen.

  1. "Cardiotraining zal veel aandoeningen afremmen of voorkomen": kinesist beantwoordt 10 vragen over starten met sport op je vijftigste
    PREMIUM

    "Cardio­trai­ning zal veel aandoenin­gen afremmen of voorkomen": kinesist beant­woordt 10 vragen over starten met sport op je vijftigste

    Hoe blijf je als vijftiger fit en gezond? Alvast niét door in je zetel te zitten. “Niet bewegen is nefast voor je zelfstandigheid op oudere leeftijd. Het leidt tot grotere gezondheidskwalen, meer hospitalisaties en een veelvuldiger gebruik van medicatie”, zegt kinesist Peter Gors van Move to Cure. Maar hoe begin je met sport als vijftigplusser? Tien vragen beantwoord.
  2. “Borsten moeten wiebelen, wippen, schommelen en hotsen.” Borstweefseltherapeute geeft tips voor gezonde borsten
    PREMIUM

    “Borsten moeten wiebelen, wippen, schommelen en hotsen.” Borstweef­sel­the­ra­peu­te geeft tips voor gezonde borsten

    Sommige vrouwen zijn trots op hun borsten, anderen verbergen ze, maar écht veel weten we er niet over. Daarom focust borstweefseltherapeute Leen Steyaert in haar nieuwe boek ‘Over borsten’ op het welzijn van onze boezem. Ook zij heeft gemerkt dat we sinds de lockdown de beha steeds meer links laten liggen. En dat moedigt ze aan. Een goede doorbloeding is belangrijk, want je borsten zijn meer dan vet en klieren: ze zijn ook een reservoir voor giftige stoffen in je lichaam. Oktober is bovendien borstkankermaand: nog altijd een trieste realiteit voor té veel vrouwen. Daarom is het des te belangrijker dat we onze boezemvriendinnen goed verzorgen. “Je borsten voelen zelfs stress. Door die spanningen verhardt je bindweefsel.”
  3. Wat eet je en drink je het best om je hart zo lang mogelijk gezond te houden? “1 tot 4 kopjes koffie per dag beschermt je al tegen hart- en vaatziekten”
    PREMIUM

    Wat eet je en drink je het best om je hart zo lang mogelijk gezond te houden? “1 tot 4 kopjes koffie per dag beschermt je al tegen hart- en vaatziek­ten”

    Hartfalen is de belangrijkste doodsoorzaak in ons land, maar wie hartproblemen wil voorkomen, kan wel degelijk preventief aan de slag. Door zoveel mogelijk te bewegen, maar ook door gezond te eten. “Gezonde voeding sluit niet uit dat je ooit een hartziekte krijgt, maar het verkleint het risico wel”, zegt voedingsdeskundige Sanne Mouha. Maar wat eet je en drink je dan het best om je hart zo lang mogelijk gezond te houden?