"Probeer minstens tweeënhalf à drie uur per week aan matig-intensieve uithouding te doen", adviseert kinesist Peter Gors.
Volledig scherm
PREMIUM
"Probeer minstens tweeënhalf à drie uur per week aan matig-intensieve uithouding te doen", adviseert kinesist Peter Gors. © Shutterstock

"Cardiotraining zal veel aandoeningen afremmen of voorkomen": kinesist beantwoordt 10 vragen over starten met sport op je vijftigste

Hoe blijf je als vijftiger fit en gezond? Alvast niét door in je zetel te zitten. “Niet bewegen is nefast voor je zelfstandigheid op oudere leeftijd. Het leidt tot grotere gezondheidskwalen, meer hospitalisaties en een veelvuldiger gebruik van medicatie”, zegt kinesist Peter Gors van Move to Cure. Maar hoe begin je met sport als vijftigplusser? Tien vragen beantwoord.

  1. Wandelen saai? Sven Ornelis weet hoe je kinderen van het tegendeel overtuigt
    PREMIUM

    Wandelen saai? Sven Ornelis weet hoe je kinderen van het tegendeel overtuigt

    Wandelen is leuk, gezond, ontspannend en je kunt er prima vet mee verbranden: radiomaker en dj Sven Ornelis - die onze Zomer challenge ‘Wandel 100 km’ promoot - weet er alles van. Mensen mét kinderen weten wel dat het niet altijd evident is om de kroost mee op sleeptouw te nemen. “Het is saai. Ik ben moe. Hoe ver is het nog?”: het zijn allemaal gekende kreten voor ouders. Hoe hou je wandelen voor kinderen boeiend?
  2. Kinesist Lieven Maesschalck beantwoordt 10 sportvragen: "Stevig wandelen verbrandt meer vet dan lopen"
    PREMIUM

    Kinesist Lieven Maesschal­ck beant­woordt 10 sportvra­gen: "Stevig wandelen verbrandt meer vet dan lopen"

    Ben je wel goed bezig, als je spierpijn hebt na een training? Ga je best ’s morgens of ’s avonds lopen? En wat is nu het meest efficiënt: wandelen of joggen? Er bestaan nogal wat misverstanden over sport. Lieven Maesschalck, gezondheidsexpert binnen MijnGids, helpt topkinesist Lieven Maesschalck deze aan de hand van tien prangende sportvragen graag de wereld uit.