Een dagelijkse mini-workout van vijf minuten zouden op élke werkvloer normaal moeten zijn.
Volledig scherm
PREMIUM
Een dagelijkse mini-workout van vijf minuten zouden op élke werkvloer normaal moeten zijn. © Thinkstock

Bewegen op het werk kan en hoeft niet lang te duren: “Elke dag vijf minuten sporten achter je bureau”

Zeven uur zittend aan een bureau doorbrengen: het maakt niet alleen dik, het is ook erg ongezond. Nek- en rugklachten zijn zelfs de belangrijkste oorzaak van ziekteverzuim. De enige
remedie? Bewegen. "Een dagelijkse mini-workout van vijf minuten of een personal coach zouden op élke werkvloer normaal moeten zijn", zegt Lieven Maesschalck.

  1. “Borsten moeten wiebelen, wippen, schommelen en hotsen.” Borstweefseltherapeute geeft tips voor gezonde borsten
    PREMIUM

    “Borsten moeten wiebelen, wippen, schommelen en hotsen.” Borstweef­sel­the­ra­peu­te geeft tips voor gezonde borsten

    Sommige vrouwen zijn trots op hun borsten, anderen verbergen ze, maar écht veel weten we er niet over. Daarom focust borstweefseltherapeute Leen Steyaert in haar nieuwe boek ‘Over borsten’ op het welzijn van onze boezem. Ook zij heeft gemerkt dat we sinds de lockdown de beha steeds meer links laten liggen. En dat moedigt ze aan. Een goede doorbloeding is belangrijk, want je borsten zijn meer dan vet en klieren: ze zijn ook een reservoir voor giftige stoffen in je lichaam. Oktober is bovendien borstkankermaand: nog altijd een trieste realiteit voor té veel vrouwen. Daarom is het des te belangrijker dat we onze boezemvriendinnen goed verzorgen. “Je borsten voelen zelfs stress. Door die spanningen verhardt je bindweefsel.”
  1. Wat eet je en drink je het best om je hart zo lang mogelijk gezond te houden? “1 tot 4 kopjes koffie per dag beschermt je al tegen hart- en vaatziekten”
    PREMIUM

    Wat eet je en drink je het best om je hart zo lang mogelijk gezond te houden? “1 tot 4 kopjes koffie per dag beschermt je al tegen hart- en vaatziek­ten”

    Hartfalen is de belangrijkste doodsoorzaak in ons land, maar wie hartproblemen wil voorkomen, kan wel degelijk preventief aan de slag. Door zoveel mogelijk te bewegen, maar ook door gezond te eten. “Gezonde voeding sluit niet uit dat je ooit een hartziekte krijgt, maar het verkleint het risico wel”, zegt voedingsdeskundige Sanne Mouha. Maar wat eet je en drink je dan het best om je hart zo lang mogelijk gezond te houden?