Volledig scherm
PREMIUM
© Getty Images

1 op de 10 vrouwen heeft endometriose. Kristel en Stefanie kampen er zelf mee: “Het aantal keren dat gezegd werd dat het allemaal tussen mijn oren zat is ontelbaar”

In Telefacts kon je gisterenavond een uitzending zien over endometriose: een gynaecologische aandoening die extreme buikpijn veroorzaakt, vooral tijdens de maandstonden. Maar liefst een op de tien vrouwen krijgt ermee te maken. Toch hangt er heel wat mist rond de aandoening en worden patiënten vaak te laat geholpen of als aanstellers bestempeld. Twee vrouwen met endometriose vertellen over hun ervaring. Een endometriosechirurg legt uit. “Klachten worden niet altijd herkend worden door de arts, of vrouwen krijgen het signaal van hun omgeving dat pijn nu eenmaal bij ongesteld zijn hoort.”

  1. Kinesist toont hoe je spieren kweekt door stil te staan: “Ook professionele sporters gebruiken isometrische oefeningen”
    PREMIUM

    Kinesist toont hoe je spieren kweekt door stil te staan: “Ook professio­ne­le sporters gebruiken isometri­sche oefeningen”

    Spieren trainen zonder te bewegen? Het kan met isometrische oefeningen, waarbij je simpelweg een statische houding aanhoudt. Het effect is veel groter dan je zou vermoeden. “Isometrisch trainen is een makkelijke en effectieve manier om aan spiermassa te winnen”, zegt kinesist Thijs Hertsens. Om jullie op weg te helpen laat hij stap voor stap zien hoe je de vijf beste oefeningen doet.
  2. Wat eet je en drink je het best om je hart zo lang mogelijk gezond te houden? “1 tot 4 kopjes koffie per dag beschermt je al tegen hart- en vaatziekten”
    PREMIUM

    Wat eet je en drink je het best om je hart zo lang mogelijk gezond te houden? “1 tot 4 kopjes koffie per dag beschermt je al tegen hart- en vaatziek­ten”

    Hartfalen is de belangrijkste doodsoorzaak in ons land, maar wie hartproblemen wil voorkomen, kan wel degelijk preventief aan de slag. Door zoveel mogelijk te bewegen, maar ook door gezond te eten. “Gezonde voeding sluit niet uit dat je ooit een hartziekte krijgt, maar het verkleint het risico wel”, zegt voedingsdeskundige Sanne Mouha. Maar wat eet je en drink je dan het best om je hart zo lang mogelijk gezond te houden?
HLN gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement