Welke Sinterklaas-speculaas is de beste keuze? Bakker Toon De Klerck proeft 10 merken.
Volledig scherm
PREMIUM
Welke Sinterklaas-speculaas is de beste keuze? Bakker Toon De Klerck proeft 10 merken. © Steven Richardson

Van Lotus tot Delhaize: wat is de lekkerste speculoos? Bakker Toon De Klerck proeft er 10. “Deze merken geven dezelfde speculaas aan andere prijs”

Wie Sinterklaas zegt, zegt speculaas. Een verse speculaas van bij de warme bakker smaakt altijd, maar hoe zit het met de versies uit de supermarkt? Bakker Toon De Klerck van de gelijknamige bakkerij proeft 10 verschillende Sinterklaasfiguren in speculoos en haalt er de lekkerste uit. Al doet hij ook een zeer merkwaardige ontdekking. “Voor dit merk betaal je 40 procent meer, terwijl een veel goedkopere verpakking exact dezelfde speculaas bevat.”

  1. Kan het kwaad om je huisdier de restjes van je eten te geven?

    Kan het kwaad om je huisdier de restjes van je eten te geven?

    Schattige puppyoogjes die je aankijken tijdens de lunch, of een kat die zich op je schoot nestelt als je een zak chips opentrekt: huisdieren weten goed genoeg hoe ze de lekkere restjes van hun baasje kunnen bemachtigen. Maar hoeveel van die ‘menselijke’ tussendoortjes mag je geven? En zijn er etenswaren die je echt beter vermijdt? Wij vroegen advies aan specialiste Myriam Hesta (UGent). “Vooral bij kleinere dieren worden de hoeveelheden vaak fout ingeschat.”
  2. Hoeveel porties zuivel eet je best per dag om botbreuken op oudere leeftijd te vermijden? En wat als je lactose-intolerant bent?
    PREMIUM

    Hoeveel porties zuivel eet je best per dag om botbreuken op oudere leeftijd te vermijden? En wat als je lactose-intolerant bent?

    Een op de drie vrouwen en tot een op de vijf mannen ouder dan vijftig krijgt vroeg of laat een fractuur als gevolg van osteoporose of botontkalking. “Uit nieuw wetenschappelijk onderzoek blijkt dat één extra portie zuivel bij ouderen kan leiden tot 33 procent minder botbreuken”, vertelt voedingsdeskundige Inge Coene. Wat verstaan we precies onder één portie zuivel? En hoeveel porties consumeer je best per leeftijd om het risico te beperken?