Steeds meer restaurants vragen een voorschot bij reservatie om 'no shows' tegen te gaan. Maar kan dat wel? Advocaat licht toe wat je rechten zijn als consument.
Volledig scherm
PREMIUM
Steeds meer restaurants vragen een voorschot bij reservatie om 'no shows' tegen te gaan. Maar kan dat wel? Advocaat licht toe wat je rechten zijn als consument. © Shutterstock / rv

Niet gegeten, toch betalen: steeds meer restaurants vragen voorschot bij reservatie. Kan dat zomaar? Advocaat legt uit

In het Hasseltse restaurant LEEUW betaal je bij reservatie vanaf volgende week 50 euro ‘waarborg’ per persoon. Steeds meer chefs voeren dit in: wie niet komt opdagen, is zijn geld kwijt. Al gaat het probleem nog verder dan 'no shows' alleen. “We merken dat mensen soms twee tot drie verschillende restaurants boeken en op de dag zelf één daarvan kiezen”, vertelt boekingsplatform TableFever. We vroegen aan chefs Nicolas Decloedt (*) en Bart Depooter (**) hoe zij dat ervaren én aan advocaat Sander Van Loock wat jouw rechten als klant zijn. Moet je betalen of niet?