7 feiten en fabels over soja en vleesvervangers.
Volledig scherm
PREMIUM
7 feiten en fabels over soja en vleesvervangers. © Shutterstock / Peter Valckx

Is vegetarisch of veganistisch eten echt zo gezond als wordt beweerd? Professor bespreekt 7 feiten en fabels over vlees- en zuivelvervangers

Het is een boodschap die niet voor iedereen leuk is, maar die wel steeds meer door de wetenschap wordt onderschreven: wie zijn impact op milieu en klimaat wil verkleinen, kan het best weinig of geen vlees en zuivel consumeren. “We hebben altijd al vlees gegeten, we hebben het nodig”, klinkt het regelmatig. Maar klopt dat wel? Hoogleraar Gezondheid en Voeding Jaap Seidell neemt 7 gezondheidsclaims over een vlees- en zuivelarm (en klimaatvriendelijk) dieet onder de loep.

  1. Met gevelisolatie kan je jouw verwarmingskosten met 30 procent verlagen: voor wie is het interessant? En wat kost het?
    Livios

    Met gevelisola­tie kan je jouw verwar­mings­kos­ten met 30 procent verlagen: voor wie is het interes­sant? En wat kost het?

    Je gevel isoleren aan de buitenzijde van je woning kan je verwarmingskosten met 30% verlagen. Dat zegt xthermo, de Belgische federatie van fabrikanten van systemen voor buitengevelisolatie. “Buitengevelisolatie is de volgende logische stap nadat je je dak en ramen hebt geïsoleerd.” Maar wat komt daar precies bij kijken? Wat kost het en kan je er een premie voor opstrijken? Livios.be zocht een antwoord.
  2. "Een extra verificatie is niet altijd nodig": dit riskeer je wanneer je kredietkaart gestolen wordt
    Spaargids.be

    "Een extra verifica­tie is niet altijd nodig": dit riskeer je wanneer je krediet­kaart gestolen wordt

    Een betaalkaart kwijtspelen kan je heel wat stress bezorgen. Zeker als het een kredietkaart is, houd je best je hart vast. Heel wat belangrijke info is immers direct op je kaart te vinden. Daardoor bestaat de mogelijkheid dat een dief je kaart -zelfs zonder pincode- kan gebruiken. Wat zijn nu precies de risico’s en wat moet je absoluut doen wanneer je je kredietkaart verliest? Spaargids.be zocht het voor je uit.
  1. Belg eet gemiddeld 100 gram rood vlees per dag, waarvan de helft bewerkt vlees: hoe (on)gezond is dat nu écht?
    PREMIUM

    Belg eet gemiddeld 100 gram rood vlees per dag, waarvan de helft bewerkt vlees: hoe (on)gezond is dat nu écht?

    “Rood vlees is ongezond”, weerklinkt het overal in voedingsadviezen. Ook bewerkte vleeswaren zoals charcuterie zou je liefst achterwege laten als je lang en gezond wil leven. “Er treden wel degelijk meer chronische ziekten zoals kanker op bij mensen die vaker rood vlees eten tegenover bij wie veel kip of vis kiest", zegt bio-ingenieur Stefaan de Smet (UGent). “Toch is het minder zwart-wit”, benadrukt hij. Hoe ongezond is dat (rood) vlees dan en wat doet het écht met ons lichaam?
  2. Steeds meer werkgevers delen een winstpremie van zo’n 900 euro met hun werknemers: kom jij ook in aanmerking?
    Jobat

    Steeds meer werkgevers delen een winstpre­mie van zo’n 900 euro met hun werknemers: kom jij ook in aanmerking?

    De winstpremie blaast dit jaar vijf kaarsjes uit. Concreet kunnen werkgevers via deze premie hun medewerkers laten delen in de winst van het voorafgaande boekjaar. HR-dienstverlener SD Worx berekende dat in de eerste zeven maanden van 2022 meer werknemers van zo’n premie genoten dan vorig jaar. Hoe weet je of je daarvoor in aanmerking komt? En hoe werkt dat precies? Jobat.be schept duidelijkheid.
  3. Ijzertekort meest voorkomende voedingstekort ter wereld: “Je lichaam neemt niet elke soort ijzer even vlot op”
    PREMIUM

    Ijzerte­kort meest voorkomen­de voedingste­kort ter wereld: “Je lichaam neemt niet elke soort ijzer even vlot op”

    Regelmatig last van hoofdpijn, vermoeidheid, prikkelbaarheid of kortademigheid? Dan kunnen dat wel eens symptomen van een ijzertekort zijn. “In 2016 meldde de WHO dat zo'n 2,2 miljard mensen last hadden van bloedarmoede als gevolg van een ijzertekort”, vertelt diëtiste Nele Steenackers. “Recentere cijfers zijn niet bekend, maar wat wél vaststaat is dat dit het meest voorkomende voedingstekort ter wereld is.” Wat kun je eten om dit te voorkomen of op te lossen? En waarom is ijzer precies zo belangrijk voor onze gezondheid?