Aardappelen met uitlopers: gewoon opeten, of toch liever niet?
Volledig scherm
Aardappelen met uitlopers: gewoon opeten, of toch liever niet? © ThinkStock

Hoe bewaar je aardappelen het best? En mag je ze nog opeten als ze kiemen?

Je hebt het ongetwijfeld ook al (vaak) gemerkt: na een paar dagen krijgen de aardappelen die je in de berging hebt gelegd van die rare uitlopers. Hoe komt dat eigenlijk? Is zo’n aardappel dan nog eetbaar? En klopt het dat het gezelschap van appels de aardappelen langer vers houdt? Ilse Eeckhout, coördinator van het Proefcentrum voor de Aardappelteelt (PCA), legt het uit.

  1. Koop je best voeding zonder E-nummers? Voedingsexpert licht toe: “De witte kleurstof in kauwgom is bijvoorbeeld niet zo onschuldig”
    PREMIUM

    Koop je best voeding zonder E-num­mers? Voedingsex­pert licht toe: “De witte kleurstof in kauwgom is bijvoor­beeld niet zo onschuldig”

    Heel vaak hoor je mensen zeggen dat ze pure en natuurlijke voeding eten “zonder E-nummers”. Toch vind je die terug op zowat élk etiket in de supermarkt: zijn ze dan zo schadelijk? “In de hele wereld worden zo’n 3.000 stoffen bewust toegevoegd aan onze voeding, ze zijn niet allemaal onschuldig”, vertelt voedingsexpert Eric De Maerteleire. Hij legt uit wanneer je moet opletten, wat de oplossing kan zijn en hoe het zit met 5 omstreden E-nummers zoals aspartaam.
  2. Met welke sport verbrand je het meeste calorieën? En wat als je geen tijd hebt om te bewegen? Sandra Bekkari deelt 6 beweegtips
    Dag 6

    Met welke sport verbrand je het meeste calorieën? En wat als je geen tijd hebt om te bewegen? Sandra Bekkari deelt 6 beweegtips

    Heel wat goede voornemens draaien niet alleen rond een gezonder eetpatroon, maar ook rond meer beweging. Hoe begin je daar dan aan? En moet je meteen elke dag beginnen sporten? In dag 6 van de ‘Start Gezond’-challenge deelt Sandra Bekkari 6 tips om op een subtiele manier meer beweging in je dag te steken. “Probeer kleine beweegsnacks in je dag te steken om je lichaam wakker te schudden.”
  3. Van balletjes in tomatensaus tot vol-au-vent: hoe maak je Vlaamse klassiekers op een gezondere manier klaar zonder smaakverlies?

    Van balletjes in tomaten­saus tot vol-au-vent: hoe maak je Vlaamse klassie­kers op een gezondere manier klaar zonder smaakver­lies?

    Gezonde goede voornemens? Check! Maar moet je dat stoofvlees dan voorgoed aan de kant schuiven? En wat met die balletjes in tomatensaus? Sandra Bekkari deelt op dag 10 van de ‘Start Gezond’-challenge 4 tips om Vlaamse klassiekers een tikkeltje gezonder, maar minstens even lekker te maken. “Zelfs van het meest klassieke ‘aardappelen-groenten-vlees’-potje kan je nog een evenwichtige maaltijd maken.”
  1. Weet wat je eet: hoe komt het dat ingevoerde bananen twee weken onderweg zijn en toch onrijp aankomen?
    PREMIUM

    Weet wat je eet: hoe komt het dat ingevoerde bananen twee weken onderweg zijn en toch onrijp aankomen?

    Wanneer je exotisch fruit zoals bananen, ananas of kiwi’s ‘vers’ in de winkel koopt, hebben die meestal al een lange importreis achter de rug. Gemiddeld vertoeven bananen en ananassen zo'n twee weken lang in de buik van een vrachtschip, kiwi’s gemiddeld vijf weken. “Zelfs na 9 maanden zijn bananen nog helemaal groen bij aankomst”, klinkt het. Maar hoe kan het dan dat ze na zo'n lange reis pas perfect rijp worden in onze eigen fruitmand?