Moeten we onze groenten en fruit schillen of niet?
Volledig scherm
Moeten we onze groenten en fruit schillen of niet? © Shutterstock

Eet je groenten en fruit best met de schil of niet?

Waar de ene al zijn groenten en fruit schilt, zweert de andere bij de voedingsstoffen uit die schil. Wat is dan de beste en meest voedzame keuze? Hoe zit het met vruchten zoals een banaan of een kiwi waarvan de schil er niet bepaald smakelijk uitziet? En spelen pesticiden een rol in het antwoord? Voedingsexpert professor Bart Nicolai van de KU Leuven geeft voor eens en altijd duiding.

  1. Is kurkuma echt zo’n wondermiddel voor de gezondheid als wordt beweerd? Experts waarschuwen: “Let op met voedingssupplementen”

    Is kurkuma echt zo’n wondermid­del voor de gezondheid als wordt beweerd? Experts waarschu­wen: “Let op met voedings­sup­ple­men­ten”

    Nu de winter volop bezig is en daarbij ook het griep-, verkoudheids- en RSV-seizoen duiken weer overal adviezen op om de immuniteit te boosten. Eén populair voedingsmiddel dat naast gember altijd in het lijstje staat: kurkuma. Dit ‘superfood’ en ‘heilig poeder’ zou je immuunsysteem een serieuze boost geven. Maar klopt dat wel? En hoeveel neem je er dan best van? Voedingsexpert Eric De Maerteleire legt uit.
  2. Elke dag eten alsof je op vakantie bent: waarom het mediter­raan­se dieet dé manier is om duurzaam gewicht te verliezen zonder jo­jo-ef­fect
    PREMIUM

    Elke dag eten alsof je op vakantie bent: waarom het mediter­raan­se dieet dé manier is om duurzaam gewicht te verliezen zonder jo­jo-ef­fect

    Al voor het zesde jaar op rij komt de mediterrane keuken als de grote winnaar uit de bus als het populairste én meest haalbare dieet volgens US News & Word Report. Wat heeft dit eetpatroon te bieden? En waarom is het zo succesvol? Groentekok Frank Fol kookt met ‘We’re Smart® World’ volgens dezelfde filosofie en leert je de kneepjes van het mediterrane vak. “Groenten en fruit spelen de hoofdrol, maar ook koolhydraten maken er absoluut deel van uit.”