1. "3 op de 4 Belgen kent het verschil in houdbaarheidsdata niet": hoe kan je zélf minder voedsel verspillen?

    "3 op de 4 Belgen kent het verschil in houdbaar­heids­da­ta niet": hoe kan je zélf minder voedsel verspillen?

    Vandaag gaat de eerste Belgische week tegen voedselverspilling van start naar een initiatief van Too Good To Go rond de ‘Internationale dag tegen voedselverspilling’ op donderdag 29 september. En dat blijkt nodig te zijn, want België is het tweede meest voedsel verspillende land in Europa, na Nederland. Gemiddeld verdwijnt er 345 kilo voedsel per persoon in de vuilbak. Hoe kan je daar makkelijk zélf iets aan doen? Too Good To Go en het FAVV delen 6 makkelijke en praktische tips.
  1. “Op amper 5 minuten kan zelfs de korst terug krokant worden”: bakker Toon De Klerck legt uit hoe je oud brood weer eetbaar maakt

    “Op amper 5 minuten kan zelfs de korst terug krokant worden”: bakker Toon De Klerck legt uit hoe je oud brood weer eetbaar maakt

    We hebben allemaal al eens een brood gekocht om drie dagen later pas te ontdekken dat je het volledig uit het oog verloren bent. Nu het brood volgens Eurostat duurder is dan ooit, is het misschien niet onbelangrijk om te weten hoe je dat (oud) brood langer eetbaar houdt. Koop je best een gesneden of ongesneden exemplaar? En is de diepvries echt zo’n goed idee als soms wordt beweerd? Bakker Toon De Klerck legt uit.
  2. “Drie tot vijf kopjes koffie per dag kan het risico op hart- en vaatziekten of diabetes aanzienlijk verlagen”: tenminste, als jij het koffiegen hebt

    “Drie tot vijf kopjes koffie per dag kan het risico op hart- en vaatziek­ten of diabetes aanzien­lijk verlagen”: tenminste, als jij het koffiegen hebt

    Hou jij van zwarte koffie en van zo puur mogelijke chocolade? Dat heeft volgens een Amerikaanse studie uit 2021 niets te maken met smaak, wél met je genen. “En als je dit koffie-gen hebt, kan dit je gezondheid een serieuze boost kan geven”, aldus de onderzoekers. Maar om wat voor soort boost gaat het dan precies? Onderzoekster Marilyn Cornelis legt uit.
  3. Je ruikt hoe je eet: bio-ingenieur licht toe welke voeding je best (niet) eet als je een aangename lichaamsgeur wil

    Je ruikt hoe je eet: bio-ingenieur licht toe welke voeding je best (niet) eet als je een aangename lichaams­geur wil

    Wanneer je look hebt gegeten, blijf je achter met een lookadem, maar dat lookgeurtje dringt nog veel dieper door dan je misschien vermoedt. “Alles wat je eet, bepaalt mee hoe de geur van je zweet ruikt", licht bio-ingenieur Chris Callewaert toe. “Een lookgeur kan ook via de huid doorkomen.” Welke voedingsmiddelen zorgen verder voor een (on)aangename geur? En kan je iets veranderen aan je eigen lichaamsgeur? De bio-ingenieur legt uit.
  1. Van olijf tot olijfolie: 3 Vlaamse olijfboeren verklappen hoe je kwaliteit herkent: “Als ik olijfolie onder 15 euro zie dan gaan er alarmbellen af”
    PREMIUM

    Van olijf tot olijfolie: 3 Vlaamse olijfboe­ren verklappen hoe je kwaliteit herkent: “Als ik olijfolie onder 15 euro zie dan gaan er alarmbel­len af”

    We gebruiken het bijna elke dag om ons eten klaar te maken: olijfolie. Maar weet je ook waar die vandaan komt en hoe die gemaakt wordt? Niet altijd per se door buitenlandse boeren, zo blijkt. Deze 3 Vlaamse olijfboeren in Kreta, Montbrio del Camp en Assisi zorgen zélf voor de heerlijke vetstof. Hoe gaan ze te werk? En hoe herken je écht kwalitatieve olijfolie? Ze zetten hun beste tips op een rijtje. “We leveren in België aan driesterrenrestaurant Boury en aan de koning.”
  2. Van pot koffie tot toiletpot: waarom doet het drinken van koffie ons naar het toilet spurten?

    Van pot koffie tot toiletpot: waarom doet het drinken van koffie ons naar het toilet spurten?

    Zorgt jouw tas ochtendkoffie er standaard voor dat je niet alleen in je hoofd in beweging geraakt, maar dat je ook letterlijk richting het toilet moet spurten erna? Dan is dat minder raar dan je denkt. De populaire drank stuurt ons écht sneller naar het toilet. We vroegen aan gastro-enteroloog Diederik Dooremont (AZ Sint-Elisabeth Zottegem) hoe dit precies komt en of dat betekent dat we minder koffie moeten drinken of niet.
  1. Waarom het een goed idee is voor je gezondheid om na een maaltijd 2 minuten te wandelen

    Waarom het een goed idee is voor je gezondheid om na een maaltijd 2 minuten te wandelen

    Dat een wandeling na een maaltijd goed is om de spijsvertering te bevorderen, weten we al langer dan vandaag. Ook voor onze bloedsuikerspiegel zou die beweging niet slecht zijn. Amerikaans onderzoek uit februari dit jaar schuift naar voor dat een wandeling van amper twee minuten na de maaltijd al een verlagend effect heeft op onze bloedsuikerspiegel. Dat zou diabetes kunnen helpen te voorkomen. Kan zo kort bewegen écht helpen? Professor Nico De Leu legt uit.
  1. Dit zijn de heetste pepers om mee te koken én zo gebruik je ze in een gerecht: “Bij deze lijkt het alsof je pepperspray eet”

    Dit zijn de heetste pepers om mee te koken én zo gebruik je ze in een gerecht: “Bij deze lijkt het alsof je pepper­spray eet”

    Je tong in vuur en tranende ogen: niet veel mensen zijn fan van pikante pepers in hun gerechten. Toch kan je ze wel gebruiken als unieke smaakmaker. Maar welke zijn er geschikt om mee te koken? Hoe pikant zijn ze precies en wat verklapt de kleur daarover? De Nederlandse peperspecialist Jeroen Hazebroek en wetenschapsexpert Martijn Peters leggen het voor je uit. “Echte peperliefhebbers eten deze zelfs uit het vuistje.”
  2. Altijd chips en frieten eten en toch nog gezond zijn door regelmatig te sporten: kan het of niet?

    Altijd chips en frieten eten en toch nog gezond zijn door regelmatig te sporten: kan het of niet?

    Heel wat mensen trekken vaak hun sportkleren aan om daarna te kunnen eten wat ze willen. Maar maakt het dan écht niet uit wat je voor of na die sportprestaties eet en kan je eventueel slechte eetgewoontes gewoon wegsporten? En wat als je het omgekeerde doet: wel gezond eten, maar niet sporten? Voedingscoach Claudia Van Avermaet legt het uit én deelt 3 recepten uit ‘Sportfood’ om de sportprestaties te verbeteren.