Toeleveranciers: “Elektrische auto brengt half miljoen banen in gevaar in Europa”
Er dreigen een half miljoen banen te verdwijnen wanneer de Europese Unie zich alleen maar gaat toeleggen op de productie van elektrische auto's. Dat meldt de Europese brancheorganisatie voor autotoeleveranciers (CLEPA) maandag op basis van een nieuw rapport. Als het aan de Europese Commissie ligt, verdwijnen benzine- en dieselauto's binnen vijftien jaar uit de showrooms.
Als die auto's niet meer gemaakt worden verdwijnen er veel banen bij toeleveranciers van de industrie. De 226.000 banen die zouden ontstaan door het verhogen van de productie van elektrische auto's, kunnen maar een deel van het verlies goedmaken. Bovendien hebben medewerkers daar vaak een andere opleiding voor nodig.
Het verbannen van benzine- en dieselauto's is een van de ingrijpende klimaatmaatregelen om ook het wegverkeer in korte tijd te verduurzamen. Het verkeer is verantwoordelijk voor een kwart van de totale CO2-uitstoot in de EU. En anders dan bij andere grote producenten van broeikasgassen als de energiesector en de industrie, groeit die uitstoot nog altijd.
CLEPA pleit onder meer voor een geleidelijke transitie zodat niet opeens veel Europeanen hun baan kwijtraken. Daarbij moet de EU ook openstaan voor "alle beschikbare oplossingen, zoals het gebruik van hybride technologieën, groene waterstof en hernieuwbare duurzame brandstoffen", zegt secretaris-generaal van CLEPA Sigrid de Vries in een toelichting. Volgens de organisatie werken er 1,7 miljoen mensen in de EU voor toeleveranciers van de auto-industrie.
LEES OOK:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Livios
Grotere regenwaterputten in opmars: “Ga meteen voor een put van 10.000 liter”
De klimaatverandering is een realiteit. Zowel periodes van droogte als intense neerslag komen steeds vaker voor. Maart en april waren kurkdroge maanden, waardoor heel wat regenwaterputten in Vlaanderen vandaag leeg zijn. Nu al. Moeten we investeren in grotere regenwaterputten? Bouwsite Livios gaat het na. -
Mijnenergie
Maandelijkse energieafrekening mogelijk sinds april, maar enkel bij grote leveranciers: wanneer zal het overal een optie zijn?
Sinds 1 april moeten energieleveranciers hun klanten de optie bieden om maandelijks een afrekening te betalen. Geen voorschot dus, maar een afrekening voor hun reële verbruik van die maand. In tijden van erg onstabiele prijzen kan je zo op het einde van het jaar een gepeperde afrekening vermijden. Alleen blijkt die optie tot maandelijkse afrekening nog niet bij alle leveranciers mogelijk. Mijnenergie.be bestudeert de zaak van naderbij. -
Livios
De vier meest gemaakte fouten bij de aanleg van je tuin
Wil je dit voorjaar je tuin (gedeeltelijk) opnieuw aanleggen? Bouwsite Livios vroeg aan tuin- en landschapsarchitecten welke fouten het vaakst gemaakt worden én hoe je ze vermijdt. -
-
Spaargids.be
Het geheim om succesvol te sparen? Kenners zweren bij de 50-30-20-methode
Vind je het ook lastig om maandelijks een vast spaarbedrag opzij te zetten? Dan moet je het eens proberen met de 50-30-20-regel. De Amerikaanse senator Elizabeth Warren ontwikkelde die als een gemakkelijke methode om goed te leren budgetteren. Mét succes, want iedereen die het probeert, zegt echt meer geld opzij te kunnen zetten. Spaargids.be legt uit hoe het werkt. -
Rusland blijft grootste aardolieleverancier van België
Rusland blijft met voorsprong de grootste individuele aardolieleverancier van België. Het land leverde vorig jaar meer aardolie dan in 2020, maar het aandeel zakte wel licht van 30 naar 29 procent. Dat blijkt donderdag uit de kerncijfers 2021 van Energia, de sectororganisatie van onder meer de raffinage, distributie en opslag van energieproducten. Het verbruik van brandstoffen steeg in 2021 naar vrijwel opnieuw het pre-coronaniveau. -
PREMIUM
“Eén wagen verbruikt liefst 62 procent meer stroom dan opgegeven”: test toont aan dat elektrische auto’s minder ver rijden dan je denkt
Ben je van plan een elektrische wagen te kopen? Houd er dan rekening mee dat die mogelijk minder ver rijdt dan je verwacht. Nieuwe cijfers bewijzen het: met een elektrische auto rij je gemiddeld 30 procent (!) minder ver dan het merk en de Europese regelgeving beloven. Onze ‘afstandsangst’ is dus nog helemaal terecht. Onze auto-expert Joost Bolle legt uit hoe dat kan. -
Gent
Volvo loopt 3.000 jobs mis: geen batterijfabriek in Gentse haven
Autobouwer Volvo Cars gaat zijn nieuwe batterijfabriek niet in Gent bouwen. Dat is door de internationale hoofdzetel bevestigd. De fabriek moest zo’n 3.000 bijkomende jobs naar ons land brengen. “Die plannen springen nu af”, zegt Gents schepen Sofie Bracke (Open VLD). “Maar de toekomst oogt nog steeds rooskleurig.”