Personeel luchthaven Schiphol krijgt zomertoeslag van 5,25 euro per uur
Medewerkers op de Nederlandse luchthaven Schiphol nabij Amsterdam krijgen tijdens de drukke zomerperiode een toeslag van 5,25 euro bruto per uur bovenop hun normale loon. De zomertoeslag geldt ook met terugwerkende kracht voor personeel dat tijdens de chaotisch verlopen meivakantie heeft gewerkt. De opslag is onderdeel van een breder akkoord tussen de luchthaven en vakbonden om het werk op Schiphol aantrekkelijker te maken.
Vakbonden dreigden eerder met grootschalige acties op Schiphol omdat de werkdruk op de luchthaven te hoog is voor onder meer beveiligers en afhandelaars van bagage. Als er voor 1 juni geen akkoord zou komen dan zouden er stakingen volgen. Dinsdag meldden de partijen al dat er een akkoord op hoofdlijnen was. Schiphol-baas Dick Benschop noemde het “zeer terecht” dat het personeel voor het harde werk extra wordt beloond.
De extra kosten - tussen de 40 en 50 miljoen euro - betaalt Schiphol uit eigen zak. Daardoor zal de winst over dit jaar lager zijn. Aandeelhouders als de Nederlandse staat en de gemeenten Amsterdam en Rotterdam krijgen daardoor naar verwachting minder dividend uitgekeerd. Luchtvaartmaatschappijen hoeven niet op te draaien voor de hogere kosten.
Na de zomer toeslag van 1,40 euro
Door de zomertoeslag gaat een medewerker die 160 uur per maand werkt er 840 euro bruto op vooruit, berekende CNV. De regeling geldt tot 5 september voor beveiligers, schoonmakers, medewerkers bij de check-in en afhandelaars van bagage en platformmedewerkers. Na deze zomerperiode krijgt deze groep werknemers een Schipholtoeslag van 1,40 euro bruto per gewerkt uur. Deze regeling loopt tot 1 september 2023. Verder worden de kosten voor woon-werkverkeer voor personeel dat met het openbaar vervoer reist volledig vergoed.
Volgens vakbond CNV, die het akkoord “historisch” noemt, kwamen er ook veel zorgelijke geluiden vanuit de beveiliging. De wachttijden en het onbegrip bij passagiers liepen op piekmomenten zo hoog op dat dit tot gevaarlijke situaties zou hebben geleid. Daarom vroegen de bonden om meer inzet van de Marechaussee. Nu is afgesproken dat de militaire politiedienst klaar zal staat om meteen in te grijpen op hectische momenten.
Vakbonden beschuldigden Schiphol er al jaren van problemen van onderbetaling en werkdruk af te wentelen op de vele opdrachtnemers op de luchthaven, zoals de in totaal acht afhandelingsbedrijven die er actief zijn.
Honderden vacatures
Volgens CNV en FNV heeft het bestuur van Schiphol nu duidelijk gemaakt zelf “meer verantwoordelijkheid te nemen” voor de werknemers op het vliegveld. De problemen met de drukte en lange wachtrijen zijn nog niet direct opgelost. Nog honderden vacatures moeten vervuld en nieuw personeel is niet van de ene op de andere dag voldoende opgeleid.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Na chaos op Europese luchthavens: vakbonden Brussels Airport vrezen voor problemen tijdens zomervakantie
Het dreigt een chaotische zomer te worden op de luchthavens denken experts. In Groot-Brittannië en Ierland waren al veel problemen dit weekend. Duizenden mensen misten hun vlucht. Ook in Keulen, Düsseldorf en Schiphol kennen ze het probleem. Op Zaventem was het druk het voorbije weekend, maar er waren geen problemen. Ondanks de vele openstaande vacatures in Zaventem zegt de luchthaven dat ze de drukte van deze zomer aan zullen kunnen. -
Ruim 175.000 Belgen hebben vastgoed in het buitenland
Liefst 176.198 Belgen hebben een eigendom in het buitenland, van wie er bijna 20.746 eigenaar zijn van één of meerdere woningen of vakantieverblijven. Dat blijkt uit cijfers die de krant De Tijd opvroeg bij de federale overheidsdienst Financiën. -
Ook lange wachtrijen op Britse luchthavens
Op Britse luchthavens wordt net als op de Amsterdamse luchthaven Schiphol het geduld van reizigers danig op de proef gesteld. Door onder meer drukte vanwege vakantie en annuleringen moeten mensen lang in de rij staan op vliegvelden zoals Londen Gatwick, Londen Stansted, Manchester Airport en Bristol Airport. -
-
Water Rijn zakt tot kritiek punt: Duitse Contargo stopt met vervoer over groot deel van rivier
Het waterpeil van de Rijn is ter hoogte van het Duitse Kaub, tussen Koblenz en Mainz, vrijdag gezakt tot 40 centimeter. Dat geldt als een kritiek niveau voor commerciële scheepvaart. Het Duitse bedrijf Contargo, dat vanuit de haven van Antwerpen containertransport aanbiedt, is gestopt met het vervoer over een groot deel van de Rijn. Dat maakte het bedrijf vrijdag bekend. -
Independer
In dit land riskeer je een boete van 1.500 euro wanneer je een flitsmelder gebruikt
Met een GPS of navigatieapps zoals Waze vind je niet alleen de weg, je weet ook hoe snel je mag rijden en waar de flitspalen of mobiele controles staan. Maar wist je dat die flitsmelders in sommige vakantielanden verboden zijn? Je riskeert zelfs een zware boete. Independer.be vertelt wat je moet weten. -
Zot van je handtas in suède? Met deze praktische onderhoudstips hou je ze in topvorm
Geen handtas die meer vakantie-en festivalvibes uitstraalt dat een exemplaar in suède. Helaas is deze topfavoriet veel kwetsbaarder dan andere soorten leder. Suède is nogal gevoelig voor regen en voor vlekken. Enkele tips om je handtas jarenlang mooi te houden. -
Kandidaat-koper Antwerpse beursvennootschap Merit Capital trekt zich terug
De kans dat de bekende Antwerpse beursvennootschap Merit Capital alsnog kapseist, is een heel stuk groter geworden: Fuchs & Associés, de Luxemburgse kandidaat-overnemer, heeft ondanks een bindend bod op Merit afgehaakt als mogelijke koper. Dat zeggen meerdere bronnen en Fuchs bevestigt de informatie, net als voorlopig bewindvoerder Kjell Swartelé, zo schrijven De Tijd en L'Echo vandaag.
2 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerPeter thijs
Marcus Camps