Brussels Airlines
Volledig scherm
PREMIUM
Brussels Airlines © Photo News

Onze opinie. De ontslagen bij Brussels Airlines zijn erg, maar voor elke verloren job op Zaventem sneuvelen er elders honderd andere zónder riante staatssteun

Kappers en barbiers gaan pas volgende week weer open, maar het personeel van Brussels Airlines is gisteren al geschoren. Bij de luchtvaartmaatschappij die velen nog altijd de onze noemen, maar die gewoon een Duits bedrijf is, dreigen duizend banen te sneuvelen. De sociale partners hopen te landen op vierhonderd naakte ontslagen. Het klinkt koeler dan bedoeld, maar als de schade daartoe beperkt kan blijven, dan mag Brussels Airlines niet klagen.

43 reacties

  • victor vandesande

    1 jaar geleden
    Niet vergeten dat van het voortbestaan van Brussels Airlines ook nog duizenden andere jobs van afhangen : bagageafhandelaars , cateraars, technici , noem maar op....dus de staatssteun helpt zeker de vliegmaatschappij maar ook talloze grote en kleine andere bedrijven.
  • johny vanderlinden

    1 jaar geleden
    Hoeveel grote bedrijven, nationaal en internationaal krijgen geen steun via allerlei trukken en omwegen, dat is normaal, kunnen we niet eens kijken wie er in de beheerraad zit van van BA en wat zijn/haar prestaties zijn en de wedde.
  • Willy Devroey

    1 jaar geleden
    Maar de journalist vergeet dat een verdwijnen van BA veel meer meesleurt dan alleen henzelf. Brussels Airport verliest 50 à 60ù van zijn omzet. Belgocontrol verliest tot 100 miljoen per maand omdat BA niet vliegt. Plus alle indirecte jobs lijkt me dat er in totaal 80 à 100.000 jobs verdwijnen. Het gaat dus niet alleen om BA te redden maar heel de achterban.
  • Jef Belmans

    1 jaar geleden
    Jobs zijn zeker belangrijk maar je kunt toch niet van de Belgische staat (wij allen dus) verwachten dat geld blijft gepompt worden in verlieslatende bedrijven waar ze nu dan ook weer in het bestuur willen zitten via aandelen. Politiek en zakelijk inzicht zijn in het verleden niet goed uitgedraaid. Laat ons vooral niet vergeten dat één job altijd voor iemand belangrijk is, het is niet het aantal dat telt.
  • Patrick Rasschaert

    1 jaar geleden
    Gil Groenewijn je bent voorstander om hen te blijven steunen als grootste werkgever. Het is wel de belastingbetaler die de steun ophoest en de leiding die de winsten in hun zakken plooien. Vind je dit dan rechtvaardig?
  1. Luchtbruggen, veel naamswijzigingen en niet de eerste ontslagronde: de bewogen geschiedenis van onze luchtvaartmaatschappij
    PREMIUM

    Luchtbrug­gen, veel naamswijzi­gin­gen en niet de eerste ontslagron­de: de bewogen geschiede­nis van onze luchtvaart­maat­schap­pij

    Bewogen: zo kan je de geschiedenis van onze nationale luchtvaartmaatschappij misschien wel het beste omschrijven. Van de eerste pioniersvluchten naar de toenmalige kolonie Belgisch-Congo, de gouden jaren veertig en vijftig toen ons kleine landje met de modernste vliegtuigen ter wereld vloog en het failliet van Sabena in 2001, tot de heropstanding met SN Brussels Airlines en later Brussels Airlines en het nieuwe drama van de coronacrisis. Een overzicht.

Geld