Door een tekort aan magnesium dreigt de volledige auto-industrie stil te vallen.
Volledig scherm
Door een tekort aan magnesium dreigt de volledige auto-industrie stil te vallen. © Getty Images/Image Source

Door tekort aan magnesium dreigt volledige auto-industrie stil te vallen

EconomieDe auto-industrie heeft het momenteel al hard te verduren dankzij het tekort aan chips of halfgeleiders, waardoor vele fabrieken stilgelegd worden. Daar dreigt nu in Europa een nieuwe crisis bovenop te komen door een tekort aan magnesium. 

11 reacties

  • Ferdinand Nuyts

    3 weken geleden
    De 5 grondstoffen voor batterijen te maken zijn al schaars, en dan rijden er in België nog maar 0.42 % elektrische wagens op de 5.570.000 ingeschreven personenwagens, Stel dat de Groen allemaal een elektrische wagens zouden kopen dan is er een gigantisch probleem.
  • Rogé Brouwers

    1 maand geleden
    Geen probleem.Weldra zullen ze band moeten in beweging zetten en houden met een draaihendel.Gelijk de eerste auto's die ze moesten in gang draaien.
  • willy verbeeck

    1 maand geleden
    Hahaha, ze kunnen geen auto's bouwen zonder chips? Vroeger zat er geen enkele chip in een auto, ook niet iedereen wil een auto met een groot scherm in, bij nieuwe auto's moet je nu al in de handleiding gaan kijken hoe je de stekker van je elektrische auto moet afkoppelen, te gek voor woorden!
  • David Hermans

    1 maand geleden
    Dit is pas het begin van de grondstoffen- en energiecrisis, geloof me maar...
  • Geert Tamsyn

    1 maand geleden
    Dat resulteert niet in minder wagens, maar in oude wagens die langer blijven rijden. En dat is geen goede zaak. De enige oplossing is aluminium zoveel mogelijk vervangen door kunststof.
  1. “Wachttijden voor sommige auto’s zijn verdubbeld of zelfs verdrievoudigd”: onze auto-expert legt uit hoe dat komt en wat je eraan kan doen
    PREMIUM

    “Wachttij­den voor sommige auto’s zijn verdubbeld of zelfs verdrievou­digd”: onze au­to-ex­pert legt uit hoe dat komt en wat je eraan kan doen

    Het ziet er niet goed uit als je een nieuwe auto in huis wil halen. De leveringstermijn voor nieuwe wagens was zelden langer, en er is niet meteen beterschap in zicht. Neem je vrede met tweedehands, dan betaal je vandaag tot 10 procent meer dan normaal. Onze auto-expert Joost Bolle zet de feiten over het ‘chiptekort’ op een rij en zocht per automerk uit hoe lang je precies geduld moet hebben. “Bij Volkswagen wil men zelfs geen termijn op de wachttijden zetten.”

Geld